Vind hier snel het antwoord op uw vraag over het visum Australië.

Algemene vragen

  • • Heb ik een visum nodig voor mijn reis naar Australië?

    Ja, als u geen inwoner van Australië bent moet u een visum aanvragen. U moet het visum al in uw bezit hebben om te kunnen inchecken op vluchten naar Australië.

  • • Welk type visum heb ik nodig voor mijn reis naar Australië?

    Er zijn verschillende soorten visums voor Australië, zoals het eVisitor visum, het ETA Australië en het Working Holiday Visum. De meeste reizigers met de Belgische en Nederlandse nationaliteit maken gebruik van het eVisitor visum. Dat is de goedkoopste variant en deze is tevens online aan te vragen. Wilt u hierover meer weten? Lees dan verder op de pagina over de voorwaarden en de aanvraagprocedure.

  • • Mag ik gebruikmaken van het eVisitor visum Australië?

    Dat mag als u de nationaliteit van een van de volgende landen heeft:
    Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Andorra, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Vaticaanstad.

    Tevens moet u voldoen aan de visumvoorwaarden.

  • • Ik heb een visum aangevraagd, maar geen e-mail ontvangen, wat nu?

    Direct nadat u de betaling voor het visum heeft voldaan ontvangt u van ons een e-mail met de bevestiging dat de aanvraag in behandeling wordt genomen.

    Heeft u deze e-mail niet gehad? Bekijk dan eerst de map met ongewenste e-mail in uw email inbox, ook wel de spambox of junkmail folder genaamd. Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.nl? Probeer dan om de status van uw aanvraag online op te zoeken.

    Lukt dat ook niet? Neem dan contact met ons op. Als u binnen vijf dagen vliegt, bel ons dan direct op telefoonnummer +31 85 0014 085. Heeft u geen e-mail ontvangen maar vliegt u pas over meer dan vijf dagen? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl en voeg als bijlage een betalingsbewijs van het visum toe. Wij gaan dan de volgende dag zorgen dat uw aanvraag in behandeling wordt genomen, waardoor u deze nog ruim op tijd ontvangt. LET OP: wij zijn één van de vele visumbureaus die het visum voor Australië kunnen regelen. Alleen als u uw aanvraag bij VisumBuitenland.nl heeft ingediend kunnen wij u helpen.

    Heeft u wel een e-mail ontvangen met de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen, maar heeft u niet binnen 3 dagen de bevestiging ontvangen van een toegekend (of afgekeurd) visum? Indien u binnen vijf dagen vliegt kunt u ons het beste direct bellen op telefoonnummer +31 85 0014 085. Vliegt u pas over meer dan vijf dagen, stuur dan een e-mail via ons contactformulier.

  • • Ik heb mijn visum ontvangen, moet ik die uitprinten of verder nog iets doen?

    Het visum is gekoppeld aan uw paspoortnummer. Dat betekent dat zowel uw luchtvaartmaatschappij voor vertrek als de immigratiedienst na aankomst in Australië kan controleren of u voldoet aan de visumplicht door uw paspoort door een paspoortscanner te halen. Normaal gesproken is het dan ook niet nodig om het visum te laten zien. Voor de zekerheid kan het verstandig toch een print mee te nemen van het visum, of te zorgen dat u deze kunt laten zien op uw telefoon, tablet of laptop in het zeldzame geval hierom gevraagd wordt.

Vragen over het Visum Australië aanvragen

  • • Hoe kan ik mijn visum voor Australië aanvragen?

    Het visum voor Australië kan online worden aangevraagd. Dat betekent dat u alleen het aanvraagformulier hoeft in te vullen en de betaling hoeft te voldoen. Vervolgens wordt de aanvraag automatisch verwerkt en kunt u na toekenning van het visum met uw paspoort voorbij alle controles komen. Meer uitleg over de procedure vindt u op de speciale uitlegpagina over de visumprocedure.

  • • Wanneer moet ik mijn visum aanvragen?

