Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum Oman

De visumregels van Oman

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis naar Oman en welk visumtype?

    Alle reizigers met een Europese nationaliteit (dus ook alle Nederlanders en Belgen) hebben een paspoort en een visum nodig om naar Oman te kunnen reizen, ook kinderen. Alle visumtypes voor Oman moeten al vóór vertrek worden aangevraagd. Sinds 2018 is het niet meer mogelijk om bij aankomst in Oman een visum te verkrijgen.

    Als u naar Oman reist voor een vakantie, dan kunt u het visum Oman eenvoudig online aanvragen. U ontvangt het elektronische visum (e-visum) dan na toekenning in PDF-formaat per e-mail. Het visum moet worden uitgeprint en samen met het paspoort worden overhandigd bij aankomst in Oman. Met dit visumtype kunt u in Oman arriveren per vliegtuig of cruiseschip en mag u maximaal 30 dagen in Oman verblijven.
    Nu het toeristenvisum Oman aanvragen

    Als u naar Oman reist voor zaken, werk, studie of vrijwilligerswerk, dan kunt u geen gebruikmaken van de online aanvraagprocedure. U moet dan een zakenvisum of werkvergunning aanvragen. Daarvoor moet u een afspraak maken bij de ambassade van Oman in Den Haag (NL) of Brussel (BE).

    Als u naar Oman vliegt voor een overstap en daarom minder dan 24 uur in Oman verblijft en tussendoor het vliegveld niet verlaat, dan mag u in de meeste gevallen zonder visum op reis. Controleer dit voor de zekerheid ook bij uw luchtvaartmaatschappij. Wel moet u in elk geval beschikken over een paspoort dat nog minimaal zes maanden geldig is bij aankomst en een vliegticket voor de vervolgvlucht.

    Heeft u niet de nationaliteit van een land dat deel uitmaakt van de Europese Unie? Controleer dan op deze pagina of u uw toeristenvisum Oman alsnog eenvoudig online kunt aanvragen.

  • Moet ik mijn vlucht en hotel al hebben geboekt en heb ik nog andere documenten nodig?

    Het toeristenvisum voor Oman kan al worden aangevraagd voordat er een vlucht of hotel is geboekt. U hoeft alleen het aanvraagformulier in te vullen en een paspoortscan en pasfoto te uploaden. Meer documenten heeft u bij het aanvragen van het visum niet nodig.

    In het aanvraagformulier wordt gevraagd naar de verwachte aankomstdatum. De daadwerkelijke aankomstdatum mag maximaal 10 dagen voor of na de ingevulde verwachte aankomstdatum liggen. U kunt uw visum dus al aanvragen voordat uw aankomstdatum definitief is vastgelegd.

    Op het moment dat u in Oman arriveert moet u wél over een boekingsbevestiging beschikken van uw eerste overnachtingsadres. En ook over een ticket waarmee u Oman weer gaat verlaten. Maar deze boekingen mogen ook zijn gemaakt ná het aanvragen van het visum. Bij aankomst in Oman moet u dus uw paspoort, visum, boekingsbevestiging van de overnachtingsplaats en doorreis- of terugticket kunnen overhandigen.

    Het is niet verplicht, maar wel aan te raden, om een reisverzekering af te sluiten en het noodnummer hiervan mee te nemen. Ten slotte is het verstandig om een kopie van uw paspoort en visum te bewaren in een andere tas dan de originele documenten, voor het geval dat u deze onderweg kwijtraakt.

  • Hoelang is het visum Oman geldig en kan ik het meerdere keren gebruiken?

    Dat ligt eraan welke variant van het elektronische toeristenvisum voor Oman u aanvraagt. Er zijn twee verschillende single-entry toeristenvisums en er is één multiple-entry toeristenvisum. Alle toeristenvisums zijn aan te vragen met hetzelfde online aanvraagformulier. Daarin selecteert u eenvoudig de gewenste variant.

