Vind hier snel het antwoord op uw vraag over het visum Turkije.

Algemene vragen

  • • Wat is een e-visum en hoe werkt het?

    Een e-visum Turkije is een vervanger voor het oude visum voor Turkije. Dit visum kon u vroeger kopen op het vliegveld. Tegenwoordig dient u voorafgaand aan uw reis een e-visum aan te vragen voor Turkije. Een e-visum is geen document, stempel of sticker. Een e-visum is een alternatief visum in digitale vorm. U ontvangt dit visum automatisch per e-mail na het invoeren van uw benodigde gegevens. Vervolgens kunt u dit e-visum printen of via uw tablet of smartphone laten zien aan de douane, mocht dat nodig zijn.

  • • Kan ik ook een visum kopen op het vliegveld?

    Tegenwoordig kunt u geen visum meer kopen op het vliegveld van Turkije of op een Nederlands vliegveld. Als u Turkije wilt binnenreizen dient u al voor vertrek online een e-visum aan te vragen.

  • • Wat zijn de voordelen van het e-visum Turkije?

    Het e-visum dient u vooraf aan te vragen. Vroeger was het mogelijk om het visum Turkije op het vliegveld in Turkije of Nederland te kopen Hierdoor konden de wachttijden op het vliegveld flink oplopen. Sinds de introductie van het e-visum Turkije is dit dus verleden tijd. U kunt nu na aankomst op het vliegveld direct door. Daarnaast kunt u veilig en vertrouwd betalen via uw eigen bank met iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Wanneer en hoe ontvang ik mijn e-visum?

    Online aangevraagde visums voor Turkije worden binnen 72 uur gekeurd. Heeft u haast? Dien dan eenspoedaanvraag in. Spoedaanvragen resulteren in 98% van de gevallen binnen 15 minuten in een toegekend visum. Dit geldt 24 uur per dag, 7 dagen per week, ook tijdens feestdagen.

    Het visum ontvangt u per e-mail. Niet direct als bijlage, maar in de vorm van een link. Wanneer de aanvraag door de Turkse douane is goedgekeurd ontvangt u een e-mail met de bevestiging van goedkeuring. Hierin staat een link naar de statuspagina op VisumBuitenland.nl. Daar kunt u het visum downloaden. Het is belangrijk dat u dit visum uitprint en kunt laten zien aan de douane tijdens uw reis naar Turkije. Heeft u geen printer? U mag het visum ook laten zien op het scherm van uw telefoon, tablet of laptop. De kans is overigens vrij groot (maar niet 100%) dat u het visum helemaal niet hoeft te laten zien doordat doormiddel van uw paspoortnummer wordt gecontroleerd of er een geldig visum is afgegeven.

  • • Ik heb een visum aangevraagd, maar (nog steeds) niet ontvangen?

    Direct nadat u de betaling voor het Turkse visum heeft voldaan ontvangt u van ons een e-mail met de bevestiging dat de aanvraag in behandeling wordt genomen.

    Heeft u deze e-mail niet gehad? Bekijk dan eerst de map met ongewenste e-mail in uw email inbox, ook wel de spambox of junkmail folder genaamd. Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.nl? Probeer dan om de status van uw aanvraag online op te zoeken.

    Lukt dat ook niet? Neem dan contact met ons op. Als u binnen drie dagen vliegt, bel ons dan direct op telefoonnummer +31 85 0014 085. Heeft u geen e-mail ontvangen maar vliegt u pas over meer dan drie dagen? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl en voeg als bijlage een betalingsbewijs van het visum toe. Wij gaan dan de volgende dag zorgen dat uw aanvraag in behandeling wordt genomen, waardoor u deze nog ruim op tijd ontvangt.

    Heeft u wel een e-mail ontvangen met de bevestiging dat wij uw aanvraag in behandeling hebben genomen, maar heeft u niet binnen 3 uur de bevestiging ontvangen van een toegekend (of afgekeurd) visum? Indien u binnen drie dagen vliegt kunt u ons het beste direct bellen op telefoonnummer +31 85 0014 085. Vliegt u pas over meer dan drie dagen, stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl.

Vragen over het aanvragen

  • • Hoe kan ik het visum Turkije aanvragen?

    Om het visum aan te vragen dient u het visumaanvraag formulier online in te vullen. Vervolgens wordt u doorverwezen naar de betaalpagina waar u veilig, gemakkelijk en snel kunt betalen met iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Wat heb ik nodig bij de visumaanvraag?