    De immigratiedienst raadt aan het visum enkele weken voor vertrek aan te vragen. Normaal duurt een aanvraag niet langer dan enkele uren of dagen, maar om eventuele problemen op het laatste moment te voorkomen is het verstandig de aanvraag tijdig in te dienen. In het zeldzame geval dat een aanvraag wordt afgekeurd kan dan alsnog een afspraak worden gemaakt bij het consulaat om een ander soort visum te verkrijgen. Vertrekt u al binnen enkele dagen en heeft u nog geen visum? Maak dan gebruik van de spoedprocedure.

  • • Kan ik een spoedaanvraag indienen?

    Ja. Voor het indienen van een spoedaanvraag voor het visum Australië geldt een toeslag van €5,00 per reiziger. Aanvragen die met spoed worden ingediend worden sneller verwerkt; in 90% van de gevallen vindt de toekenning bij spoed al binnen 3 dagen plaats. Let op: het kan voorkomen dat de immigratiedienst uw aanvraag steekproefsgewijs selecteert voor een uitgebreidere controle, toekenning kan dan tot 7 dagen duren. Deze vertraging komt uiterst zelden voor en is niet te voorkomen, hoe u de aanvraag ook indient. Daarom wordt ook in het geval van een spoedaanvraag altijd geadviseerd deze zo tijdig mogelijk in te dienen om de kans op eventuele problemen te verkleinen.

  • • Kan ik een groepsaanvraag indienen?

    Ja. Hiervoor kunt u gebruikmaken van het normale aanvraagformulier. Onderaan het formulier vindt u een blauwe knop met de tekst ‘reiziger toevoegen’. Wanneer u daarop klikt worden extra invulvelden getoond. U kunt tot tien reizigers invullen in één aanvraagformulier. Indien u gebruikmaakt van een groepsaanvraag hoeft u veel gegevens maar één keer in te vullen en maar één betaling uit te voeren. De prijs per persoon blijft overigens ongewijzigd.

  • • Welke gegevens en documenten heb ik nodig voor de aanvraag?

    U heeft voor de aanvraag van het visum Australië alleen uw contactgegevens en paspoortgegevens nodig. Als u al eerder in Australië bent geweest wordt ook gevraagd om uw vorige Visum Grant Number en Visa Number. Deze velden zijn echter optioneel. Als u deze velden leeglaat kan het zijn dat er vertraging ontstaat in de verwerking van uw aanvraag.

  • • Hoe kan ik mijn visum voor Australië betalen?

    U kunt de kosten van het visum betalen met iDeal, Bancontact, PayPal en creditcard. Er worden geen transactiekosten gerekend voor betalingen die worden uitgevoerd met iDeal en Bancontact. Ook zijn alle prijzen inclusief consulaire kosten, aanvraagkosten, servicekosten en BTW.

  • • Hoe ontvang ik mijn visum voor Australië?

    Direct na het voldoen van de betaling van het visum ontvangt u een e-mail met de bevestiging van uw aanvraag. Direct nadat de visumaanvraag is goedgekeurd ontvangt u een e-mail met een link naar de statuspagina. Daar kunt u het visum downloaden. Hoewel er meestal niet om wordt gevraagd is het verstandig het visum uit te printen en mee te nemen op reis.

  • • Mag ik werken met mijn visum voor Australië?

    Gaat u naar Australië voor een zakenreis? Dan mag u wel betaald krijgen voor uw werkzaamheden door uw werkgever als die buiten Australië is gevestigd. Niet alle vormen van werk zijn echter toegestaan met het eVisitor visum. Lees daarvoor goed de uitleg op de pagina over de voorwaarden van het visum.

    Met het visum dat u op deze website kunt aanvragen is het niet toegestaan betaald werk uit te voeren in dienst van een Australische werkgever. Wel mag u vrijwilligerswerk doen, maar u mag daarvoor niet meer dan kost en inwoning ontvangen en een kleine hoeveelheid leef/zakgeld. Wilt u een werkvakantie maken? Lees dan of u een Working Holiday Visum nodig heeft.

  • • Moet ik mijn visum ergens ophalen?

