Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum Nieuw-Zeeland

Informatie over het NZeTA

  • Wat is een NZeTA?

    NZeTA is een afkorting die staat voor “New Zealand electronic Travel Authority”. Dit is een elektronische reisvergunning (visa waiver) die het reizigers toestaat om zonder een fysiek visum naar Nieuw-Zeeland te reizen. Het NZeTA is goedkoper, sneller en eenvoudiger aan te vragen dan een fysiek visum dat door de ambassade in het paspoort wordt geplakt. Het NZeTA wordt elektronisch aan uw paspoort gekoppeld.

    Een NZeTA kan aangevraagd worden door reizigers van bepaalde nationaliteiten, waaronder Nederland en België. Voor het gebruik van het NZeTA gelden wel enkele voorwaarden. U mag het NZeTA alleen gebruiken voor toeristische reizen, om familie of vrienden te bezoeken, voor een overstap in Nieuw-Zeeland, voor amateursportwedstrijden, voor zakenreizen of voor korte studiereizen. U mag niet bij een organisatie in Nieuw-Zeeland in dienst treden, ook niet voor vrijwilligerswerk. Reizen voor medische doeleinden zijn ook niet toegestaan.

  • Heb ik een NZeTA of visum nodig om naar Nieuw-Zeeland te reizen?

    U heeft altijd een visum of NZeTA nodig als u per vliegtuig of cruiseschip naar Nieuw-Zeeland reist. De enige uitzondering hierop geldt voor reizigers met een Nieuw-Zeelands of Australisch paspoort. Ook voor een overstap in Nieuw-Zeeland heeft u een visum of NZeTA nodig, behalve als u doorreist naar Australië. Het NZeTA is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om aan de visumplicht te voldoen, als u aan de voorwaarden hiervoor voldoet.

    Een NZeTA is geschikt voor reizigers uit onder andere alle EU-landen (waaronder Nederland en België), het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het NZeTA visum kan volledig online worden aangevraagd. Nadat uw aanvraag is goedgekeurd, ontvangt u uw reisvergunning per e-mail. Zodra u het NZeTA heeft ontvangen, kunt u gelijk voor een vakantie, een zakenreis of een korte studiereis naar Nieuw-Zeeland vertrekken. Een NZeTA is voor een periode van twee jaar geldig en binnen deze twee jaar mag u zo vaak u wilt naar Nieuw-Zeeland reizen. Wel mag elk verblijf niet meer dan 3 maanden duren.

    Nu het NZeTA voor Nieuw-Zeeland aanvragen

    In plaats van een NZeTA kunt u ook een ander soort visum voor Nieuw-Zeeland aanvragen. Dit wordt alleen aangeraden als u voor een andere reden naar Nieuw-Zeeland wilt reizen dan voor een vakantie, zaken- of een studiereis. Het is namelijk ingewikkelder en duurder om een ander soort visum voor Nieuw-Zeeland aan te vragen. Als u in Nieuw-Zeeland bij een organisatie in dienst wilt treden, dan komt u niet in aanmerking voor een NZeTA en moet u via de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst een ander soort visum aanvragen.

  • Hoelang is een NZeTA geldig?

    Een NZeTA heeft een geldigheidstermijn van twee jaar vanaf het moment dat het goedgekeurd wordt door de Nieuw-Zeelandse autoriteiten. Binnen deze twee jaar mag u zo vaak u wilt naar Nieuw-Zeeland reizen. Wel mag elk aaneengesloten verblijf niet meer dan 3 maanden duren. Verder mag u met een NZeTA visum in elke periode van 12 maanden niet meer dan 6 maanden in Nieuw-Zeeland doorbrengen.

    De geldigheid van een NZeTA is gekoppeld aan de geldigheid van uw paspoort. Uw paspoort moet minimaal 3 maanden geldig zijn na uw geplande vertrek uit Nieuw-Zeeland. Is dit niet het geval? Dan is uw NZeTA ook niet meer geldig. Als uw paspoort minder dan 3 maanden na uw gepland vertrek verloopt, dan moet u eerst een nieuw paspoort aanvragen. Zodra u uw nieuwe paspoort ontvangt, moet u ook een nieuw NZeTA aanvragen om naar Nieuw-Zeeland te mogen reizen.

  • Welke voorwaarden zijn er om met een NZeTA te mogen reizen?

