Vind hier snel het antwoord op uw vraag over het visum Sri Lanka.

Algemene vragen

  • • Wat is een visum / e-visum / ETA voor Sri Lanka?

    Alle reizigers met de Nederlandse en Belgische nationaliteit zijn verplicht voor vertrek naar Sri Lanka een visum aan te vragen. Indien reizigers voor zakelijke of toeristische doelen naar Sri Lanka reizen en daar minder dan 30 dagen verblijven, dan voldoet het e-visum, dat ook wel ETA wordt genoemd. Dit digitale visum is online aan te vragen.

    Er hoeft dan geen afspraak te worden gemaakt bij het consulaat en reizigers hoeven zich niet bij een balie te melden om het visum op te halen. Na toekenning van het visum dient de reiziger het visum / e-visum / ETA uit te printen en mee te nemen op reis.

  • • Heb ik een visum nodig voor mijn vakantie, zakenreis of overstap?

    Ja, zowel voor vakantie, zakenreizen en overstappen in Sri Lanka is het noodzakelijk vooraf een visumaanvraag in te dienen. Aanvragen van het visum kan online, via deze website.

  • • Hoe ontvang ik mijn visum en wat moet ik daarna nog doen?

    Wanneer uw aanvraag is goedgekeurd ontvangt u een e-mail waarin de goedkeuring wordt bevestigd. In deze e-mail staat een link naar een beveiligd deel van deze website. Daar kunt u zien wat de status is van uw aanvraag. Ook is daar het visum te downloaden. U moet het visum downloaden en uitgeprint meenemen op reis.

    Bij de paspoortcontrole kan het voorkomen dat de immigratiedienst van Sri Lanka vraagt uw visum te laten zien. Dit gebeurt echter niet altijd, door de digitale koppeling van het visum aan uw paspoortnummer kan de douanebeambte vaak al zien dat u een visum heeft door uw paspoort te controleren.

  • • Ik heb een visum aangevraagd, maar niet ontvangen, wat nu?

    Direct nadat u uw visum heeft betaalt ontvangt u een e-mail waarin de aanvraag wordt bevestigd (dit is nog geen goedkeuring). Nadat de aanvraag is goedgekeurd ontvangt u een tweede e-mail, waarin staat dat uw visum is goedgekeurd, met een link naar de downloadpagina om het visum uit te kunnen printen.

    Heeft u (een van) deze e-mails niet ontvangen? Controleer dan eerst of de e-mail(s) terecht zijn gekomen in uw map met ongewenste e-mail (spamfolder). Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.nl? Probeer dan de status van uw aanvraag online op te zoeken.

    Lukt ook dat niet? Neem dan contact met ons op. Als u binnen drie dagen vliegt, bel ons dan direct op telefoonnummer +31 85 0014 085. Heeft u geen e-mail ontvangen maar vliegt u pas over meer dan drie dagen? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl en voeg als bijlage een betalingsbewijs van het visum toe. Wij gaan dan uiterlijk de volgende dag zorgen dat uw aanvraag in behandeling wordt genomen, waardoor u deze nog ruim op tijd ontvangt. LET OP: wij zijn één van de vele visumbureaus die het visum voor Sri Lanka kunnen regelen. Als u uw aanvraag niet via VisumBuitenland.nl heeft ingediend kunnen wij u helaas niet helpen.

    Heeft u wel een e-mail ontvangen met de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen, maar heeft u niet binnen 3 uur de bevestiging ontvangen van een toegekend (of afgekeurd) visum? Indien u binnen drie dagen vliegt kunt u ons het beste direct bellen op telefoonnummer +31 85 0014 085. Vliegt u pas over meer dan drie dagen, stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl

Vragen over de visumaanvraag

  • • Hoe moet ik mijn visum voor Sri Lanka aanvragen?

