Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum Turkije

Algemene vragen

  • • Wat is een e-visum en hoe werkt het?

    Een e-visum Turkije is een vervanger voor het oude visum voor Turkije. Dit visum kon u vroeger kopen op het vliegveld. Tegenwoordig dient u voorafgaand aan uw reis een e-visum aan te vragen voor Turkije. Een e-visum is geen document, stempel of sticker. Een e-visum is een alternatief visum in digitale vorm. U ontvangt dit visum automatisch per e-mail, na het invoeren van uw benodigde gegevens. Vervolgens kunt u dit e-visum printen of via uw tablet of smartphone laten zien aan de immigratiedienst, mocht dat nodig zijn.

  • • Kan ik ook een visum kopen op het vliegveld?

    Tegenwoordig kunt u geen visum meer kopen op het vliegveld van Turkije of op een Nederlands vliegveld. Als u Turkije wilt binnenreizen, dient u al voor vertrek online een e-visum aan te vragen.

  • • Wat zijn de voordelen van het e-visum Turkije?

    Het e-visum dient u vooraf aan te vragen. Vroeger was het mogelijk om het visum Turkije op het vliegveld in Turkije of Nederland te kopen. Hierdoor konden de wachttijden op het vliegveld flink oplopen. Sinds de introductie van het e-visum Turkije is dit dus verleden tijd. U kunt nu na aankomst op het vliegveld direct doorlopen. Daarnaast kunt u veilig en vertrouwd betalen via uw eigen bank, met iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Wanneer en hoe ontvang ik mijn e-visum?

    Online aangevraagde visums voor Turkije worden gemiddeld binnen 3 dagen gekeurd. Heeft u haast? Dien dan een spoedaanvraag in. Spoedaanvragen resulteren in 98% van de gevallen binnen 45 minuten in een toegekend visum. Dit geldt 24 uur per dag, 7 dagen per week, ook tijdens feestdagen.

    Het visum ontvangt u per e-mail. Niet direct als bijlage, maar in de vorm van een link. Wanneer de aanvraag door de Turkse immigratiedienst is goedgekeurd, ontvangt u een e-mail met de bevestiging van goedkeuring. Hierin staat een link naar de statuspagina op VisumBuitenland.nl. Daar kunt u het visum downloaden. Het is belangrijk dat u dit visum print en kunt laten zien aan de immigratiedienst tijdens uw reis naar Turkije. Heeft u geen printer? U mag het visum ook laten zien op het scherm van uw telefoon, tablet of laptop. De kans is overigens vrij groot (maar niet 100%) dat u het visum helemaal niet hoeft te laten zien, omdat door middel van uw paspoortnummer wordt gecontroleerd of er een geldig visum is afgegeven.

  • • Ik heb een visum Turkije aangevraagd, maar nog niet ontvangen, wat nu?

    Direct nadat u de betaling van uw visumaanvraag heeft voltooid, ontvangt u daarvan een bevestiging per e-mail. In die e-mail staat een link naar uw persoonlijke statuspagina op VisumBuitenland.nl. Daar kunt u zien wat de status van uw (groeps)aanvraag is.

    Is uw visum niet toegekend binnen de verwachte termijn? Op de statuspagina staat vermeld wanneer u er verstandig aan doet om hierover contact op te nemen en hoe u dat kunt doen.

    De immigratiedienst behandelt alle aanvragen individueel. Dus niet per groep, maar per persoon. Ook als u meerdere reizigers heeft ingevuld in één aanvraagformulier. Soms zit er behoorlijk wat verschil tussen het moment van toekenning van de verschillende visums uit één groepsaanvraag. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de aanvraag van één of enkele personen wordt onderworpen aan een handmatige steekproef-inspectie. Als een aanvraag voor een reiziger meer tijd in beslag neemt dan die van andere reizigers in dezelfde groep, betekent dat niet dat de visumaanvraag voor deze reiziger een grotere kans heeft om afgekeurd te worden.

    Heeft u nog geen enkele e-mail ontvangen? Bekijk dan in uw e-mailprogramma de map met ongewenste e-mail (ook wel de spambox, of junkmail geheten). Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.nl? Dan kunt u de status van uw aanvraag via de website opzoeken.

    Lukt dat ook niet? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl met daarin uw ordernummer. Het ordernummer is te vinden in het transactieafschrift van uw betaling.

  • • Wat is de invloed van het coronavirus (covid-19) op mijn visumaanvraag?