    U kunt een NZeTA aanvragen als u het paspoort heeft van een land dat deelneemt aan het visa waiver programma van Nieuw-Zeeland. Alle landen binnen de EU zijn bij dit programma aangesloten, net als o. a. Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Reizigers uit deze landen kunnen dus zonder problemen een NZeTA aanvragen. Heeft u een andere nationaliteit? Op deze website kunt u controleren of u in aanmerking komt voor een NZeTA.

    Verder moet u bij aankomst al een ticket voor de terug- of doorreis bezitten en kunnen aantonen dat u over voldoende financiële middelen beschikt voor uw reis naar Nieuw-Zeeland. U kunt geen gebruikmaken van een NZeTA als u veroordeeld bent van een misdrijf dat heeft geleid tot gevangenisstraf, en ook niet als u verdacht wordt van een misdrijf dat kan leiden tot gevangenisstraf. Verder moet u in een goede gezondheidsstaat verkeren om met een NZeTA te mogen reizen. Dit houdt in dat u geen ernstige, overdraagbare ziektes hebt en dat het onwaarschijnlijk is dat u een grote last voor de gezondheidsvoorziening van Nieuw-Zeeland zult vormen.

    U mag met een NZeTA naar Nieuw-Zeeland reizen voor een vakantie, familie-of vriendenbezoek, zakenreizen, amateursport of een korte studiereis. Als de overheid van Nieuw-Zeeland vermoedt dat u bij een organisatie in Nieuw-Zeeland in dienst wilt treden (betaald of onbetaald), dan wordt uw aanvraag voor een NZeTA afgekeurd.

  • Ik heb een strafblad of ooit een verkeersboete gekregen, wat nu?

    Ook als u een strafblad heeft of een verkeersboete heeft gekregen kunt u in de meeste gevallen met een NZeTA naar Nieuw-Zeeland reizen.

    Start hier uw NZeTA-aanvraag

    Bent u veroordeeld voor een gewelds- of drugsgerelateerd delict, een delict gerelateerd aan immigratie, gevaarlijk of onder invloed autorijden of overtredingen van seksuele aard? Wordt u verdacht van een misdrijf dat kan leiden tot gevangenisstraf? Of heeft u ooit gevangenisstraf opgelegd gekregen? In al deze gevallen kunt u geen NZeTA aanvragen.

  • Kan ik het visum ook bij aankomst in Nieuw-Zeeland kopen (Visa on Arrival)?

    Nee. U kunt het visum voor Nieuw-Zeeland niet pas bij aankomst aanvragen. Al bij het inchecken op uw vlucht of cruise wordt gecontroleerd of u een geldig visum voor uw reis bezit. Vraag dus voor vertrek uw NZeTA aan.

    Vraag hier uw NZeTA aan

  • Moet ik ergens langskomen voor de visumaanvraag?

    Nee, het NZeTA visum kan volledig online worden aangevraagd. Gebruik hiervoor het online-aanvraagformulier. Uitleg hierover kunt u op deze website vinden.

    Open het aanvraag-formulier en dien direct een NZeTA-aanvraag in

  • Moet ik nog rekening houden met het coronavirus?

    De coronamaatregelen zijn al vaak gewijzigd. Daarom is het verstandig om ruim voor vertrek én net voor vertrek de pagina te lezen met de actuele maatregelen tegen Covid-19 in Nieuw-Zeeland.

    Check de coronamaatregelen voor uw reis naar Nieuw-Zeeland

De online aanvraagprocedure

  • Hoe kan ik een NZeTA aanvragen?

    U kunt uw NZeTA visum eenvoudig online aanvragen door het digitale aanvraagformulier in te vullen. Loop het formulier rustig van boven naar beneden door en vul alle gegevens zorgvuldig in. Houd hiervoor uw paspoort bij de hand. U heeft de optie om meerdere reizigers aan uw aanvraag toe te voegen. Houd in dit geval ook de paspoorten van uw medereizigers binnen handbereik.

    Open het NZeTA-aanvraagformulier

    Als u het aanvraagformulier heeft ingevuld, moet u de kosten voor het NZeTA voldoen. Dit kan veilig via iDeal, Bancontact, PayPal, creditcard of Trustly. Nadat de kosten betaald zijn, moet u nog een pasfoto van iedere reiziger uploaden. Als dit voltooid is, controleren wij uw aanvraag en als alles in orde is, sturen wij hem door naar de immigratiedienst. U ontvangt hierover een bevestiging per e-mail.

