Vind hier snel het antwoord op uw vraag over het visum Kenia.

Algemene vragen

  • • Heb ik een visum nodig voor mijn reis naar Kenia?

    Ja. Dit is verplicht voor alle reizigers die een paspoort bezitten dat is uitgegeven door een Europees land, waaronder dus ook alle Nederlanders en Belgen. Alleen kinderen tot en met 15 jaar oud hebben geen visum nodig.

    Reist u alleen naar Kenia voor een directe overstap op een vlucht naar een ander land? Als u tussendoor het vliegveld in Kenia niet verlaat heeft u geen visum voor Kenia nodig.

  • • Wat voor soort visum heb ik nodig voor mijn reis naar Kenia?

    Er zijn twee soorten visums voor Kenia; elektronische en fysieke.

    Indien u minder dan 90 dagen in Kenia wilt verblijven kunt u een elektronisch visum voor Kenia aanvragen (ook wel e-visum genoemd). Dit visum kan via deze website worden aangevraagd. Het wordt per e-mail toegestuurd en u kunt het zelf uitprinten en met uw paspoort meenemen naar Kenia om het land in te kunnen reizen.

    Reizigers die langer dan 90 dagen in Kenia willen verblijven of niet voldoen aan de voorwaarden van het elektronische visum moeten gebruikmaken van een fysiek visum. Die wordt door de ambassade van Kenia in het paspoort van de reiziger aangebracht. De kosten hiervan liggen hoger en de procedure is ingewikkelder. Daarom wordt aangeraden indien mogelijk gebruik te maken van de online procedure.

  • • Ik heb mijn visum ontvangen, moet ik nu nog iets doen?

    Elke reiziger dient een uitgeprint visum voor Kenia mee te nemen op reis. Direct na toekenning van het visum Kenia wordt een e-mail gestuurd met de bevestiging hiervan. Hierin staat een link waarmee het visum kan worden gedownload en uitgeprint. Bewaar het bij het paspoort, zodat het kan worden overhandigd bij de paspoortcontrole na aankomst in Kenia.

  • • Ik heb mijn visum aangevraagd maar ik heb niets ontvangen, wat nu?

    Direct nadat u de betaling voor het visum voor Kenia heeft voldaan ontvangt u een e-mail met de bevestiging dat de aanvraag in behandeling wordt genomen.

    Heeft u deze e-mail niet gehad? Bekijk dan eerst de map met ongewenste e-mail in uw e-mail inbox, ook wel de spambox of junkmail folder genaamd. Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.nl? Probeer dan de status van uw aanvraag online op te zoeken.

    Lukt dat ook niet? Neem dan contact met ons op. Als u binnen tien dagen vliegt, bel ons dan direct op telefoonnummer +31 85 0014 085. Heeft u geen e-mail ontvangen, maar vliegt u pas over meer dan tien dagen? Stuur dan een e-mail en voeg als bijlage een betalingsbewijs van het visum toe. Wij gaan dan de volgende dag zorgen dat uw aanvraag in behandeling wordt genomen, waardoor u deze nog ruim op tijd ontvangt.

    Heeft u wel een e-mail ontvangen met de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen, maar heeft u niet binnen zeven dagen de bevestiging ontvangen van een toegekend (of afgekeurd) visum? Indien u binnen tien dagen vliegt, kunt u ons het beste direct bellen op telefoonnummer +31 85 0014 085. Vliegt u pas over meer dan zeven dagen, stuur dan een e-mail via ons contactformulier.

Vragen over het aanvragen van het visum

  • • Hoe kan ik mijn visum Kenia aanvragen?

    Als u een paspoort bezit dat is uitgegeven door Nederland, België of een ander Europees land hoeft u geen bezoek te brengen aan een consulaat of ambassade van Kenia. De aanvraag kan in dat geval volledig online worden ingediend via deze website.

    Open allereerst het aanvraagformulier van het visum voor Kenia. Vul het in en geef in elk geval antwoord op alle vragen met een asterisk (*). Het formulier kan voor één of meerdere reizigers tegelijk worden ingevuld. Na het invullen voldoet u de betaling, dat kan met iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard. Ten slotte dient u een paspoortscan, pasfoto en boekingsbevestiging te uploaden om de aanvraag af te ronden. Het visum wordt vervolgens binnen zeven dagen per e-mail toegestuurd.

  • • Wanneer moet ik mijn visumaanvraag indienen?