    Met de single-entry visums mag u slechts éénmaal in Oman arriveren. Er is een variant waarmee u maximaal 10 dagen in het land mag verblijven en er is een variant waarmee u maximaal 30 dagen in het land mag verblijven. U kunt deze visumtypes al zo lang voor vertrek aanvragen als u wilt. De geldigheidstermijn gaat namelijk pas in op het moment dat u daadwerkelijk in Oman arriveert. Die daadwerkelijke aankomstdatum mag maximaal 10 dagen afwijken van de verwachte aankomstdatum die u in het aanvraagformulier invult.

    Met het multiple-entry visum mag u een onbeperkt aantal keer naar Oman reizen binnen de geldigheidstermijn van een jaar. Elk verblijf mag maximaal 30 aaneengesloten dagen duren.

    Op de hierboven genoemde geldigheid en de visumkosten na zijn de bovenstaande visumvarianten exact gelijk aan elkaar en kennen ze dezelfde aanvraagprocedure.

    Onder bepaalde omstandigheden is het voor alle bovenstaande visums mogelijk om de toegestane verblijfsduur in Oman na aankomst te verlengen tot maximaal tweemaal de originele maximale verblijfsduur. De voorwaarden en procedure hiervoor kunt u na aankomst in Oman opvragen bij de lokale politie.

  • Op welke locaties mag ik arriveren en Oman weer verlaten?

    Hieraan zijn geen restricties verbonden; u mag met het e-visum Oman arriveren op elke internationale luchthaven, zeehaven en officiële grensovergang. Uiteraard mag u na aankomst in Oman ook van binnenlandse vluchten gebruikmaken tussen niet-internationale luchthavens.

  • Kan ik ook een visum kopen op het vliegveld (Visa on Arrival)?

    Nee. Dat was vroeger mogelijk, maar sinds 21 maart 2018 niet meer. Meer informatie over deze verandering leest u op de pagina met informatie over het voormalige visum on arrival van Oman.

  • Kan of moet ik ergens langskomen voor mijn visumaanvraag?

    U kunt de volledige aanvraag voor uw toeristenvisum voor Oman online indienen via deze website. Het is niet nodig om naar een consulaat, ambassade of andere balie te komen om uw visum voor Oman aan te vragen.
    Nu het visum Oman aanvragen

  • Heeft het coronavirus (Covid-19) invloed op mijn reisplannen?

    De overheid van Oman heeft maatregelen genomen om een verdere verspreiding van corona zoveel mogelijk te beperken. Deze hebben mogelijk invloed op uw reisplannen. Visumkosten kunnen na toekenning niet worden gerestitueerd, ook niet als het visum vanwege (toekomstige) corona-maatregelen niet kan worden gebruikt. Ga vóór het aanvragen van uw visum na bij uw luchtvaartmaatschappij, reisbureau of touroperator of uw reis doorgang kan vinden.

De online aanvraagprocedure

  • Hoe kan ik het visum Oman aanvragen?

    U kunt het visum Oman eenvoudig online aanvragen. U vult hiervoor het digitale aanvraagformulier in, voldoet de betaling en ten slotte levert u een paspoortscan en pasfoto aan, middels de uploadpagina die u vanzelf te zien krijgt na het betalen. Na toekenning ontvangt u het visum per e-mail en print u het uit, zodat u het kunt laten zien bij aankomst.
    Nu het visum Oman aanvragen

  • Hoelang duurt het voor mijn aanvraag wordt goedgekeurd?

    De gemiddelde levertijd van het visum voor Oman bedraagt 9 dagen. Als u kiest voor een spoedaanvraag bedraagt de gemiddelde levertijd slechts 4 dagen. Deze gemiddelde levertijden gaan in zodra de betaling, paspoortscans en pasfotoʼs voor elke reiziger in de (groeps)aanvraag in goede orde zijn ontvangen en dit per e-mail is bevestigd.

    U kunt het visum Oman al zo lang voor vertrek aanvragen als u wilt. Als u de aanvraag echter meer dan x maanden voor vertrek indient, wordt deze in de wacht gehouden en precies x maanden voor vertrek in behandeling genomen. Hierdoor is de geldigheidstermijn van het visum nog niet verlopen op het moment dat u het visum nodig heeft.