    Als alle gegevens in orde zijn, ontvangt u het NZeTA binnen gemiddeld 5 werkdagen nadat wij uw aanvraag ontvangen. Als u een spoedaanvraag heeft ingediend, ontvangt u uw NZeTA gemiddeld binnen 12 uur. U ontvangt een bericht per sms en e-mail zodra uw NZeTA is goedgekeurd. Vanaf dat moment is het visum elektronisch aan uw paspoort gekoppeld en kunt u probleemloos inchecken en Nieuw-Zeeland inreizen.

  • Hoelang duurt het tot ik mijn NZeTA ontvang?

    Het NZeTA wordt doorgaans binnen vijf werkdagen geleverd. Als u een spoedaanvraag indient, wordt het NZeTA gemiddeld binnen 12 uur elektronisch geleverd. Let op: Deze gemiddelde levertijd begint pas op het moment dat het aanvraagformulier, de betaling en uw pasfoto in goede orde zijn ontvangen en dit per e-mail is bevestigd.

    Deze levertijden zijn gemiddelden en geen garanties. Dit komt doordat het onmogelijk is om precies te weten hoelang het duurt tot een aanvraag wordt goedgekeurd. De visumspecialisten van VisumBuitenland.nl en de beambten van de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst voeren handmatige controles uit waardoor de wachttijden kunnen verschillen. Ook bij spoedaanvragen kunnen geen levertijden gegarandeerd worden. In zeldzame gevallen kan de immigratiedienst zelfs een steekproefcontrole uitvoeren die meerdere dagen kan duren. Dit vertraagt uiteraard de levering van het NZeTA visum.

    VisumBuitenland.nl heeft geen invloed op de keuring van visa door de immigratiedienst van Nieuw-Zeeland. Hierdoor kan VisumBuitenland.nl de snelheid waarmee visa gekeurd worden slechts in beperkte mate beïnvloeden. Dit geldt ook voor spoedaanvragen. Om zeker te weten dat het visum op tijd geleverd zal worden, wordt aangeraden om de aanvraag al enkele weken voor vertrek in te dienen. U kunt uw NZeTA visum zo lang voor vertrek aanvragen als u wilt. Een NZeTA is geldig voor 2 jaar, dus het is mogelijk om het visum al aan te vragen als u bijvoorbeeld pas over een jaar naar Nieuw-Zeeland wilt reizen.

    Spoedaanvragen worden vergeleken met ‘normale’ aanvragen sneller door VisumBuitenland.nl in behandeling genomen. Spoedaanvragen worden altijd binnen 24 uur door VisumBuitenland.nl verwerkt en vaak zelfs binnen een uur, ook buiten kantoortijden. Hiervoor betaalt u een toeslag van € 17,50. De Nederlandstalige visumspecialist controleert dan de gegevens in uw aanvraagformulier en de aangeleverde documenten (pasfoto’s). In het geval dat de specialist vermoedt dat gegevens of documenten niet correct zijn aangeleverd, worden deze gecorrigeerd of wordt contact met u opgenomen. Door deze eerste controle kan uw aanvraag spoedig door de immigratiedienst van Nieuw-Zeeland verwerkt worden. De immigratiedienst controleert uw gegevens nogmaals en besluit of u mogelijk een risico voor de veiligheid van Nieuw-Zeeland vormt. Als de immigratiedienst besluit om uw aanvraag goed te keuren, ontvangt u een e-mail en een sms, met informatie hoe u het NZeTA kunt downloaden. Print het NZeTA visum uit en neem het mee op uw reis.

    Heeft u visa voor meerdere personen tegelijkertijd aangevraagd? Deze worden altijd individueel, per persoon behandeld. Het gebeurt regelmatig dat individuele aanvragen binnen een groepsaanvraag op verschillende momenten gekeurd worden. Er kunnen soms enkele dagen tussen de keuring van de eerste en de laatste aanvraag binnen een groepsaanvraag zitten. Een mogelijke reden hiervoor is dat één van de aanvragen wordt onderworpen aan een steekproef-inspectie. Als één van de aanvragen binnen een groepsaanvraag meer tijd in beslag neemt dan de andere, betekent dit niet dat de visumaanvraag een grotere kans heeft om afgekeurd te worden.

  • Moet ik al een reis geboekt hebben?

    Nee, u hoeft nog geen vliegtickets of overnachtingen geboekt te hebben om een NZeTA visum aan te kunnen vragen. U wordt in het aanvraagformulier gevraagd om een schatting te maken van uw verwachte aankomstdatum. Deze mag van uw daadwerkelijke aankomstdatum afwijken, zolang uw gehele verblijf in Nieuw-Zeeland binnen de geldigheidsduur van uw visum valt. U kunt dus een NZeTA aanvragen zonder te weten wanneer u naar Nieuw-Zeeland reist.