    Om het visum aan te vragen dient u het aanvraagformulier online in te vullen. Belangrijk is dat u uw paspoort (welke minimaal 150 dagen geldig moet zijn vanaf de eerste dag dat u in Turkije aankomt) of ID kaart (welke minimaal geldig moet zijn tijdens het gehele verblijf in Turkije) bij de hand heeft. Na het invullen van de benodigde gegevens wordt u automatisch doorverwezen naar de betaalpagina waar u veilig, gemakkelijk en snel kunt betalen met iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

  • • Kan ik een visum met spoed aanvragen?

    Jazeker. Spoedaanvragen worden met voorrang verwerkt, wat gemiddeld na 14 minuten in een toegekend visum resulteert. In uitzonderlijke gevallen kan het wat langer duren, maar 98% van alle aanvragen die met spoed zijn ingediend worden binnen een kwartier toegekend.

    Een visum Turkije met spoed aanvragen werkt op dezelfde manier als een normale aanvraag. U kunt hiervoor het normale aanvraagformulier invullen. In dit formulier wordt gevraagd of u wilt kiezen voor een spoedlevering. Hier kunt u het vinkje aanklikken. Er wordt dan een toeslag van €5,00 gerekend voor uw aanvraag. Direct na het voldoen van de betaling wordt de aanvraag dan met spoed in behandeling genomen.

  • • Wanneer kan ik een e-visum aanvragen?

    Wij raden u aan om het e-visum minimaal 48 uur voordat u naar Turkije reist aan te vragen. Deze aanbeveling doen we omdat in minder dan 1% van de gevallen helaas vertraging optreedt tijdens de aanvraag doordat er een extra controle wordt uitgevoerd door de Turkse overheid.

    Het is echter ook mogelijk om een spoedaanvraag in te dienen. Bij een spoedaanvraag ontvangt u het visum binnen enkele minuten.

    Tip: De Turkse overheid neemt aanvragen maximaal 3 maanden voor uw aankomst in behandeling. Wilt u uw e-visum eerder aanvragen? Dat kan. Wij nemen uw visum ook meer dan drie maanden voor aankomst in behandeling. Precies 3 maanden voor uw aankomst starten we de procedure, waardoor u ruim op tijd over uw e-visum beschikt en niet het risico loopt de aanvraag te vergeten. Zo kunt u met een gerust hart op vakantie.

  • • Wie kan of moet een e-visum Turkije aanvragen?

    Iedereen die Turkije binnen wil reizen dient een e-visum aan te vragen, dit geldt ook voor kinderen. Voor de bestemming Turkije is het enkel mogelijk online een visum aan te vragen.
    Voor onderstaande nationaliteiten kunnen wij een visum vertrekken:
    - Nederlands
    - Belgisch
    - Surinaams*
    * Let op: uw e-visum is maximaal 30 dagen achter elkaar geldig. Voor alle andere nationaliteiten is het visum 90 dagen geldig.

  • • Moet ik dit visum online aanvragen?

    Vroeger kon u het benodigde visum ook kopen op een Turks of Nederlands vliegveld. Tegenwoordig moet u voor uw vertrek online een e-visum aanvragen om Turkije binnen te mogen reizen.
    Lees meer over de visumplicht van Turkije.

  • • Mag ik een e-visum aanvragen voor anderen?

    U mag alleen voor uzelf, uw kinderen en uw echtgenoot / partner een e-visum voor Turkije aanvragen. U dient hiervoor het aanvraagformulier te gebruiken op deze website waarop u de gegevens invult van het paspoort of ID kaart.

  • • Staat er een 0 (het cijfer nul) of een O (de letter) in mijn paspoortnummer?

    Nederlandse documentnummers bevatten nooit de letter ‘O’, maar kunnen wel het cijfer ‘0’ bevatten. Lijkt het alsof er in uw paspoort een letter O staat? Ook dan gaat het om het cijfer ‘0’ (nul). Verder is het belangrijk om te weten dat een Nederlands documentnummer 9 karakters lang is.

    Een Belgisch documentnummer kan wel de letter(s) ‘O’ en/of cijfer(s) ‘0’ bevatten. Een Belgisch documentnummer is 8 karakters lang en begint altijd met 2 letters gevolgd door 6 cijfers.