    De levertijden die hierboven worden genoemd, zijn gemiddelden. Het is namelijk nooit met zekerheid te zeggen hoelang het precies duurt voordat een aanvraag wordt goedgekeurd. Dat komt onder meer door de handmatige controles die worden uitgevoerd door zowel de Nederlandstalige visumspecialisten van VisumBuitenland.nl als door beambten van de immigratiedienst in Oman. Levertijden kunnen dan ook nooit worden gegarandeerd, ook niet bij spoedaanvragen. In zeldzame gevallen kan de immigratiedienst uitgebreide steekproefcontroles uitvoeren, waardoor aanvragen enkele dagen vertraging kunnen oplopen. VisumBuitenland.nl kan in geen enkel geval en op geen enkele wijze invloed uitoefenen op de immigratiedienst met betrekking tot de snelheid waarmee aanvragen worden verwerkt, ook niet bij spoedleveringen. Om er zo zeker mogelijk van te zijn dat het visum Oman tijdig wordt toegekend, wordt aangeraden om de aanvraag indien mogelijk minimaal twee weken voor vertrek in te dienen.

    Heeft u het visum Oman al binnen 11 dagen nodig? Dan is het van belang dat uw aanvraag zo snel mogelijk in behandeling wordt genomen door de immigratiedienst. Om de kans op een te laat toegekend visum zo veel mogelijk te reduceren, accepteert VisumBuitenland.nl uw aanvraag in dat geval alleen nog als u de optie ‘spoedlevering’ in het aanvraagformulier aanvinkt.

    Voor spoedaanvragen wordt een toeslag van € 17,50 per persoon in rekening gebracht. Het verschil tussen ‘normale’ aanvragen en spoedaanvragen bestaat eruit dat VisumBuitenland.nl spoedaanvragen sneller in behandeling neemt; altijd binnen 24 uur, en vaak zelfs binnen een uur, ook buiten kantoortijden. Er vindt dan een controle plaats door een Nederlandstalige visumspecialist op het door u ingevulde aanvraagformulier en de aangeleverde documenten (paspoortscans en pasfoto’s). Indien wordt vermoed dat gegevens of documenten niet correct zijn aangeleverd, worden deze direct gecorrigeerd of wordt contact met u opgenomen. Zo kan de aanvraag snel in goede orde in behandeling worden genomen door de immigratiedienst in Oman. Daar wordt op basis van de aangeleverde gegevens en documenten nagegaan of u mogelijk een risico vormt voor de veiligheid van Oman en haar inwoners. Indien de immigratiedienst besluit dat u welkom bent, wordt het visum toegekend. U ontvangt ter bevestiging hiervan een e-mail en sms-bericht, waarna u het visum kunt downloaden. Print het vervolgens uit en neem het mee op reis.

    De immigratiedienst behandelt alle aanvragen individueel. Dus niet per groep, maar per persoon. Ook als u meerdere reizigers heeft ingevuld in één aanvraagformulier. Soms zit er behoorlijk wat verschil tussen het moment van toekenning van de verschillende visums uit één groepsaanvraag. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de aanvraag van één of enkele personen wordt onderworpen aan een handmatige steekproef-inspectie. Als een aanvraag voor een reiziger meer tijd in beslag neemt dan die van andere reizigers in dezelfde groep, betekent dat niet dat de visumaanvraag voor deze reiziger een grotere kans heeft om afgekeurd te worden.

  • Waaraan moet mijn paspoort voldoen?

    Elke reiziger moet een eigen paspoort bezitten, ook kinderen. Het paspoort moet bij aankomst nog minimaal zes maanden geldig zijn. Let op: het visum is alléén geldig als met het paspoort wordt gereisd, dat ook is gebruikt bij het invullen van het aanvraagformulier.

    Is uw paspoort geen zes maanden meer geldig op de dag van aankomst in Oman? Vraag dan éérst een nieuw paspoort aan en vul in het aanvraagformulier van het visum Oman de paspoortgegevens in van dat nieuwe paspoort. Als u al een visum had aangevraagd met uw oude paspoort, dan is dat visum niet meer geldig en moet een volledig nieuw visum worden aangevraagd.