    U kunt hier alvast uw NZeTA-aanvraag indienen

    Als u op een later moment uw reisplannen aanpast, hoeft u uw aanvraag niet meer te wijzigen. Uw NZeTA blijft geldig tot de geldigheid van 2 jaar is verlopen. U moet op het moment dat u in Nieuw-Zeeland aankomt wel al over een ticket voor uw doorreis of terugvlucht beschikken. Verder is het belangrijk dat uw paspoort nog minimaal 3 maanden na uw geplande vertrekdatum uit Nieuw-Zeeland geldig is. Als u een nieuw paspoort aanvraagt, verloopt ook de geldigheid van uw NZeTA. U moet dus ook een nieuw NZeTA aanvragen, als u een nieuw paspoort aanvraagt.

  • Waaraan moet mijn paspoort voldoen?

    Elke reiziger moet in bezit zijn van een eigen paspoort. Dit geldt ook voor kinderen. Het paspoort moet geldig zijn tot minimaal 3 maanden na het geplande vertrek uit Nieuw-Zeeland. Is dit niet het geval? Dan moet u een nieuw paspoort aanvragen voordat u uw aanvraag indient. Heeft u een NZeTA met een paspoort aangevraagd dat niet aan de voorwaarden voldoet? Dan moet u naast een nieuw paspoort ook een nieuw NZeTA aanvragen.

    Controleer vóór het aanvragen van een NZeTA goed of de paspoorten van u en uw medereizigers nog lang genoeg geldig zijn. Is dit niet het geval? Vraag dan een nieuw paspoort aan voordat u een NZeTA aanvraagt.

    Bezit u in plaats van een regulier paspoort alleen een rijbewijs, identiteitskaart, noodpaspoort of verblijfsvergunning? Dan kunt u via deze website geen visum voor Nieuw-Zeeland aanvragen. In dit geval moet u eerst een normaal paspoort aanvragen of contact opnemen met de ambassade van Nieuw-Zeeland.

  • Welke documenten en gegevens heb ik nodig voor de aanvraag?

    In het aanvraagformulier wordt naar de paspoortgegevens van iedere reiziger gevraagd. Zonder de paspoortgegevens kunt u het formulier niet invullen, dus zorg ervoor dat u de paspoorten van iedere reiziger bij de hand heeft. Hierna wordt u gevraagd om de betaling door te voeren. Dit kan via iDeal, Bancontact, PayPal, creditcard of Trustly. Houd alle benodigdheden voor uw gekozen betaalmethode bij de hand.

    Ten slotte heeft u een digitale pasfoto van iedere reiziger nodig om de aanvraag te voltooien. Dit kan een officiële pasfoto zijn, maar het mag ook een selfie zijn, zolang hij aan bepaalde voorwaarden voldoet. U kunt de pasfoto eenvoudig uploaden na het voltooien van uw betaling. Heeft u geen pasfoto bij de hand? U mag deze ook op een later moment aanleveren. Houd er wel rekening mee dat uw aanvraag pas kan worden verwerkt nadat u de benodigde pasfoto’s in goede orde heeft aangeleverd.

  • Hoeveel kost het NZeTA en hoe kan ik betalen?

    Het NZeTA visum voor Nieuw-Zeeland kost € 59,95 per persoon. Deze prijs is inclusief de consulaire kosten voor de keuring van uw aanvraag door de immigratiedienst in Nieuw-Zeeland, de servicekosten die VisumBuitenland.nl in rekening brengt voor de verwerking en foutcontrole van uw aanvraag, btw, transactiekosten en de kosten voor de verplichte toeristenbelasting voor Nieuw-Zeeland, het International Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL) van 35 NZD. Voor een spoedaanvraag wordt een toeslag van € 17,50 per persoon in rekening gebracht. U betaalt dezelfde prijs per persoon voor individuele aanvragen en voor groepsaanvragen.

    Bovendien bestaan de opties om vrijwillig de CO2-uitstoot van uw reis te compenseren en/of uw reis te registreren bij de ambassade. Deze opties zijn niet verplicht en de kosten hiervoor zijn afhankelijk van uw nationaliteit en het land waar u naartoe reist. De kosten voor deze opties worden in het aanvraagformulier aangegeven. Alle verdere informatie over uw bijdrage aan de compensatie van CO2-uistoot via VisumBuitenland.nl, vindt u in dit artikel.