    Het aanvragen van het visum voor Sri Lanka bestaat uit drie stappen. Eerst vult u het aanvraagformulier in. Vervolgens betaalt u uw visum, dat kan met iDeal, Bancontact, PayPal en creditcard. Ten slotte ontvangt u het visum per e-mail, welke u uitgeprint moet meenemen op reis naar Sri Lanka.

  • • Wanneer moet ik mijn visum voor Sri Lanka aanvragen?

    U moet uw visum al bezitten voordat u op reis gaat naar Sri Lanka. U kunt de aanvraag al indienen voordat u uw vliegtickets heeft geboekt. Meestal ontvangt u het visum binnen een paar dagen, voor de zekerheid is het verstandig uw aanvraag minimaal een week voor vertrek in te dienen. Vertrekt u al op korte termijn naar Sri Lanka en heeft u nog geen visum? Dien dan direct een spoedaanvraag in.

    Spoedaanvragen worden sneller verwerkt en resulteren gemiddeld na 43 minuten in een goedgekeurd visum. Er kan echter nooit garantie worden gegeven op de levertijden; de overheid van Sri Lanka behoudt zich het recht aanvragen handmatig te controleren alvorens deze goed te keuren, wat in zeldzame gevallen leidt tot enige vertraging, ook bij spoedaanvragen.

  • • Welk visum moet ik aanvragen?

    Reizigers die voor vakanties naar Sri Lanka reizen en maximaal 30 dagen in Sri Lanka verblijven kunnen online op deze website een toeristenvisum aanvragen. Dit visum voor toeristische doeleinden kost €49,95 per reiziger.

    Reizigers die voor zaken naar Sri Lanka reizen en niet in dienst treden bij een organisatie die in Sri Lanka is gevestigd kunnen op deze website een zakenvisum aanvragen. Met dit visum mag de reiziger tevens 30 dagen in Sri Lanka verblijven. Dit zakelijke visum kost €10 extra per persoon.

    Reizigers die een overstap maken in Sri Lanka en minder dan 48 uur in het land verblijven kunnen een transfervisum aanvragen, welke €49,95 per reiziger kost.

    Reizigers die al binnen 3 dagen naar Sri Lanka reizen kunnen gebruik maken van een spoedvisum. Er zijn spoedvisums voor toeristen, zakenreizigers en reizigers die overstappen in Sri Lanka. Hiervoor kan telkens het normale visum aanvraagformulier worden gebruikt, waarin de optie ‘spoedaanvraag’ kan worden aangevinkt. Hiervoor geldt een toeslag van €5,00 per persoon. Lees verder over de prijzen en tarieven voor het visum Sri Lanka.

    Reizigers die langer dan 30 dagen in Sri Lanka willen verblijven kunnen een aanvraag indienen voor een van de bovenstaande varianten. Na aankomst in India is het mogelijk het visum te verlengen tot maximaal 90 dagen. Hiervoor kunnen reizigers zich melden bij het Immigration Services Centre (No. 330, Galle Road, Colombo 03 Sri Lanka, tel: +94-727-591-591). Lees verder hoe u het visum voor Sri Lanka kunt verlengen.

    Reizigers die in Sri Lanka willen gaan wonen of studeren of in dienst willen treden bij een organisatie die in Sri Lanka gevestigd is, kunnen geen gebruik maken van de visums die via deze website te verkrijgen zijn. Zij moeten zich melden bij het consulaat van Sri Lanka. Lees meer over voor wie dit visum bedoeld is of over fysieke visums voor Sri Lanka.

  • • Welke informatie en documenten heb ik nodig voor de aanvraag?

    Om een aanvraag te kunnen indienen dient u de paspoortgegevens bij de hand te hebben voor alle reizigers waarvoor u een visum wilt aanvragen. Ook dient u een contactpersoon te hebben voor noodsituaties, dit mag een vriend of familielid zijn die thuis blijft. Het is niet nodig al een vliegticket te bezitten. Verder zijn geen documenten nodig om de aanvraag af te ronden en in te dienen. Het is dan ook niet nodig om pasfoto's of een paspoort(kopie) in te leveren

  • • Kan ik de visumaanvraag volledig online regelen?