  • • Mijn kind staat in mijn paspoort, moet ik ook een visum aanvragen voor mijn kind?

    Ja. Ook als uw kind staat ingeschreven op uw paspoort of dat van de andere ouder dient er een apart e-visum voor uw kind te worden aangevraagd. Met één aanvraagformulier kunt u wel meerdere e-visums aanvragen. U dient voor uw kind de paspoortgegevens te gebruiken van de ouder die het kind in zijn/haar paspoort heeft staan.

  • • Voor hoeveel familieleden kan ik een visum aanvragen?

    U kunt voor maximaal 10 familieleden een visum aanvragen.

  • • Ik heb een nieuw identiteitsbewijs, moet ik nu een nieuwe aanvraag starten?

    Een e-visum is altijd gekoppeld aan een identiteitsbewijs. Als u een nieuw identiteitsbewijs heeft en u uw e-visum met uw oude identiteitsbewijs heeft aangevraagd is uw e-visum niet meer geldig. U dient in dit geval een nieuw e-visum aan te vragen met uw nieuwe identiteitsbewijs. Lees hier meer over wanneer het visum Turkije kan verlopen.

  • • Kan ik een Turks visum aanvragen als ik statushouder ben?

    Voor het Turkse visum heeft u een Nederlands of Belgisch paspoort of een Nederlandse of Belgische identiteitskaart (ID kaart) nodig. Indien u een Turks paspoort bezit hoeft u geen Turks visum aan te vragen. Heeft u geen van deze documenten, maar wel een verblijfsvergunning / verblijfsdocument als statushouder (asielzoeker met vluchtelingenstatus)? Dan mag u uw visum niet op deze website aanvragen maar moet u uw aanvraag indienen op visa.gov.tr

  • • Is het aanvragen van een visum Turkije veilig?

    Wanneer u een aanvraag indient wordt altijd gebruik gemaakt van Secure Socket Layer (SSL). Met Secure Socket Layer beveiligen we de communicatie van de data van uw computer naar onze server. Via deze manier zullen uw gegevens dus altijd worden beschermd.

    Wij vragen alleen uw gegevens met als doel deze te gebruiken voor uw visumaanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft tijdens uw aanvraag vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook. Daarnaast bieden we veilige betaalmethoden aan waarmee u vertrouwd kunt betalen via uw eigen bank, door middel van iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.

Vragen over het visum Turkije

  • • Hoelang is het visum Turkije geldig?

    Het visum Turkije is gedurende 180 dagen geldig. De geldigheidsduur gaat in op de aankomstdatum van uw reis. Vervolgens kunt u zelf 90 dagen lang aaneengesloten, of verdeeld over meerdere reizen, in Turkije verblijven. Let wel op dat uw paspoort nog minimaal 150 dagen geldig moet zijn op de dag van aankomst in Turkije.
    Lees meer over de geldigheid van het visum Turkije of wanneer het visum Turkije verloopt.

  • • Kan ik met dit visum vaker naar Turkije reizen?

    Jazeker, geen enkel probleem. U kunt in de tijd dat het visum geldig is (180 dagen) zo vaak als u wilt naar Turkije reizen met dit e-visum. Twee belangrijke voorwaarden zijn wel: dat u bij elkaar opgeteld niet langer dan 90 dagen in Turkije verblijft (1) en dat uw paspoort nog minimaal 150 dagen geldig moet zijn op de dag van aankomst in Turkije (2).

  • • Hoelang mag ik maximaal verblijven in Turkije?

    U mag maximaal 90 dagen lang aaneengesloten, of verdeeld over meerdere reizen, in Turkije verblijven. Het maximale aantal dagen dat u in Turkije verblijft mag dus opgeteld niet meer dan 90 dagen zijn.

    Wilt u langer dan 90 dagen in Turkije verblijven? Geen probleem, dan kunt u het visum laten verlengen bij de Turkse ambassade of het Turkse consulaat.

  • • Kan ik ook op een andere datum naar Turkije reizen dan dat mijn aankomstdatum aangeeft?

    U kunt ook na uw opgegeven aankomstdatum Turkije binnen reizen, zo lang dit in de periode van 180 dagen is waarin uw visum en identiteitsbewijs geldig zijn (een paspoort moet minimaal 150 dagen geldig zijn op de dag van aankomst in Turkije).

  • • Mag ik werken met dit visum in Turkije?