    Bezit u geen normaal paspoort maar alleen een identiteitskaart, rijbewijs, verblijfsvergunning of noodpaspoort? Dan kunt u géén visum voor Oman aanvragen via deze website. Vraag eerst een regulier paspoort aan, of neem contact op met de ambassade van Oman in Den Haag (NL) of Brussel (BE).

    Let op: bent u in Israël geweest en kan de immigratiedienst van Oman dat zien aan de stempels in uw paspoort? Dan wordt u mogelijk de toegang tot Oman ontzegd. Om problemen te voorkomen, wordt aangeraden een nieuw of tweede paspoort aan te vragen zonder stempels van Israël, daarmee het visum aan te vragen en daarmee naar Oman te reizen. Overigens krijgen de meeste reizigers sinds enige tijd geen stempel meer in het paspoort bij aankomst in Israël.

  • Hoe moet ik mijn paspoortscan en pasfoto aanleveren?

    De paspoortscan: dit mag een scan of foto zijn van het paspoort (kleur of zwartwit; beide is toegestaan). De informatiepagina van het paspoort moet geheel in beeld zijn en alle tekst moet goed leesbaar zijn. De informatiepagina is de plastic of gelamineerde pagina waarop de naam en pasfoto van de reiziger staan. Alle gebruikelijke bestandsformaten en bestandsgroottes worden geaccepteerd.

    De pasfoto: dit mag een officiële pasfoto zijn, maar een selfie voldoet ook. Wel belangrijk is dat het een digitale, duidelijke, scherpe foto in kleur is. Ook moet het gezicht geheel en neutraal in beeld zijn. De achtergrond moet een egale, lichte kleur hebben. Ook voor de pasfoto geldt dat het niet uitmaakt welk bestandsformaat u aanlevert en wat de afmetingen en verhoudingen van de pasfoto zijn.

    De bovenstaande bestanden kunnen eenvoudig worden aangeleverd via de website. Na het voldoen van de betaling komt u direct op uw persoonlijke upload-pagina. Daar staat nogmaals welke documenten benodigd zijn en aan welke vereisten ze moeten voldoen. Mocht het uploaden van de benodigde documenten niet lukken, dan kunt u contact opnemen met het Visum Supportcenter. Uw visumaanvraag kan pas in behandeling worden genomen nadat alle benodigde documenten in goede orde zijn ontvangen.

  • Kan ik een visum aanvragen voor anderen?

    Ja, dat kan. U moet dan wel toestemming hebben van de betreffende reiziger. Ook moet u het ingevulde aanvraagformulier aan de reiziger voorlezen en verifiëren of de ingevulde gegevens correct zijn. Dient u een groepsaanvraag in? Dan moet u dit bij alle reizigers doen waarvoor u een visum wilt aanvragen. Een groepsaanvraag indienen kan eenvoudig door onderaan in het normale aanvraagformulier een reiziger toe te voegen.

  • Wat kost het visum voor Oman en hoe kan ik betalen?

    De kosten van het visum Oman bedragen € 49,95 voor het single-entry visum voor een verblijf van 10 dagen, € 89,95 voor het single-entry visum voor een verblijf van 30 dagen en € 159,95 voor het multiple-entry visum met een geldigheidsduur van een jaar. Dit zijn totale kosten, inclusief consulaire kosten, servicekosten en belasting. Er worden geen transactiekosten, administratiekosten of andere kosten in rekening gebracht. Alleen als u kiest voor een spoedaanvraag wordt er een toeslag van € 17,50 in rekening gebracht.

    Betalen kan met iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard (Mastercard, Visa of American Express / AMEX).

    Pas nadat alle visums in uw aanvraag zijn toegekend, kunt u de factuur behorende bij uw aanvraag downloaden. Die vindt u op uw persoonlijke statuspagina, waar u ook de visums kunt inzien en downloaden.