    Dat kan zodra u uw eerste overnachtingsplaats in Kenia heeft vastgelegd. Dien de aanvraag wel minimaal zeven dagen voor vertrek in. Indien mogelijk wordt aangeraden de aanvraag nog eerder in te dienen; hoe eerder hoe beter. Het visum Kenia kan 24 uur per dag online worden aangevraagd.

  • • Kan of moet ik een groepsaanvraag indienen?

    Het is niet verplicht een groepsaanvraag in te dienen. Wel scheelt het gebruiken van de groepsaanvraag u tijd en moeite; door voor meerdere reizigers in één aanvraagformulier visums voor Kenia aan te vragen hoeven veel gegevens maar eenmaal te worden ingevuld. De prijs per persoon blijft ongewijzigd bij een groepsaanvraag.

  • • Welke documenten en gegevens moet ik invullen en uploaden?

    Open het aanvraagformulier van het visum voor Kenia om alvast te bekijken welke vragen u moet beantwoorden om het visum aan te kunnen vragen. Na het invullen van het formulier dienen van elke reiziger een paspoortscan en pasfoto te worden geüpload.

    Ook moet er een boekingsbevestiging worden aangeleverd. Dit kan een boekingsbevestiging zijn van de door- of terugvlucht, van een hotel, resort of andere accommodatie, of een uitnodigingsbrief van een inwoner of organisatie uit Kenia. Het maakt niet uit welke van deze drie documenten u kiest.

  • • Welke gegevens en documenten moet ik meenemen naar Kenia?

    Om probleemloos voorbij de paspoortcontrole in Kenia te komen is het belangrijk in elk geval de volgende documenten mee te nemen. Deze moeten fysiek worden overhandigd zien; dus niet op het scherm van een mobiele telefoon, tablet of laptop.

    Benodigde documenten
    - Het visum voor Kenia (elke reiziger een eigen uitgeprint visum)
    - Het paspoort waarmee het visum is aangevraagd (paspoortnummer moet overeenkomen)
    - Een print van alle geboekte overnachtingsplaatsen
    - Een print van de retourvlucht of doorvlucht

  • • Wat zijn de kosten van het visum voor Kenia?

    Het aanvragen van een visum voor Kenia kost €74,95 per persoon. Dit betreft de elektronische variant. De kosten kunnen worden voldaan per iDeal en Bancontact zonder transactiekosten, of met PayPal of creditcard. Alle prijzen op deze website zijn inclusief BTW, aanvraagkosten en consulaire kosten.

  • • Hoe kan ik de kosten van mijn visum Kenia betalen?

    Dat kan met iDeal, Bancontact, PayPal of creditcard. De eerste twee zijn kosteloos, dat wil zeggen dat er geen aanvullende transactiekosten in rekening worden gebracht. Voor PayPal en creditcard wordt een kleine toeslag gerekend. Direct na het voldoen van de betaling wordt de aanvraag in behandeling genomen.

  • • Hoe en wanneer ontvang ik mijn visum voor Kenia??

    Direct na het indienen van de aanvraag ontvangt u een e-mail waarin de aanvraag van het visum Kenia wordt bevestigd. Vanaf dat moment duurt het gemiddeld twee dagen voordat het visum wordt toegekend. Let op: het kan voorkomen dat het visum langer op zich laat wachten, soms tot 7 dagen. Doordat alle aanvragen handmatig in Kenia worden beoordeeld kan het in zeldzame situaties voorkomen dat er extra vertraging ontstaat. Hierdoor kunnen geen garanties worden gegeven over uiterste levertijden. Direct na toekenning van het visum wordt een sms-bericht en e-mail verstuurd. In deze e-mail staat een link naar de downloadpagina, alwaar het visum klaarstaat om te worden geprint. U dient zelf een print te maken en deze mee te nemen op reis.

  • • Moet ik naar het consulaat of de ambassade van Kenia?

    Alleen als u langer dan 90 dagen aaneengesloten in Kenia wilt verblijven of niet voldoet aan de voorwaarden van het visum dat online kan worden aangevraagd moet u een afspraak maken bij het consulaat. Vrijwel alle reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit voldoen aan de voorwaarden en kunnen hun visum voor Kenia op deze website aanvragen zonder een bezoek te hoeven brengen aan een consulaat of ambassade.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    Nederlandse documentnummers bevatten nooit de letter ‘O’, maar kunnen wel het cijfer ‘0’ bevatten. Lijkt het alsof er in uw paspoort een letter O staat? Ook dan gaat het om het cijfer ‘0’ (nul). Verder is het belangrijk om te weten dat een Nederlands documentnummer 9 karakters lang is.