    Ja. De visums voor zakelijke en toeristische reizen waarbij minder dan 30 dagen in Sri Lanka wordt verbleven alsmede visums voor overstappen vanuit Sri Lanka kunnen volledig online worden aangevraagd. Het is dus niet nodig om documenten op te sturen per post of om zelf naar het consulaat of een andere balie toe te komen. Het visum wordt digitaal toegekend, u kunt deze vervolgens zelf uitprinten en meenemen op reis. Het visum hoeft niet in het paspoort te worden geplakt.

  • • Kan ik een aanvraag indienen namens iemand anders

    Ja. Hiervoor dient u te beschikken over de reisinformatie en paspoortgegevens van deze reiziger.

  • • Kan ik een aanvraag indienen voor een groep of familie?

    Ja. Het is mogelijk in één aanvraagformulier meerdere reizigers in te voeren (groepsaanvraag). Dat bespaart tijd, doordat u niet per reiziger alle reisinformatie hoeft in te vullen.

  • • Hoe vraag ik een visum met spoed aan?

    Normaal gesproken worden visums voor Sri Lanka binnen enkele dagen toegekend. Indien u een spoedaanvraag indient ontvangt u het visum gemiddeld al na 43 minuten. De meerprijs voor spoedaanvragen bedraagt €5,00 per persoon. Er kan geen garantie worden gegeven op de levertijden; de overheid van Sri Lanka behoudt zich het recht aanvragen handmatig te controleren alvorens deze goed te keuren, wat in zeldzame gevallen leidt tot enige vertraging, ook bij spoedaanvragen.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    Nederlandse documentnummers bevatten nooit de letter ‘O’, maar kunnen wel het cijfer ‘0’ bevatten. Lijkt het alsof er in uw paspoort een letter O staat? Ook dan gaat het om het cijfer ‘0’ (nul). Verder is het belangrijk om te weten dat een Nederlands documentnummer 9 karakters lang is.

    Een Belgisch documentnummer kan wel de letter(s) ‘O’ en/of cijfer(s) ‘0’ bevatten. Een Belgisch documentnummer is 8 karakters lang en begint altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

  • • Hoe kan ik het visum betalen?

    De betaling kunt u veilig en snel uitvoeren met de volgende betaalmethoden: iDeal (zonder transactiekosten), Bancontact (zonder transactiekosten), PayPal en Creditcard.

  • • Moet ik al vliegtickets hebben geboekt voor het aanvragen van het visum?

    Nee. U kunt de aanvraag voor het visum voor Sri Lanka al indienen voordat u uw vliegtickets heeft geboekt. Wel dient u bij het inreizen van Sri Lanka al een ticket te kunnen laten zien van uw terugvlucht of doorvlucht naar een ander land.

Vragen over het visum Sri Lanka

  • • Hoe lang is mijn visum geldig?

    Het toeristenvisum is 30 dagen geldig. Het zakenvisum is 30 dagen geldig. Het overstap / transitvisum is 48 uur geldig. Lees hier meer over de geldigheid.

    Wilt u langer dan 30 dagen in Sri Lanka veblijven? Na aankomst in India is het mogelijk het visum te verlengen tot maximaal 90 dagen. Hiervoor dient u zich te melden bij het Immigration Services Centre (No. 330, Galle Road, Colombo 03 Sri Lanka, tel: +94-727-591-591). Lees hier meer als u het visum wilt verlengen.

  • • Moeten kinderen ook een eigen visum bezitten?

    Ja. Ook kinderen dienen een eigen visum te bezitten. Reist u met kinderen? Dan kunt u in één aanvraag zowel uw eigen visum als dat voor uw meereizende kind(eren) aanvragen. Kinderen hebben elk een eigen paspoort nodig, bijschrijvingen in het paspoort van de ouders voldoen niet.