    Nee, u hoeft uw visum niet op te halen bij een visumbalie, ambassade of consulaat, alle aanvragen worden volledig elektronisch verwerkt en per e-mail toegestuurd.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    Nederlandse documentnummers bevatten nooit de letter ‘O’, maar kunnen wel het cijfer ‘0’ bevatten. Lijkt het alsof er in uw paspoort een letter O staat? Ook dan gaat het om het cijfer ‘0’ (nul). Verder is het belangrijk om te weten dat een Nederlands documentnummer 9 karakters lang is.

    Een Belgisch documentnummer kan wel de letter(s) ‘O’ en/of cijfer(s) ‘0’ bevatten. Een Belgisch documentnummer is 8 karakters lang en begint altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

  • • Hoe kan ik mijn visum betalen?

    Met iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard. Daarbij moet worden opgemerkt dat alleen bij gebruik van iDeal en Bancontact geen transactiekosten in rekening worden gebracht.

  • • Hoe lang duurt voordat ik mijn visum ontvang?

    Normaal gesproken kunt u het visum verwachten binnen enkele dagen na het aanvragen. Als u een spoedaanvraag indient kunt u het visum al binnen enkele uren ontvangen. Wanneer het exacte levermoment is kan echter niet worden voorspeld, dit hangt af van de drukte bij de Australische immigratiedienst.

  • • Moet ik al een vliegticket en overnachtingsplaats hebben om een visum aan te kunnen vragen?

    Nee, u hoeft nog geen vlucht of hotel geboekt te hebben voordat u vertrekt.

  • • Ik kan mijn Grant Number of Visa Number niet vinden, wat nu?

    Het is niet verplicht uw Visa Grant Number of Visa Number in te vullen. Wel kan het leeglaten van deze velden (indien u deze nummers wel ooit heeft gekregen) zorgen voor een vertraging in de verwerking van uw visum. Bekijk de afbeeldingen hieronder waar u het Visa Grant Number en/of Visa Number kunt vinden.

    Visum Grant Number vindenVisum Grant Number vinden

    Visum Label Number vindenVisum Label Number vinden

    Kunt u dit nummer niet meer achterhalen? Dan kunt u contact opnemen met de Australische Ambassade van Berlijn op: +49 30 88 00 88 0. U mag dit veld ook leeglaten, al kan dat soms leiden tot vertraging in de toekenning van het visum.

Vragen over het visum voor Australië

  • • Hoe lang is het visum geldig?

    Het visum voor Australië is 12 maanden geldig vanaf het moment dat het wordt toegekend. Dat betekent dat u alleen in Australië mag arriveren gedurende deze 12 maanden. Na aankomst mag u maximaal 3 maanden aaneengesloten in Australië verblijven. Wel mag u meerdere keren in het land arriveren, u mag dus ook meerdere keren tot drie maanden per verblijf in Australië zijn. Lees hierover meer op de uitlegpagina over de geldigheidsduur van het visum Austalië.

  • • Hoe lang mag ik in Australië blijven?

    Maximaal 3 maanden per verblijf. U mag een onbeperkt aantal keer het land inreizen. Wel mag u alleen in Australië arriveren gedurende de geldigheidstermijn van 12 maanden vanaf toekenning. Lees hierover meer op de uitlegpagina over de geldigheidsduur van het visum Austalië.

  • • Hoe vaak mag ik met mijn visum naar Australië reizen?

    Een onbeperkt aantal keer, maar u moet wel Australië weer hebben verlaten voordat het visum is verlopen.

  • • Heeft mijn kind ook een eigen visum nodig?

    Ja, ook als het een minderjarig kind is. Als u met kinderen naar Australië reist en niet alle ouders/verzorgers meereizen moet u een verklaring meenemen waarin alle ouders/verzorgers de reis goedkeuren. Deze eis is gesteld om kindersmokkel tegen te gaan.

  • • Mag ik in Australië werken met mijn visum?

    Alleen als het onbetaald vrijwilligerswerk betreft dat aan de visumvoorwaarden voldoet. Is dit niet het geval? Dan heeft u misschien een Working Holiday Visum of ander visum nodig dan het eVisitor visum dat u op deze site kunt aanvragen.