    Visums voor Turkije worden ondanks de uitbraak van het coronavirus geleverd binnen de normale levertijden. Of u naar Turkije kunt voor uw geplande vakantie of zakenreis hangt af van het reisadvies en uw luchtvaartmaatschappij.

Vragen over het aanvragen

  • • Hoe kan ik het visum Turkije aanvragen?

    Om het visum aan te vragen, dient u het visumaanvraag formulier online in te vullen. Vervolgens wordt u doorverwezen naar de betaalpagina, waar u veilig, gemakkelijk en snel kunt betalen met iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Wat heb ik nodig bij de visumaanvraag?

    Om het visum aan te vragen, dient u het aanvraagformulier online in te vullen. Belangrijk is dat u uw paspoort (welke minimaal 150 dagen geldig moet zijn vanaf de eerste dag dat u in Turkije aankomt) of ID kaart (welke minimaal geldig moet zijn tijdens het gehele verblijf in Turkije) bij de hand heeft. Na het invullen van de benodigde gegevens wordt u automatisch doorverwezen naar de betaalpagina, waar u veilig, gemakkelijk en snel kunt betalen met iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Kan ik een visum met spoed aanvragen?

    Jazeker. Spoedaanvragen worden met voorrang verwerkt, wat gemiddeld na 45 minuten in een toegekend visum resulteert. In uitzonderlijke gevallen kan het wat langer duren, maar 98% van alle aanvragen die met spoed zijn ingediend, worden binnen 45 minuten toegekend.

    Een visum Turkije met spoed aanvragen werkt op dezelfde manier als een normale aanvraag. U kunt hiervoor het normale aanvraagformulier invullen. In dit formulier wordt gevraagd of u wilt kiezen voor een spoedlevering. Hier kunt u het vinkje aanklikken. Er wordt dan een toeslag van € 17,50 gerekend voor uw aanvraag. Direct na het voldoen van de betaling wordt de aanvraag dan met spoed in behandeling genomen.

  • • Wanneer kan ik een e-visum aanvragen?

    Vraag het visum indien mogelijk minimaal 48 uur voor vertrek aan. Ook al wordt het Turkse visum bij spoedaanvragen doorgaans binnen een kwartier toegekend; het kan altijd voorkomen dat er een handmatige steekproefcontrole wordt uitgevoerd waardoor vertraging kan ontstaan.

    Tip: De Turkse immigratiedienst neemt aanvragen maximaal 3 maanden voor aankomst in behandeling. Via deze website kunt u uw aanvraag echter ook al eerder indienen. Deze blijft dan na het voltooien van de betaling in de wacht staan. Precies drie maanden voor uw aankomst wordt deze dan automatisch in behandeling genomen, waardoor u ruim op tijd over uw e-visum beschikt en niet het risico loopt de aanvraag te vergeten. Zo kunt u met een gerust hart op vakantie.

  • • Wie kan of moet een e-visum Turkije aanvragen?

    Sinds 20 februari 2020 hebben reizigers met een Europees paspoort of Europese identiteitskaart geen visum voor Turkije meer nodig. Sindsdien is de informatie op deze website over het visum voor Turkije niet meer bijgewerkt.

  • • Moet ik dit visum online aanvragen?

    Vroeger kon u het benodigde visum ook kopen op een Turks of Nederlands vliegveld. Tegenwoordig moet u voor uw vertrek online een e-visum aanvragen om Turkije binnen te mogen reizen.
    Lees meer over de visumplicht van Turkije.

  • • Mag ik een e-visum aanvragen voor anderen?

    Ja, u mag ook een aanvraag indienen voor een ander. Wel moet u over de paspoortgegevens van deze persoon beschikken. U kunt de aanvraag indienen met het aanvraagformulier op deze website, ook als u zelf geen deel uitmaakt van de (groeps)aanvraag.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter o in het paspoortnummer staat. De letter o komt in het Nederlandse paspoortnummer nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u kleine letters of hoofdletters invult.

    Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.

    Dient u uw aanvraag voor een visum Turkije in via VisumBuitenland.nl? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal die altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.

    Heeft u een visum aangevraagd via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer nog te wijzigen; u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen.

  • • Mijn kind staat in mijn paspoort; moet ik ook een visum aanvragen voor mijn kind?

    Ja. Ook als uw kind staat ingeschreven op uw paspoort of dat van de andere ouder dient er een apart e-visum voor uw kind te worden aangevraagd. Met één aanvraagformulier kunt u wel meerdere e-visums aanvragen. U dient voor uw kind de paspoortgegevens te gebruiken van de ouder die het kind in zijn/haar paspoort heeft staan.