  • Staat er een 0 of een O in mijn paspoortnummer?

    In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter o in het paspoortnummer staat. De letter o komt in het Nederlandse paspoortnummer nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u kleine letters of hoofdletters invult.

    Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.

    Dient u uw aanvraag voor een visum Oman in via VisumBuitenland.nl? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal die altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.

    Heeft u een visum aangevraagd via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer nog te wijzigen; u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen.

  • Hoe ontvang ik het visum Oman en moet ik het uitprinten?

    Zodra uw aanvraag is goedgekeurd ontvangt u hiervan bericht per sms en e-mail. In de e-mail staat een link waarmee u de statuspagina van uw aanvraag kunt openen. Daar kunt u alle visums uit uw aanvraag bekijken, downloaden en printen. Het uitprinten van het visum is noodzakelijk omdat u het moet kunnen laten zien tijdens uw reis naar Oman. Afdrukken mag ook in zwart-wit.

Na het indienen van de aanvraag

  • Ik heb nog geen visum of e-mail ontvangen, wat nu?

    Nadat u betaald heeft, ontvangt u direct een e-mail. Daarin staat dat uw betaling is ontvangen, met een link naar uw persoonlijke statuspagina. Op die pagina kunt u op elk moment zien wat de status van uw aanvraag is.

    Is uw visum niet toegekend binnen de verwachte termijn? Lees dan op de statuspagina of het verstandig is om hierover contact op te nemen. Op deze website worden gemiddelde levertijden genoemd, nooit maximale levertijden. Er kan nooit enige garantie worden geboden dat een aanvraag binnen een bepaalde tijd wordt goedgekeurd. De immigratiedienst kan bijvoorbeeld een steekproef uitvoeren die de aanvraag vertraagt. Een aanvraag die langer in behandeling blijft, heeft geen grotere kans op afkeuring.

    Soms zit er veel tijd tussen de eerste en de laatste goedkeuring binnen een groepsaanvraag. Dat is normaal en komt doordat aanvragen altijd per persoon worden beoordeeld.

    Heeft u nog geen e-mail ontvangen? Bekijk dan in uw e-mailprogramma de map met ongewenste berichten, de spambox of junkfolder. Vindt u daar ook geen e-mail met het onderwerp ‘Visumaanvraag Oman ontvangen’? Dan kunt u de status van uw aanvraag via de website opzoeken.

  • Kan ik mijn reisplanning, aankomstlocatie en verblijfsadres nog wijzigen?

    Na het aanvragen van het visum Oman mag de aankomstdatum nog altijd 10 dagen worden vervroegd of uitgesteld. Soms nog iets meer; de exacte eerste en laatste mogelijkheid van aankomst staan vermeld op het visum nadat deze is toegekend. De maximale verblijfsduur in Oman blijft gelijk, ook als u 10 dagen eerder of later in het land arriveert dan aangegeven in het aanvraagformulier.

    Uw accommodatie (hotel, hostel, resort, overig) mag u nog wijzigen totdat u naar Oman vertrekt, wel moet u in elk geval één overnachtingsplaats vastgelegd hebben en dit kunnen aantonen bij aankomst in Oman. Ook moet u bij aankomst een ticket kunnen overhandigen van uw terugvlucht, doorvlucht of een ander ticket waarmee u kunt aantonen het land weer te verlaten voordat de maximale verblijfsduur in Oman is overschreden.

  • Ik heb het aanvraagformulier verkeerd ingevuld, wat nu?

    Heeft u uw paspoortgegevens verkeerd ingevuld? Dat wil zeggen; uw voornaam/voornamen, achternaam, geboortedatum, ingangs- en verloopdatum van het paspoort, paspoortnummer, nationaliteit, geboorteplaats en/of geslacht? Dan is het visum ongeldig. U moet dan een volledig nieuw visum aanvragen en ook de betaling opnieuw voldoen.

    Heeft u de aankomstdatum in Oman verkeerd ingevuld? Als de aankomstdatum minder dan 10 dagen afwijkt van de datum die in het aanvraagformulier was ingevuld, dan is uw visum nog steeds geldig. De exacte data waartussen u in Oman mag arriveren staan op het visum vermeld.