    U kunt de kosten van uw NZeTA veilig en eenvoudig betalen via iDEAL, Bancontact, Mastercard, Visa, AMEX, PayPal of Trustly. Bij geen van deze betaalmethodes worden aanvullende kosten in rekening gebracht. Nadat u de betaling voltooid heeft, kunt u gelijk een kwitantie downloaden. Zodra de aanvraag is verwerkt kunt u de volledige factuur downloaden.

  • Staat er een 0 of een O in mijn paspoortnummer?

    In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter o in het paspoortnummer staat. De letter o komt in het Nederlandse paspoortnummer nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u kleine letters of hoofdletters invult.

    Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.

    Dient u uw aanvraag voor een visum Nieuw-Zeeland in via VisumBuitenland.nl? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal die altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.

    Heeft u een visum aangevraagd via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer nog te wijzigen; u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen.

Na het indienen van de aanvraag

  • Hoe ontvang ik het NZeTA en moet ik het uitprinten?

    U ontvangt een bericht per sms en e-mail zodra uw aanvraag is goedgekeurd. In de e-mail staat een link naar uw persoonlijke statuspagina. Op deze pagina kunt u de status van uw aanvraag bekijken en de pdf-versie van uw NZeTA visum downloaden en printen. Deze pdf is uw officieel toegekende visum en bevat alle benodigde gegevens voor de immigratiedienst van Nieuw-Zeeland.

    Het is belangrijk dat u nog een keer nauwkeurig nagaat of uw gegevens correct in het document zijn aangegeven. Controleer vooral of alle namen en paspoortgegevens van alle reizigers correct vermeld zijn, want als hier een foutje inzit, dan is het NZeTA ongeldig. Als andere gegevens verkeerd zijn vermeld, is dit in de meeste gevallen minder erg. Het is niet mogelijk om de gegevens aan te passen nadat de aanvraag door de immigratiedienst in ontvangst is genomen. U moet in dit geval een volledig nieuwe aanvraag indienen.

    Er wordt geadviseerd om het visum te printen, ook al is het niet verplicht. Als u een geprinte versie van uw NZeTA bij u draagt, kunt u bij aankomst in Nieuw-Zeeland in het geval van een toevallige steekproef sneller worden geholpen.

  • Ik heb mijn NZeTA nog niet ontvangen, wat nu?

    U ontvangt een e-mail nadat u het visum betaald heeft en nadat uw pasfoto werd goedgekeurd. In de e-mails staat een link naar uw persoonlijke statuspagina, waar u op elk moment de status van uw aanvraag kunt inzien.

    Is uw NZeTA niet toegekend binnen de verwachte termijn? Op de statuspagina wordt aangegeven wanneer het verstandig is om hierover contact op te nemen. De levertijden die op deze website worden aangegeven zijn gemiddelde levertijden. Er is geen garantie dat uw visum binnen die termijn daadwerkelijk wordt toegekend. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat de immigratiedienst een steekproefcontrole uitvoert die het aanvraagproces vertraagt. Dus als uw aanvraag langer dan gemiddeld in behandeling is, betekent dit niet dat uw aanvraag een grotere kans heeft om afgekeurd te worden.

    Heeft u een groepsaanvraag ingediend? De individuele aanvragen binnen een groepsaanvraag worden individueel door de immigratiedienst gekeurd. Dit heeft tot gevolg dat sommige personen binnen een groepsaanvraag hun visum eerder of later kunnen ontvangen dan de rest.

    Heeft u geen e-mail ontvangen? Bekijk altijd ook de map met ongewenste berichten in uw e-mailprogramma. Meestal heet deze spambox of junkfolder. Kunt u ook daar geen e-mail met het onderwerp ‘NZeTA-aanvraag Nieuw-Zeeland ontvangen’ vinden? Dan kunt u de status van uw aanvraag via deze pagina opzoeken.

  • Kan ik de gegevens in mijn aanvraag nog wijzigen?

    Zodra uw aanvraag is verwerkt en aan de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst is overhandigd, kan de aanvraag niet meer gewijzigd worden. Dit gebeurt vrijwel meteen nadat we uw foto’s hebben goedgekeurd. In veel gevallen is het ook niet nodig om wijzigingen door te geven en kunt u onbezorgd naar Nieuw-Zeeland reizen. Alleen als u uw paspoortgegevens verkeerd heeft ingevuld, wordt uw NZeTA ongeldig. In dit geval moet u een volledig nieuw NZeTA aanvragen.