  • • Voor hoeveel familieleden kan ik een visum aanvragen?

    U kunt voor maximaal 10 familieleden een visum aanvragen.

  • • Ik heb een nieuw identiteitsbewijs; moet ik nu een nieuwe aanvraag starten?

    Een e-visum is altijd gekoppeld aan een id-kaart of paspoort. Als u een nieuw identiteitsbewijs of paspoort ontvangt en u uw e-visum nog met uw oude identiteitsbewijs heeft aangevraagd, is uw e-visum niet meer geldig. U dient in dit geval een nieuw visum aan te vragen met uw nieuwe identiteitsbewijs (paspoort of ID-kaart). Lees hier meer over wanneer het visum Turkije kan verlopen.

  • • Kan ik een Turks visum aanvragen als ik statushouder ben?

    Voor het Turkse visum heeft u een Nederlands of Belgisch paspoort of een Nederlandse of Belgische identiteitskaart (ID kaart) nodig. Indien u een Turks paspoort bezit hoeft u geen Turks visum aan te vragen. Heeft u geen van deze documenten, maar wel een verblijfsvergunning of verblijfsdocument als statushouder (asielzoeker met vluchtelingenstatus)? Dan mag u uw visum niet op deze website aanvragen, maar moet u uw aanvraag indienen op visa.gov.tr.

  • • Is het aanvragen van een visum Turkije veilig?

    Wanneer u een aanvraag indient, wordt altijd gebruikgemaakt van Secure Socket Layer (SSL). Met Secure Socket Layer beveiligen we de communicatie van de data van uw computer naar onze server. Via deze manier zullen uw gegevens dus altijd worden beschermd.

    Wij vragen alleen uw gegevens met als doel deze te gebruiken voor uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag, vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten, is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook. Daarnaast bieden we veilige betaalmethoden aan, waarmee u vertrouwd kunt betalen via uw eigen bank, door middel van iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

Vragen over het visum Turkije

  • • Hoelang is het visum Turkije geldig?

    Het visum voor Turkije is gedurende 180 dagen geldig. De geldigheidsduur gaat in op de aankomstdatum, zoals u die invult in het aanvraagformulier. Gedurende de geldigheidstermijn van 180 dagen kunt u in totaal 90 dagen (aaneengesloten of verdeeld over meerdere reizen) in Turkije verblijven. Let wel op dat uw paspoort bij elke aankomst in Turkije nog minimaal 150 dagen geldig moet zijn.
    Lees meer over de geldigheid van het visum Turkije of wanneer het visum Turkije verloopt.

  • • Kan ik met dit visum vaker naar Turkije reizen?

    Ja, dat is mogelijk. U kunt in de tijd dat het visum geldig is (180 dagen) zo vaak als u wilt naar Turkije reizen met dit e-visum. Twee belangrijke voorwaarden zijn wel: dat u bij elkaar opgeteld niet langer dan 90 dagen in Turkije verblijft (1) en dat uw paspoort telkens nog minimaal 150 dagen geldig moet zijn op de dag van aankomst in Turkije (2).

  • • Hoelang mag ik maximaal verblijven in Turkije?

    U mag maximaal 90 dagen lang aaneengesloten, of verdeeld over meerdere reizen, in Turkije verblijven per visum dat u aanvraagt.

    Wilt u langer dan 90 dagen in Turkije verblijven? Vraag dan een stickervisum aan door een afspraak te maken bij het consulaat, of verleng uw visum bij de lokale politie in Turkije.

  • • Kan ik ook op een andere datum naar Turkije reizen dan dat mijn aankomstdatum aangeeft?

    U kunt ook na uw opgegeven aankomstdatum Turkije binnen reizen, zolang dit in de periode van 180 dagen is waarin uw visum en identiteitsbewijs geldig zijn (een paspoort moet minimaal 150 dagen geldig zijn op de dag van aankomst in Turkije).

  • • Mag ik werken met dit visum in Turkije?

    Een belangrijke voorwaarde voor het verkrijgen van dit visum, is dat u niet in dienstverband bij een Turkse organisatie gaat werken in Turkije. Werken in Turkije met een e-visum mag alleen als u dat doet in dienstbetrekking bij een organisatie die niet is gevestigd in Turkije. Het maken van een zakenreis in dienstverband van uw Nederlandse of Belgische werkgever is dus wel mogelijk met een online aangevraagd e-visum.