  • • Mag ik in Australië studeren met mijn visum?

    Ja, maar alleen als het studieprogramma niet meer dan drie maanden duurt.

  • • Mag ik in Australië vrijwilligerswerk doen met mijn visum?

    Ja, maar hieraan zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Zo mag u niet meer betaald krijgen dan kost en inwoning, plus een kleine hoeveelheid zak- en leefgeld. Ook mag u geen werk uitvoeren dat anders door een betaalde Australische kracht zou zijn uitgevoerd. Ten slotte moet uw reis een toeristisch doel hebben waarbij vrijwilligerswerk een ‘ondergeschikte’ rol speelt.

  • • Heb ik ook een visum nodig als ik per cruiseschip aankom?

    Ja, de manier waarop u aankomt in Australië heeft geen invloed op de vereisten voor het visum.

  • • Kan ik mijn visum laten verlengen?

    Nee. Als u buiten Australië bent kunt u wel (zo vaak als u wilt) een nieuw visum aanvragen voor een nieuwe geldigheidstermijn van 12 maanden. Als uw visum verloopt als u nog in Australië bent moet u tijdig een ander soort visum aanvragen bij de lokale overheid.

  • • Hoe lang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

    Het paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn op het moment dat u aankomt in Australië. Vraagt u een nieuw paspoort aan? Dan moet u ook een nieuw visum aanvragen. Een visum dat is gekoppeld aan een verlopen paspoort is niet meer geldig.

  • • Ik heb een nieuw paspoort, is mijn visum nog geldig?

    Nee. Als u een nieuw paspoort heeft en daarmee op reis wilt, dan moet u eerst met het nieuwe paspoort een nieuw visum aanvragen. Het oude visum is niet meer geldig, ook als op het visum staat dat het nog wel geldig is.

  • • Moet ik een zorgverzekering of reisverzekering afsluiten voor mijn reis naar Australië?

    U bent verplicht een Nederlandse of Belgische zorgverzekering te hebben voordat u naar Australië mag reizen. Een reisverzekering is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden. Indien u bij uw zorgverzekering een zogenaamde EHIC kaart aanvraagt (dit kost niets) hoeft u ziektekosten in Australië niet voor te schieten, deze worden dan direct door uw zorgverzekering betaald.

  • • Ik ben veroordeeld voor een celstraf en heb die al uitgezeten, mag ik gewoon een visum aanvragen?

    Als u in totaal voor meer dan twaalf maanden veroordeeld bent tot een gevangenisstraf mag u geen gebruikmaken van het aanvraagformulier op deze website. Ook als u de straf al heeft uitgezeten. Ook als de veroordeling is verjaard.

De aanvraag annuleren of wijzigen

  • • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen, wat nu?

    Helaas is het niet mogelijk wijzigingen door te voeren in reeds ingediende aanvragen. De enige manier om de fout te corrigeren is door een nieuwe aanvraag in te dienen. Helaas moet ook de betaling opnieuw worden uitgevoerd.

  • • Mijn visum is afgekeurd, wat nu?

    Reis niet zonder geldig visum naar Australië. Neem contact op met het Australische consulaat om te informeren naar de mogelijkheden om alsnog naar Australië te mogen reizen.

  • • Ik heb mijn visum toch niet nodig, krijg ik geld terug?

    Nee. Helaas is dit niet mogelijk, zodra de aanvraag in behandeling is genomen wordt de aangevraagde dienst uitgevoerd. Diensten die worden of zijn uitgevoerd kunnen niet gerestitueerd worden.

  • • Kan ik mijn visum aanvraag nog annuleren?

    Nee. Helaas is dit niet mogelijk, nadat de aanvraag is ingediend kan deze niet meer worden geannuleerd.

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

    Wij gebruiken uw gegevens enkel en alleen voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over privacy hebben, bekijk dan ook ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Het lukt me niet, waar vind ik meer informatie of hulp?

    Probeer altijd eerst op deze pagina uw antwoord te vinden, zo kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag om uw Vism voor Australië aan te vragen.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Om contact met ons op te nemen kunt u het contactformulier gebruiken.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden… Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.