    Heeft u een vraag over uw ouders, uw reisverleden of de achtergrondvragen verkeerd ingevuld? Dan kan niet worden gegarandeerd dat uw visumaanvraag wordt goedgekeurd. En ook als het visum wordt toegekend is het niet zeker dat het visum geldig zal zijn. Voor de zekerheid wordt aangeraden een nieuwe visumaanvraag in te dienen met de correcte gegevens.

  • Mijn naam is verkeerd gespeld op het visum, wat nu?

    Heeft u een speciaal leesteken in uw naam, zoals een ü, ä, ö, ç, é, è, ê, ñ of ß? Dan is dit waarschijnlijk het gevolg van een automatische correctie. Speciale tekens in de naam, zoals umlauten en trema’s worden door het systeem van de immigratiedienst niet geaccepteerd. De naam wordt daarom omgezet zoals die in het machine-leesbare deel van het paspoort staat. Dat zijn de twee regels die veel “<<<” tekens bevatten, helemaal onderaan op de plastic of gelamineerde pagina in uw paspoort. De bovenste van deze twee regels bevat uw naam (direct na de landcode). Staat uw naam hier ook zo gespeld zoals op uw visum? Dan is alles in orde en kunt u probleemloos op reis.

    Heeft de spelfout niets te maken met een leesteken? Dan heeft u uw naam waarschijnlijk zelf verkeerd gespeld en is het visum ongeldig. De enige manier om dit te corrigeren is door een volledig nieuw visum aan te vragen.

  • Kan ik het visum van mijn vorige reis nogmaals gebruiken?

    Dat kan alleen als u nog een geldig multiple-entry visum bezit. Op dit visum moet dan staan dat het geschikt is voor meerdere reizen naar Oman. Ook staat op het visum vermeld tot welke datum u mag arriveren en blijven.

    Let op: een multiple-entry visum is enkel geldig in combinatie met het paspoort waarmee het is aangevraagd. Heeft u inmiddels een nieuw paspoort in gebruik genomen? Dan is het visum van uw vorige reis niet meer geldig.

    Als uw multiple-entry visum nog geldig is, dan hoeft u geen aankomstdatum of (gewijzigde) verblijfslocatie door te geven om weer naar Oman te kunnen reizen.

  • Kan ik de geldigheidstermijn van het visum laten verlengen?

    De maximale verblijfsduur in Oman kan onder bepaalde omstandigheden worden verdubbeld. Ga de voorwaarden, kosten en procedure na bij de lokale politie in Oman. Als u al voor vertrek weet dat u langer wilt blijven dan volgens uw visum is toegestaan, wordt aangeraden een visumtype aan te vragen met een langere geldigheidsduur.

  • Wat als mijn aanvraag wordt afgekeurd?

    In het uiterst zeldzame geval dat een aanvraag wordt afgekeurd, ontvangt u het volledige aankoopbedrag van het visum Oman retour. Dit geldt niet voor reizigers waarvoor al eerder een visumaanvraag voor Oman werd afgekeurd.

    Als een aanvraag is afgekeurd als gevolg van een verkeerd ingevuld aanvraagformulier, dan kunt u op eigen risico nogmaals een visum proberen aan te vragen. U moet daarvoor opnieuw de kosten voldoen en ontvangt die niet terug als uw aanvraag opnieuw wordt afgekeurd.

    Als een aanvraag om een andere reden is afgekeurd, of als de reden niet bekend is, dan wordt aangeraden niet opnieuw een e-visum aan te vragen. U kunt dan contact opnemen met een consulaat of ambassade van Oman om een ander visumtype aan te vragen.

    VisumBuitenland.nl kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade die ontstaat als gevolg voor een te laat toegekende of afgewezen visumaanvraag. Hierover leest u meer in de algemene voorwaarden.

  • Kan ik mijn visumaanvraag nog annuleren?