  • • Wat kost het visum Turkije?

    Het visum Turkije kost € 54,95. Deze prijs is inclusief consulaire kosten en aanvraagkosten. Er worden geen transactiekosten gerekend voor betalingen per iDEAL en Bancontact. Tevens betaalt u geen koersopslag voor uw creditcard wanneer u het visum Turkije aanvraagt via VisumBuitenland.nl. Sinds kort is het ook mogelijk uw aanvraag te betalen met PayPal. Spoedaanvragen worden geleverd met een toeslag van € 17,50 per reiziger. Reizigers met de Amerikaanse nationaliteit betalen een toeslag van € 20,00 per persoon.

    Mocht uw visum worden afgewezen, dan ontvangt u het volledige bedrag binnen 10 werkdagen terug op uw rekening en maakt u dus geen enkele kosten.

  • • Kan ik met elke luchtvaartmaatschappij naar Turkije?

    Ja, u kunt als Nederlander of Belg met elke luchtvaartmaatschappij naar Turkije reizen indien u beschikt over een e-visum. Het staat u dus vrij om uw eigen vlucht en luchtvaartmaatschappij te kiezen.

Vragen over wijzigen, annuleren en afwijzing

  • • Kan ik de gegevens van mijn e-visum nog wijzigen?

    Nee, in geen enkel geval. Ook een kleine fout in het paspoortnummer of bijvoorbeeld de ingangsdatum van het visum is na toekenning niet meer te wijzigen. Nadat de betaling voltooid is, wordt uw aanvraag namelijk direct in behandeling genomen.

    Indien het visum foutieve informatie bevat, dient voor de betreffende persoon een volledig nieuw visum aangevraagd te worden. Het is immers uw eigen verantwoordelijkheid om u alle gegevens naar waarheid in te vullen en te controleren voordat u de aanvraag bevestigt. Weet u niet of uw aanvraag juist is ingevuld? Laat dan een tweede persoon de gegevens controleren voordat u uw aanvraag bevestigt. Zo weet u zeker dat deze gegevens kloppen en kunt u met een gerust hart op reis.

  • • Kan ik mijn visum Turkije nog annuleren?

    Nee. Nadat u uw visumaanvraag heeft bevestigd, is deze in geen enkel geval te annuleren. Direct nadat de betaling van uw aanvraag is ontvangen wordt de aanvraagprocedure in gang gezet. Vanaf dat moment is het niet mogelijk de aanvraag nog te wijzigen of annuleren. Ook kunnen de aanvraagkosten niet worden teruggegeven.

  • • Kan mijn e-visum worden geweigerd?

    In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat een aanvraag door de Turkse immigratiedienst wordt geweigerd. Dat betekent echter niet direct dat het onmogelijk is om naar Turkije te reizen. U kunt in dit geval contact opnemen met de Turkse ambassade of het Turkse consulaat, om alsnog een visum aan te vragen. Dit kost relatief veel tijd; start hier na afkeuring dan ook direct mee.

    Mocht uw visum worden geweigerd dan ontvangt u automatisch binnen 10 werkdagen het volledige bedrag terug op uw rekening.

  • • Krijg ik mijn geld terug als ik geen visum Turkije krijg?

    Mocht uw visumaanvraag worden afgekeurd, om wat voor reden dan ook, dan ontvangt u automatisch het volledige bedrag binnen 10 werkdagen terug op uw rekening.

  • • Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik geen gebruikmaak van het e-visum?

    Als uw visum is goedgekeurd, kunt u - in geen enkel geval - uw geld terug krijgen. Ook niet als u geen gebruikmaakt van het visum. Alleen als uw aanvraag wordt afgekeurd, ontvangt u automatisch het volledige bedrag terug op uw rekening (binnen 10 werkdagen).

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

    Wij gebruiken uw gegevens alleen met het doel het visum voor Turkije te verkrijgen. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verstrekt tijdens uw aanvraag, vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten, is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over privacy hebben, bekijk dan ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Ik kom er niet uit, kunnen jullie helpen?

    Probeer altijd eerst op deze pagina het antwoord op uw vraag te vinden; op deze manier kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag over het visum van Turkije.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Klik hier om contact met ons op te nemen.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Turkije. VisumBuitenland.nl is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (36,05 USD per visum, via www.evisa.gov.tr). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Ook controleren wij uw aanvraag voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 36,05 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 21,03 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Turkije is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.