    Een Belgisch documentnummer kan wel de letter(s) ‘O’ en/of cijfer(s) ‘0’ bevatten. Een Belgisch documentnummer is 8 karakters lang en begint altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

  • • Moet ik al een hotel of vlucht hebben geboekt voordat ik het visum kan aanvragen?

    U hoeft nog geen vlucht te hebben geboekt, maar u moet al wel minimaal één overnachtingsadres hebben vastgelegd. Dit mag een hotel, resort, camping of andersoortige accommodatie zijn, maar ook bijvoorbeeld een adres van een te bezoeken vriend of familielid in Kenia.

    Houd er wel rekening mee dat al bij het aanvragen van het visum een aankomstdatum moet worden ingevuld; deze mag niet te veel afwijken van de daadwerkelijke aankomstdatum. De immigratiedienst hanteert geen strikt maximum aantal dagen dat de daadwerkelijke aankomstdatum mag afwijken van de ingevulde datum; dit is ter beoordeling van de medewerker van de immigratiedienst die uw visum controleert na aankomst in Kenia.

  • • Heb ik een uitnodigingsbrief nodig?

    Nee. Alleen als u geen boeking van een geboekte overnachtingsplaats of van uw terugvlucht kunt aanleveren bij het aanvragen van het visum voor Kenia heeft u een uitnodigingsbrief nodig. Een uitnodigingsbrief mag worden opgesteld door elke inwoner van Kenia (met een geldig Keniaans paspoort) en door elke organisatie die is gevestigd in Kenia.

  • • Ik weet niet waar en wanneer ik de vorige keer in Kenia was, wat nu?

    In het aanvraagformulier wordt gevraagd naar eerdere reizen naar Kenia. Het gaat hierbij alleen om reizen die in de afgelopen vijf jaar zijn gemaakt. Alleen de aankomst en vertrekdatum hoeven ingevuld te worden. Weet u niet meer precies wanneer u in Kenia geweest bent? Meestal kunt u dit eenvoudig opzoeken door de stempels in uw paspoort te bekijken, daarin staan vaak de datum van aankomst en vertrek. Is dit bij u niet het geval, of heeft u een vorig paspoort niet meer? Maak dan een schatting van de toenmalige aankomst- en vertrekdata.

  • • Ik weet nog niet precies wanneer ik in Kenia arriveer, is dat een probleem?

    Bij het aanvragen van het visum Kenia moet in elk geval al een overnachtingsplaats worden doorgegeven. De meeste reizigers naar Kenia boeken eerst hun vlucht, dan hun overnachting(en) en vragen daarna hun visum aan. In het aanvraagformulier moet ook een aankomstdatum worden ingevuld. Indien deze afwijkt van de daadwerkelijke aankomstdatum is dat geen probleem als het niet meer dan enkele dagen betreft; bijvoorbeeld omdat er op de geplande reisdatum geen vlucht meer beschikbaar was, of omdat een geboekte vlucht gewijzigd werd. Als de dag van aankomst meer dan enkele dagen afwijkt van de ingevulde aankomstdatum kan dit voor problemen zorgen; er is echter geen strikt limiet op het aantal dagen dat hiertussen mag zitten.

Vragen over het visum voor Kenia

  • • Wat is de geldigheidsduur van het visum Kenia?

    Middels het visum voor Kenia kunt u gedurende een periode van maximaal 90 dagen in Kenia verblijven. Deze periode gaat in op de dag van aankomst. Het visum kan slechts eenmaal worden gebruikt om Kenia in te reizen. Wilt u Kenia verlaten en binnen de periode van 90 dagen voor een tweede keer inreizen? Dan moet u vooraf een nieuw visum aanvragen.

  • • Hebben kinderen ook een visum nodig?

    Kinderen tot en met 15 jaar hebben geen visum nodig. Wel moeten ze een eigen paspoort bezitten, dat nog minimaal zes maanden geldig is op het moment van aankomst. Alle personen van 16 jaar en ouder hebben een visum voor Kenia nodig om het land in te mogen reizen.

  • • Mag ik werken in Kenia of op zakenreis met het visum?

    Een zakenreis is alleen toegestaan indien dit expliciet in het aanvraagformulier wordt ingevuld bij het reisdoel. Reizigers die een zakenvisum aanvragen mogen alleen zakelijke activiteiten uitvoeren in Kenia voor hun werkgever die buiten Kenia is gevestigd. Reizigers die in dienst willen treden bij een Keniaanse werkgever dienen hiervoor een speciale vergunning aan te vragen bij het consulaat.

  • • Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

    Allereerst moet elke reiziger naar Kenia een eigen paspoort bezitten. Dit moet een regulier paspoort zijn, dat is uitgegeven door een Europees land, zoals Nederland of België. Het is dus niet mogelijk via deze website een visumaanvraag in te dienen als u enkel een verblijfsdocument of verblijfsvergunning bezit.

    Verder moet het paspoort nog minimaal zes maanden geldig zijn op het moment dat u aankomt in Kenia. Ook moet het paspoort nog minimaal één volledig lege pagina bezitten, zodat bij aankomst en vertrek een stempel kan worden geplaatst bij de paspoortcontrole.

  • • Hoe kan ik mijn paspoortscan of -foto aanleveren?

    Direct na het voldoen van de betaling van de visums wordt u doorgestuurd naar de uploadpagina, waar de paspoortscan en pasfoto kunnen worden geüpload. Vrijwel alle bestandsformaten worden geaccepteerd.

  • • Ik heb nog een visum van een vorige reis, kan ik die nog gebruiken?

    Nee. Het visum voor Kenia is slechts eenmaal te gebruiken.

  • • Als ik een nieuw paspoort heb, moet ik dan ook een nieuw visum aanvragen?

    Ja. Het visum is onlosmakelijk gekoppeld aan het paspoort en paspoortnummer dat is gebruikt bij het aanvragen van het visum voor Kenia. Wanneer een nieuw paspoort in gebruik wordt genomen moet ook opnieuw een visum worden aangevraagd.

Een aanvraag wijzigen of annuleren

  • • Kan ik mijn overnachtingsadres nog wijzigen?

    Na het aanvragen van uw visum voor Kenia is het niet meer mogelijk wijzigingen door te geven. Indien uw verblijfplaats is gewijzigd hoeft u echter geen nieuw visum aan te vragen. Als uw visumaanvraag is goedgekeurd mag u ook gebruikmaken andere overnachtingsplaatsen dan die u in het aanvraagformulier heeft ingevuld.

  • • Kan ik mijn reisdatums nog wijzigen?

    Nee. Zal de aankomstdatum meer dan enkele dagen afwijken van de ingevulde datum in het aanvraagformulier? Dan moet u een nieuw visum aanvragen.

  • • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen van het aanvraagformulier, wat nu?

    Het is niet mogelijk een reeds ingediend aanvraagformulier nog te wijzigen. In het geval van een verkeerd ingevuld overnachtingsadres of reisdata hoeft dit niet altijd voor problemen te zorgen.

    Indien u paspoortgegevens onjuist heeft overgenomen of andere vragen onjuist heeft beantwoord kan dit er toe leiden dat uw visum wordt afgekeurd of ongeldig wordt. In het geval uw visum wordt afgekeurd kunt u een nieuw visum aanvragen (deze moet dan ook weer opnieuw betaald worden). Het kan ook gebeuren dat uw visum wel wordt goedgekeurd, maar ongeldig is als gevolg van de foutief ingevulde informatie. Bijvoorbeeld als u uw paspoortnummer onjuist heeft overgenomen. De Keniaanse immigratiedienst kan dit niet controleren en zal uw aanvraag weliswaar goedkeuren en een visum toekennen, maar na aankomst in Kenia zal u niet worden toegelaten omdat men uw visum niet aan u kan koppelen door de niet-overeenkomende paspoortnummers. Ook indien u een visum heeft ontvangen dat geldig lijkt, maar onjuiste informatie is aangeleverd is het verstandig een volledig nieuwe aanvraag in te dienen.

  • • Ik heb mijn visum niet (meer) nodig, kan ik mijn geld terugkrijgen?

    Nee. Nadat de visumaanvraag is verwerkt is de aangevraagde dienst geleverd. Het is niet meer mogelijk deze te annuleren of retourneren.

  • • Ik wil mijn aanvraag wijzigen of annuleren

    Zodra uw aanvraag in behandeling is genomen is het niet meer mogelijk deze te annuleren. Meestal worden aanvragen binnen 5 minuten na het voldoen van de betaling in behandeling genomen.

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

    Wij gebruiken uw gegevens enkel en alleen voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag, vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten, is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over privacy hebben, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Het lukt me niet, waar vind ik meer informatie of hulp?

    Probeer altijd eerst op deze pagina het antwoord op uw vraag te vinden; op deze manier kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag over het visum van Kenia.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Om contact met ons op te nemen, kunt u het contactformulier gebruiken.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden… Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.