    U kunt uw aanvraag nog annuleren totdat deze in behandeling is genomen door de immigratiedienst. Dat gebeurt doorgaans vrij snel nadat uw betaling en documenten ontvangen zijn. Hierna is het niet meer mogelijk uw aanvraag te annuleren, ongeacht de reden voor de annulering. De meeste reizigers willen hun visum zo snel mogelijk ontvangen. Daarom wordt niet gewacht tot een bepaalde bedenktijd of herroepingsperiode is verstreken. Dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden, waarmee u middels het plaatsen van een vinkje vóór het betalen van uw aanvraag, akkoord bent gegaan.

Overige veelgestelde vragen

  • Ik reis met kinderen, moet ik nog ergens rekening mee houden?

    Ook kinderen moeten altijd een eigen paspoort en een eigen visum hebben om naar Oman te kunnen reizen. Alle informatie in de veelgestelde vragen en antwoorden op deze pagina geldt voor reizigers van alle leeftijden. Dus ook voor babyʼs en (minderjarige) kinderen.

    Reist een kind zonder beide ouders? Dan moet tijdens de hele reis een Engelstalig toestemmingsformulier kunnen worden overhandigd. Dat moet zijn ondertekend door beide ouders, of door de persoon of personen met ouderlijk gezag. Soms is het ook nodig om ook een kopie van de ID-kaart of het paspoort van een persoon met ouderlijk gezag mee te nemen. Of een internationale geboorteakte. Of een internationaal uittreksel Basisregistratie Personen. Het toestemmingsformulier en alle uitleg hierover vindt u op kinderontvoering.org.

  • Heb ik inentingen nodig voor mijn reis?

    De informatie op deze website is niet geschreven door een arts. Als u wilt weten of u een vaccinatie of inenting nodig heeft voor uw reis, neem dan contact op met een arts.

  • Ik reis met medicijnen, moet ik daar nog iets voor regelen?

    Bepaalde medicijnen mogen niet worden meegenomen naar het buitenland, of alleen als u hiervoor een verklaring van het CAK hebt. Welke medicijnen u niet zonder CAK-verklaring mag meenemen en hoe u aan een verklaring komt, leest u op de website van het CAK.

  • Moet ik mijn reis ook registreren bij de Nederlandse ambassade in Oman?

    De Nederlandse Rijksoverheid heeft het mogelijk gemaakt om uw reisplannen door te geven aan de Nederlandse ambassade in Oman. De registratie van uw reis bij de ambassade staat geheel los van uw visumaanvraag. Het visum wordt immers toegekend door de overheid van Oman. De ambassaderegistratie heeft alleen te maken met de Nederlandse overheid en de Nederlandse ambassade in Oman. Een visum aanvragen is verplicht, maar uw reis registreren bij de ambassade niet.

    Waarom dan toch een ambassaderegistratie invullen?
    Als de Nederlandse overheid weet dat u in Oman bent, dan kan de Nederlandse ambassade in Oman contact met u zoeken in uitzonderlijke crisissituaties. Ook ontvangt u per e-mail updates in reisadviezen over Oman, zodat u op de hoogte wordt gehouden van mogelijke veiligheidsrisico’s en tips om deze zo veel mogelijk te vermijden. Bijvoorbeeld: tijdens de corona-crisis werden vaak updates in reisadviezen rondgestuurd, maar ook informatie over extra repatriëringsvluchten om Nederlanders terug te halen.

    Hoe kan ik een ambassaderegistratie indienen?
    U kunt uw ambassaderegistratie geheel los van uw visumaanvraag indienen via de website van de Nederlandse overheid. Maar als u wilt kunt u dit ook combineren met uw visumaanvraag. Na het indienen van uw visumaanvraag wordt u gevraagd of u dit wilt doen. U hoeft dan niet alle reisgegevens opnieuw in te vullen; deze worden dan overgenomen vanuit het visum-aanvraagformulier dat u al had ingevuld.

  • Is een toegekend visum een garantie dat ik Oman in mag reizen?

