Sinds 1 mei 2025 is het verplicht om voor vertrek naar Thailand een digitaal formulier in te vullen: de Thailand Digital Arrival Card (TDAC). Nederlanders en Belgen die dit formulier hebben ingevuld mogen nog steeds zonder visum naar Thailand reizen.
Wat houdt de Digital Arrival Card in?
De Thailand Digital Arrival Card (TDAC) is een digitaal formulier dat internationale reizigers voor vertrek naar het land moeten invullen. De Digital Arrival Card is dus geen visum voor Thailand. Nederlandse en Belgische toeristen mogen ook na 1 mei 2025 nog zonder visum naar Thailand reizen als ze maximaal 60 dagen in het land blijven. Zij hoeven hun reis alleen digitaal aan te melden via dit formulier van de Thaise immigratiedienst.
Voorwaarden voor de TDAC
Alle personen die niet de Thaise nationaliteit bezitten moeten hun reis met dit formulier aanmelden, ook kinderen. Het maakt hiervoor niet uit of u met het vliegtuig, over land of zee in Thailand aankomt. Reizigers die in Thailand overstappen en de luchthaven niet verlaten, hoeven de TDAC niet in te vullen. Invullen kan op zijn vroegst 72 uur voor aankomst in Thailand. Na het indienen van het formulier ontvangt u een bevestiging. Dit document moet u printen of digitaal opslaan, zodat u het bij aankomst in Thailand kunt laten zien.
De TDAC is geldig voor een enkele aankomst in het land. Reizigers die Thailand verlaten en later nogmaals naar het land willen reizen, moeten hun tweede reis opnieuw aanmelden. Heeft u een fout gemaakt bij het invullen van het formulier? Of zijn uw reisplannen na het invullen gewijzigd? De meeste gegevens, waaronder de adresgegevens van uw hotel, kunnen nog worden aangepast. Als u uw naam, uw paspoortnummer, uw nationaliteit of uw geboortedatum fout heeft ingevuld, moet u het formulier opnieuw invullen.
Onderdelen van de Digital Arrival Card
Het aanvraagformulier voor de Digital Arrival Card bestaat uit verschillende onderdelen. In de eerste stap vult u uw paspoortgegevens en enkele andere persoonlijke gegevens in. Hierbij gaat het onder andere om uw contactgegevens en uw beroep. Daarna moet u informatie verstrekken over uw reis. U vult in wanneer u in het land aankomt en weer vertrekt en of u met het vliegtuig, over land of zee naar Thailand reist. Reizigers die met het vliegtuig aankomen moeten de vluchtnummers van de heen- en terugvlucht vermelden. Vervolgens vult u de adresgegevens van uw accommodatie in Thailand in.
De laatste stap bestaat uit een gezondheidsverklaring. Hier moet u aangeven welke landen u in de twee weken voor uw aankomst in Thailand heeft bezocht. Reizigers die in een land zijn geweest waar gele koorts voorkomt (verschillende landen in Afrika en Zuid-Amerika), moeten aangeven of zij hiertegen gevaccineerd zijn en als dit het geval is een inentingsbewijs uploaden. Daarnaast wordt gevraagd of u symptomen van geelzucht of andere ziekten had in de weken voor uw reis naar Thailand, zoals koorts, diarree, hoesten of keelpijn. Reizigers op wie dit van toepassing is, moeten zich bij aankomst in Thailand bij de balie van het Department of Disease Control melden voor ze naar de paspoortcontrole gaan.
Modernisering van de grenscontrole
De Digital Arrival Card is ingevoerd met het doel de controle aan de grens soepeler te laten verlopen. Voor de invoering van de TDAC werd nog gebruikgemaakt van een papieren aankomstkaart die op de luchthaven in Thailand moest worden ingevuld, het zogeheten TM6 formulier. Dit formulier moest handmatig met pen worden ingevuld. Het invullen en controleren van het TM6 formulier kostte veel tijd voor reizigers en medewerkers van de immigratiedienst. Het wordt verwacht dat de wachttijden bij de grenscontrole in Thailand met de invoering van de Digital Arrival Card korter zullen worden.