    Als niet beide ouders meereizen gelden aanvullende regels om kinderontvoering tegen te gaan. U moet dan deze verklaring door beide ouders laten tekenen. Lees hierover meer op de website van de rijksoverheid .

  • • Ik wil in Sri Lanka gaan wonen, studeren of werken, mag dat?

    Niet met de visums die via deze website te verkrijgen zijn.

    Alleen in het geval met ‘werken’ wordt bedoeld dat u een zakenreis maakt waarbij u niet in dienst treedt van een bedrijf dat is gevestigd in Sri Lanka en minder dan 30 dagen in Sri Lanka verblijft kunt u wel gebruik maken van deze website en het zakenvisum voor Sri Lanka hier aanvragen.

    Wat dan wel te doen? Voldoet u niet aan de online aan te vragen visums? Maak dan een afspraak bij het consulaat van Sri Lanka in Den Haag.

  • • Ik kom per boot aan in Sri Lanka, heb ik toch een visum nodig?

    Ja, ook dan heeft u een visum nodig.

  • • Wat kost het visum voor Sri Lanka?

    Het visum voor Sri Lanka kost €49,95 per persoon. Deze versie is geschikt voor reizigers die op vakantie gaan naar Sri Lanka en reizigers die in Sri Lanka een overstap maken (en daarbij maximaal 48 uur in Sri Lanka verblijven).

    Reizigers de een zakenreis naar Sri Lanka maken moeten een zaken visum aanvragen, waarvoor een toeslag geldt van €10 per persoon.

    Heeft u uw visum nodig met spoed? Spoedaanvragen worden gemiddeld in 43 minuten verwerkt tegen een toeslag van €5,00 per persoon. Voor gebruik van de betaalmethoden iDeal en Bancontact worden geen transactiekosten in rekening gebracht. Alle genoemde prijzen zijn inclusief aanvraagkosten, servicekosten en BTW. Lees hier meer over de kosten van het visum voor Sri Lanka.

  • • Wanneer ontvang ik het visum?

    Normaal gesproken worden visumaanvragen binnen enkele dagen verwerkt en goedgekeurd. Heeft u niet binnen twee dagen na het uitvoeren van de betaling van uw aanvraag een visum ontvangen? Neem dan contact met ons op.

    Heeft u een visum nodig met spoed? Als u een spoedaanvraag indient wordt de aanvraag sneller verwerkt, gemiddeld worden spoedaanvragen al binnen 43 minuten toegekend. Er is geen garantie op tijdige levering.

  • • Moet ik het visum uitprinten en meenemen?

    Ja. Wanneer de immigratiedienst de visumaanvraag heeft goedgekeurd ontvangt u een e-mail met een statusupdate. Hierin staat een link naar een beveiligd gedeelte van deze website waar alleen u het visum kunt downloaden. U dient hier alle visums voor alle reizigers te downloaden, uit te printen en mee te nemen op reis.

    Tip: bewaar het visum bij uw paspoort in uw handbagage.

  • • Hoe kan ik mijn visum laten verlengen?

    Reizigers die langer dan 30 dagen in Sri Lanka willen verblijven kunnen eerste een aanvraag indienen voor een visum van 30 dagen, via deze website. Na aankomst in India is het mogelijk het visum te verlengen tot maximaal 90 dagen. Hiervoor kunnen reizigers zich melden bij het Immigration Services Centre (No. 330, Galle Road, Colombo 03 Sri Lanka, tel: +94-727-591-591).

  • • Waaraan dient mijn paspoort te voldoen?

    Alle paspoorten die zijn uitgegeven door de Nederlandse of Belgische overheid voldoen aan de voorwaarden, het paspoort moet echter wel nog minimaal zes maanden geldig zijn vanaf de datum dat de reiziger aankomt in Sri Lanka.

    Lees meer over alle voorwaarden waaraan u moet voldoen.