    Een toegekend visum is de eerste stap om toegelaten te worden in Oman. Als u geen geldig visum bezit wordt u sowieso niet toegelaten in Oman. Als u wel een visum bezit, is dit echter nog géén garantie dat u Oman kunt inreizen. Bij aankomst in Oman moet u zich melden bij de paspoortcontrole. Als de dienstdoende medewerker van de immigratiedienst aldaar vermoedt dat u geen goede bedoelingen heeft, en misschien wel een gevaar vormt voor Oman of haar inwoners, dan heeft de immigratiedienst zelfs na aankomst in Oman nog het recht om u te weren. Datzelfde kan gebeuren als bij aankomst blijkt dat u niet voldoet aan de voorwaarden van het visum Oman.

  • Ik kan niet inchecken vanwege een probleem met mijn visum, wat nu?

    Is uw visumaanvraag goedgekeurd en lukt het desondanks niet om in te checken op uw vlucht? Dan zijn de paspoortgegevens van uzelf of die van uw medereizigers onjuist ingevuld in het aanvraagformulier van het visum, of in het incheckformulier op de website van uw luchtvaartmaatschappij.

    Het gaat hierbij vooral om de geboortedatum, afgiftedatum, verloopdatum, volledige naam en het paspoortnummer. Nederlandse paspoortnummers bevatten nooit de letter “o”. Vul in plaats daarvan het cijfer “0” in bij het inchecken.

    Als de paspoortgegevens wel correct op het visum staan, neem dan direct contact op met uw luchtvaartmaatschappij om de correcte paspoortgegevens ook aan het vliegticket te laten koppelen.

    Als de paspoortgegevens niet correct op het visum staan, dan moet u een volledig nieuwe aanvraag indienen voor de persoon of personen waarvoor dit het geval is. Het is niet mogelijk om nog een wijziging door te voeren in een toegekende reistoestemming.

    Weet u zeker dat er geen fouten zijn gemaakt bij het invullen van uw paspoortgegevens in het visum-aanvraagformulier of op de website van uw luchtvaartmaatschappij? Houd er rekening mee dat dit ook kan zijn gebeurd bij een medereiziger die u tegelijkertijd probeert in te checken. Als er bij één reiziger binnen de groep een fout is gemaakt, kan soms het inchecken van alle reizigers problemen opleveren.

  • Wordt er zorgvuldig met mijn persoonsgegevens omgegaan?

    Op deze website worden veel persoonsgegevens verwerkt. Het gaat daarbij om erg gevoelige en bijzondere persoonsgegevens. Zoals paspoortnummers, burgerservicenummers en pasfotoʼs. U verwacht dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan.

    VisumBuitenland.nl garandeert dat uw gegevens worden beschermd in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving (AVG / GDPR). Hiervoor zijn zowel technische als organisatorische voorzorgsmaatregelen genomen. Uw gegevens worden alleen middels beveiligde verbindingen verwerkt en versleuteld opgeslagen. Ook worden uw gegevens direct verwijderd als het opslaan ervan niet langer nodig is. VisumBuitenland.nl heeft haar privacybeleid ontworpen en getoetst samen met Taylor Wessing, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor.

    Uw persoonsgegevens worden alleen verwerkt bij de uitvoering van uw opdracht voor een aanvraagdienst. Uw gegevens worden niet verkocht of gebruikt voor andere commerciële doelen. Toch brengt het verwerken van persoonsgegevens altijd risicoʼs met zich mee. Ook als alle voorzorgsmaatregelen worden opgevolgd. Om een reistoestemming te verkrijgen, moeten uw persoonsgegevens soms worden gedeeld met verschillende overheidsinstanties. Zij beoordelen of u mogelijk een veiligheidsrisico vormt en of uw aanvraag wordt goedgekeurd. VisumBuitenland.nl kan geen invloed uitoefenen op deze overheidsinstanties en wat zij met uw persoonsgegevens doen. Hierover leest u meer in het privacybeleid.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Oman. VisumBuitenland.nl is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (11,62 EUR per visum, via evisa.rop.gov.om). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 11,62 EUR aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 38,33 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Oman is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.