    In deze gevallen moet u wél een nieuwe NZeTA-aanvraag indienen:
    • Uw naam, geboortedatum, geslacht, paspoortnummer of de afgifte- of verloopdatum zijn niet 100% correct ingevuld in het aanvraagformulier
    • Uw geboorteland en/of (tweede) nationaliteit zijn niet correct ingevuld
    • U heeft een nieuw paspoort aangevraagd en ontvangen
    • De geldigheid van uw NZeTA visum is verlopen
    Dien hier een nieuwe aanvraag voor een NZeTA in

  • Mijn naam staat verkeerd op mijn NZeTA, wat nu?

    Heeft u een accent of leesteken in uw naam? Bijvoorbeeld een ü, ä, ö, ç, é, è, ê, ñ of ß? Dan wordt uw naam automatisch gecorrigeerd en staat hij op een andere manier aangegeven als u het gewend bent. Speciale tekens in de naam, zoals umlauten en tremaʼs worden door het systeem van de immigratiedienst niet geaccepteerd. Daarom wordt de naam omgezet zoals die in het machine-leesbare deel van het paspoort staat. Dat zijn de twee regels die veel “<<<” tekens bevatten, helemaal onderaan op de plastic of gelamineerde pagina in uw paspoort. De bovenste van deze twee regels bevat uw naam (direct na de landcode). Staat uw naam hier ook zo gespeld zoals op uw NZeTA? Dan is alles in orde en kunt u probleemloos naar Nieuw-Zeeland reizen.

    Is de spelfout niet door een leesteken te verklaren? Dan heeft u uw naam waarschijnlijk zelf verkeerd in het aanvraagformulier ingevuld. In dit geval is uw NZeTA ongeldig. Staat de naam van een andere persoon op uw NZeTA of is uw naam onvolledig weergegeven? Dit kan het gevolg zijn van de automatische aanvulfunctie van uw browser. U heeft zelf de verantwoordelijkheid om op de controlepagina, net voordat u betaalt, te controleren of alle gegevens correct zijn aangegeven. De enige manier dit op te lossen is door een nieuw NZeTA aan te vragen.

  • Ik kan niet inchecken, wat nu?

    Is uw NZeTA-aanvraag goedgekeurd, maar kunt u toch niet inchecken bij de luchtvaartmaatschappij? Dit komt waarschijnlijk doordat uw paspoortgegevens niet goed zijn ingevuld bij het inchecken of bij het aanvragen van uw NZeTA.

    Uw paspoortgegevens zijn: uw geboortedatum, de afgifte- en verloopdatum, uw volledige naam en het paspoortnummer. Nederlandse paspoortnummers bevatten nooit de letter “o”. Vul in plaats daarvan het cijfer “0” in bij het inchecken.

    Staan uw paspoortgegevens correct op uw NZeTA? Dan moet u contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij. Waarschijnlijk zit er een fout in de paspoortgegevens die aan uw vliegticket zijn gekoppeld. De luchtvaartmaatschappij kan dit oplossen zodat u alsnog kunt inchecken.

    Staan uw paspoortgegevens niet correct op uw NZeTA? In dit geval moet u een nieuw NZeTA aanvragen. Het is niet mogelijk om wijzigingen in een reeds toegekend NZeTA door te voeren. U moet het NZeTA opnieuw betalen.

    Staan uw paspoortgegevens correct op uw NZeTA en zijn ze correct doorgegeven aan de luchtvaartmaatschappij? U kunt waarschijnlijk niet inchecken, omdat de paspoortgegevens van een medereiziger problemen veroorzaken. Als u tegelijkertijd probeert in te checken, dan kan het gebeuren dat de foutieve paspoortgegevens van uw medereiziger ervoor zorgen dat u ook niet in kunt checken.

  • Wat als mijn aanvraag wordt afgekeurd?

    In de meeste gevallen wordt een NZeTA-aanvraag binnen enkele dagen goedgekeurd. Het is uiterst zeldzaam dat een NZeTA-aanvraag wordt afgekeurd en het is moeilijk om achter de reden van een afkeuring te komen, want de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst geeft nooit aan waarom een aanvraag afgekeurd is. Mogelijke redenen voor een afkeuring zijn:

    • U heeft een fout in het aanvraagformulier gemaakt
    • U heeft verkeerde informatie in het aanvraagformulier aangeleverd
    • U bevindt zich al (illegaal) in Nieuw-Zeeland
    • U heeft ooit een gevangenisstraf van minstens 5 jaar opgelegd gekregen
    • U heeft in de afgelopen 10 jaar een gevangenisstraf van minstens 12 maanden opgelegd gekregen
    • U heeft (o. a.) de Nieuw-Zeelandse nationaliteit
    • U bent ooit een land uitgezet
    • U wordt verdacht van lidmaatschap van een terroristische groepering
    • U bent onderdeel van een racistische groepering of heeft openbare racistische uitspraken gedaan
    • De immigratiedienst vermoedt dat u een strafbaar feit in Nieuw-Zeeland gaat plegen, de openbare orde gaat verstoren of een potentieel risico voor de veiligheid van het land bent
    • De immigratiedienst vermoedt dat u een andere reden voor u reis naar Nieuw-Zeeland heeft dan aangegeven in uw aanvraagformulier
    • U verkeert in een slechte staat van gezondheid

    Wat u kunt doen als uw aanvraag is afgekeurd
    Controleer of u alle gegevens in het aanvraagformulier correct had ingevuld. Kunt u een fout ontdekken, bijvoorbeeld in de paspoortgegevens? Dan kunt u opnieuw een NZeTA aanvragen met de juiste gegevens. Kunt u geen fout ontdekken? In dit geval heeft het weinig nut om een nieuwe aanvraag in te dienen, want die zal waarschijnlijk weer afgekeurd worden.

    Is uw NZeTA-aanvraag afgekeurd, maar wilt u toch naar Nieuw-Zeeland reizen?
    U heeft altijd de mogelijkheid om een Visitor Visa voor Nieuw-Zeeland aan te vragen, ook als uw NZeTA-aanvraag is afgekeurd. Het duurt langer en het kost meer om een Visitor Visa aan te vragen. Hiervoor kunt u bij de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst terecht.

    In het uiterst zeldzame geval dat uw NZeTA-aanvraag wordt afgekeurd, ontvangt u het volledige aankoopbedrag van het visum terug. Dit geldt niet voor reizigers waarvoor al eerder een NZeTA-aanvraag werd afgekeurd. VisumBuitenland.nl kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade die ontstaat als gevolg voor een te laat toegekende of afgewezen NZeTA-aanvraag. Hierover leest u meer in de algemene voorwaarden.

  • Kan ik een NZeTA verlengen?

    Nee, een NZeTA kan niet worden verlengd. Als u Nieuw-Zeeland wilt verlaten na het verlopen van de geldigheidstermijn van uw NZeTA visum, vraag dan voorafgaand aan uw reis een nieuw visum aan. Wilt u langer dan 3 maanden in Nieuw-Zeeland verblijven? Maak dan gebruik van een ander visumtype.

    Vraag hier opnieuw een NZeTA aan

  • Kan ik mijn NZeTA-aanvraag nog annuleren?

    De aanvraag kan geannuleerd worden totdat deze in behandeling is genomen door de Nieuw-Zeelandse immigratiedienst. Nadat u de betaling heeft afgerond en de benodigde documenten heeft aangeleverd, wordt uw aanvraag doorgaans spoedig aan de immigratiedienst overhandigd. Nadat de immigratiedienst uw aanvraag heeft ontvangen, is het niet meer mogelijk om de aanvraag te annuleren.

    De meeste klanten willen hun visum zo snel mogelijk ontvangen, waardoor er geen bedenktijd of herroepingsperiode van kracht is. Dit staat ook in de algemene voorwaarden waarmee u tijdens het invullen van uw aanvraag heeft ingestemd door een vinkje te zetten.

Overige veelgestelde vragen

  • Ik reis met kinderen, waar moet ik op letten?

    Ook kinderen hebben een geldig paspoort en NZeTA visum nodig om naar Nieuw-Zeeland te mogen reizen. Alle informatie op deze pagina geldt dus voor reizigers van alle leeftijden.

    Reist een kind zonder een of meer van de ouders/gezaghebbenden?
    Om kinderontvoering te voorkomen, moet een kind altijd de toestemming hebben van beide ouders/alle personen met ouderlijk gezag om op reis te mogen gaan. In het geval dat één of meer van de ouders niet meereizen, moet een schriftelijke toestemming gedurende de gehele reis meegenomen worden. Deze moet ondertekend zijn door beide ouders/gezaghebbenden. Verder wordt geadviseerd om kopieën van de ID-kaart of het paspoort van alle gezaghebbenden mee te nemen. Meer informatie hierover vindt u op kinderontvoering.org.

  • Is een toegekend NZeTA een garantie dat ik Nieuw-Zeeland mag inreizen?