  • • Ik heb een nieuw paspoort, is mijn visum nog geldig?

    Het visum voor Sri Lanka is onlosmakelijk gekoppeld aan het paspoort en paspoortnummer dat is gebruikt bij het aanvragen van het visum. Dit paspoort dient nog minimaal zes maanden geldig te zijn na aankomst in Sri Lanka.

    Heeft u een nieuw paspoort? Dan moet u uw visumaanvraag indienen met dit nieuwe paspoort. Indien u al een visum had aangevraagd met uw vorige paspoort is dit visum niet meer geldig. U moet dan een volledig nieuwe visumaanvraag indienen.

Vragen over wijzigen, annuleren en afwijzing

  • • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen, wat nu?

    Heeft u het aanvraagformulier ingevuld maar nog niet voor het visum betaald? Dan is de aanvraag nog niet in behandeling genomen en kunt u alle ingevulde informatie nog wijzigen. U gaat hiervoor (terug) naar het aanvraagformulier, corrigeert de ingevulde gegevens en dient de aanvraag alsnog in.

    Heeft u de aanvraag al betaald? Meestal wordt deze binnen vijf tot tien minuten al in behandeling genomen. Zodra de aanvraag in behandeling is genomen kunnen geen aanpassingen meer worden gemaakt. Heeft u belangrijke fouten ontdekt in uw aanvraag nadat deze in behandeling is genomen? Dan moet u een nieuwe aanvraag indienen. Helaas moet deze ook altijd weer opnieuw betaald worden, het is niet mogelijk geld terug te krijgen van een aanvraag vanwege verkeerd ingevulde gegevens.

  • • Mijn visum is afgekeurd, wat nu?

    Indien u een e-mail ontvangt waarin staat dat uw visumaanvraag voor Sri Lanka is afgekeurd, kan dit twee mogelijke oorzaken hebben: het is mogelijk dat u foutieve informatie heeft ingevuld in het aanvraagformulier en het is mogelijk dat de immigratiedienst van Sri Lanka u heeft geweigerd.

    Foutieve informatie ingevuld
    Indien dit de reden is tot afwijzing kunt u een volledig nieuwe aanvraag indienen met de juiste gegevens. In dit geval dient het visum tevens opnieuw te betalen, restitutie als gevolg van verkeerd ingevulde gegevens is helaas niet mogelijk.

    Weigering door de immigratiedienst van Sri Lanka
    Neem contact op met het consulaat van Sri Lanka om te informeren naar de mogelijkheden om alsnog naar Sri Lanka te mogen reizen.

    Let op: indien wordt vermoed dat u foutieve of onvolledige gegevens heeft ingevuld kan dit erin resulteren dat u permanent de toegang tot Sri Lanka wordt ontzegd, ook als u een nieuwe aanvraag indient. U wordt dan uitgesloten voor alle toekomstige reizen naar Sri Lanka.

  • • Ik heb mijn visum toch niet nodig, krijg ik geld terug?

    Nee. Nadat u de visumaanvraag heeft ingediend en betaald wordt de aanvraag direct in behandeling genomen. Na het uitvoeren van deze werkzaamheden is het niet mogelijk de kosten terug te vragen, ook indien u het visum niet gebruikt of indien u foutieve gegevens heeft ingevuld.

  • • Kan ik mijn visum aanvraag nog annuleren?

    Dat kan totdat de aanvraag in behandeling is genomen. Meestal worden aanvragen binnen vijf tot tien minuten na het ontvangen van de betaling in behandeling genomen.

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

    Wij gebruiken uw gegevens enkel en alleen voor de verwerking van uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over privacy hebben, bekijk dan ook ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Het lukt me niet, waar vind ik meer informatie of hulp?

    Probeer altijd eerst op deze pagina uw antwoord te vinden, zo kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag om een visum voor Sri Lanka aan te vragen.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Om contact met ons op te nemen kunt u het contactformulier gebruiken.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden… Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.