    Nee. Ook op het vliegveld in Nieuw-Zeeland vindt een controle plaats. De immigratiedienst van Nieuw-Zeeland controleert na aankomst nogmaals of u aan alle voorwaarden voor een reis naar Nieuw-Zeeland voldoet. Ook als u een geldig NZeTA of ander visumtype bezit. Verder is het mogelijk dat u na aankomst aan een steekproefcontrole wordt onderworpen. In dit geval zal een medewerker van de immigratiedienst u enkele vragen met betrekking tot uw reis naar Nieuw-Zeeland stellen. Als u aan alle voorwaarden voor een reis naar Nieuw-Zeeland voldoet en de immigratiedienst ervan kan overtuigen dat alle aangeleverde informatie correct is, dan mag u het land inreizen.

  • Moet ik me laten inenten voordat ik naar Nieuw-Zeeland reis?

    U wordt geadviseerd om bij uw huisarts na te vragen welke vaccinaties voor reizen naar Nieuw-Zeeland aangeraden worden. De informatie op deze website is niet afkomstig van een arts.

  • Ik reis met medicijnen, waar moet ik op letten?

    Als u geneesmiddelen naar Nieuw-Zeeland wilt meenemen, dan moet u deze declareren en een recept van uw arts bij u dragen. Waar u verder op moet letten als u met medicijnen reist, leest u op de website van het CAK (Centraal Administratie Kantoor).

  • Moet ik mijn reis registreren bij de Nederlandse ambassade?

    Het is mogelijk om uw reisplannen aan de Nederlandse ambassade door te geven. Dit staat volledig los van uw visumaanvraag. Een visum is verplicht om naar Nieuw-Zeeland te mogen reizen, terwijl een ambassaderegistratie vrijwillig is. Het visum wordt door de Nieuw-Zeelandse overheid verleend, terwijl de ambassaderegistratie bij de Nederlandse overheid ingediend wordt.

    Waarom wordt een ambassaderegistratie aanbevolen?
    Met de registratie informeert u de Nederlandse ambassade over uw reis naar Nieuw-Zeeland. Op deze manier kan de overheid contact met u opnemen in uitzonderlijke crisissituaties. Verder wordt u per e-mail over gewijzigde reisadviezen voor Nieuw-Zeeland geïnformeerd. U ontvangt ook tips hoe u veiligheidsrisico’s kunt vermijden. Tijdens de corona-crisis stuurde de Nederlandse overheid bijvoorbeeld regelmatige updates aan reizigers en deelde ook informatie over repatriëringsvluchten naar Nederland.

    Hoe kan ik mijn reis bij de Nederlandse ambassade registreren?
    U kunt de ambassaderegistratie via de website van de Nederlandse overheid indienen. Maar u kunt uw ambassaderegistratie ook samen met uw visumaanvraag doorvoeren. Na het invullen van uw aanvraagformulier krijgt u de optie om uw reis bij de Nederlandse ambassade te registreren. Deze optie bespaart u veel tijd, want de meeste gegevens worden van uw NZeTA-aanvraagformulier overgenomen.

  • Hoe wordt met mijn persoonsgegevens omgegaan?

    Op deze website worden veel persoonsgegevens verwerkt. Het gaat daarbij om erg gevoelige en bijzondere persoonsgegevens. Zoals paspoortnummers, burgerservicenummers en pasfotoʼs. U verwacht dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan.

    VisumBuitenland.nl garandeert dat uw gegevens worden beschermd in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving (AVG / GDPR). Hiervoor zijn zowel technische als organisatorische voorzorgsmaatregelen genomen. Uw gegevens worden alleen middels beveiligde verbindingen verwerkt en versleuteld opgeslagen. Ook worden uw gegevens direct verwijderd als het opslaan ervan niet langer nodig is. VisumBuitenland.nl heeft haar privacybeleid ontworpen en getoetst samen met Taylor Wessing, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor.

    Uw persoonsgegevens worden alleen verwerkt bij de uitvoering van uw opdracht voor een aanvraagdienst. Uw gegevens worden niet verkocht of gebruikt voor andere commerciële doelen. Toch brengt het verwerken van persoonsgegevens altijd risicoʼs met zich mee. Ook als alle voorzorgsmaatregelen worden opgevolgd. Om een reistoestemming te verkrijgen, moeten uw persoonsgegevens soms worden gedeeld met verschillende overheidsinstanties. Zij beoordelen of u mogelijk een veiligheidsrisico vormt en of uw aanvraag wordt goedgekeurd. VisumBuitenland.nl kan geen invloed uitoefenen op deze overheidsinstanties en wat zij met uw persoonsgegevens doen. Hierover leest u meer in het privacybeleid.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.