    Een belangrijke voorwaarde voor het verkrijgen van dit visum is dat u niet gaat werken in Turkije. Dit mag dus onder geen beding. Wel mag u met dit e-visum naar Turkije reizen met als doel op vakantie te gaan (toerisme) of zaken te doen (zakelijk).

  • • Wat kost het visum Turkije?

    Het visum Turkije kost €29,95. Deze prijs is inclusief consulaire kosten ($20) en aanvraagkosten. Ook worden er geen transactiekosten gerekend voor betalingen per iDEAL en Bancontact en betaalt u geen koersopslag voor uw creditcard wanneer u het visum Turkije aanvraagt via VisumBuitenland.nl. Sinds kort is het ook mogelijk uw aanvraag te betalen met PayPal. Spoedaanvragen worden geleverd met een toeslag van €5,00 per reiziger.

    Mocht uw visum worden afgewezen, dan ontvangt u het volledige bedrag binnen 10 werkdagen terug op uw rekening en maakt u dus geen enkele kosten.

  • • Kan ik met elke luchtvaartmaatschappij naar Turkije?

    Ja, u kunt als Nederlander en Belg met elke luchtvaartmaatschappij naar Turkije reizen met dit e-visum. Het staat u dus vrij om uw eigen vlucht en luchtvaartmaatschappij te kiezen.

Vragen over wijzigen, annuleren en afwijzing

  • • Kan ik de gegevens van mijn e-visum nog wijzigen?

    Helaas kan dit niet, in geen enkel geval. Ook de aankomstdatum van uw visum kunt u niet achteraf veranderen. Nadat de betaling voltooid is wordt uw aanvraag namelijk direct door ons in behandeling genomen. Wij zullen vervolgens als eerste uw gegevens handmatig controleren op fouten. Vervolgens wordt uw visum Turkije automatisch aangevraagd.

    Als u gegevens foutief heeft ingevuld, dient u voor de betreffende persoon opnieuw een visum aan te vragen. Er zit helaas niets anders op. Het is en blijft uw eigen verantwoordelijkheid dat u alle gegevens naar waarheid invult en ook goed controleert voordat u de aanvraag bevestigd. Weet u niet of uw aanvraag juist is ingevuld? Laat dan een tweede persoon de gegevens controleren voordat u uw aanvraag bevestigt. Zo weet u zeker dat deze gegevens kloppen en kunt u met een gerust hart op reis.

  • • Kan ik mijn visum Turkije nog annuleren?

    Nee. Nadat u uw visumaanvraag heeft bevestigd is deze – in geen enkel geval – te annuleren. Direct na het bevestigen van uw aanvraag starten wij met de procedure. Hierdoor is het helaas ook onmogelijk uw geld terug te geven als u om wat voor reden dan ook wilt afzien van het aangevraagde e-visum.

  • • Kan mijn e-visum worden geweigerd?

    In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat een aanvraag door de Turkse overheid wordt geweigerd. Dat betekent echter niet direct dat het onmogelijk is om naar Turkije te reizen. U kunt in dit geval contact opnemen met de Turkse ambassade of het Turks consulaat om alsnog een visum aan te vragen. Dit kost relatief veel tijd, start hier na afkeuring dan ook direct mee.

    Mocht uw visum worden geweigerd dan ontvangt u automatisch binnen 10 werkdagen het volledige bedrag terug op uw rekening.

  • • Krijg ik mijn geld terug als ik geen visum Turkije krijg?

    Mocht uw visum worden geweigerd, om wat voor reden dan ook, dan ontvangt u automatisch het volledige bedrag binnen 10 werkdagen terug op uw rekening.

  • • Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik geen gebruik maak van het e-visum?

    Als uw visum wordt goedgekeurd dan kunt u - in geen enkel geval - uw geld terug krijgen. Ook niet als u geen gebruik maakt van het visum. Alleen als uw visum wordt geweigerd, ontvangt u automatisch het volledige bedrag terug op uw rekening (binnen 10 werkdagen).

Overige/andere vragen

  • • Hoe gaan jullie om met persoonlijke gegevens?

    Wij vragen alleen uw gegevens met als doel deze te gebruiken voor uw Turkije visum aanvraag. Daarnaast respecteren wij de privacy van alle gebruikers van onze site en dragen wij er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verstrekt tijdens uw aanvraag vertrouwelijk wordt behandeld. Belangrijk om te weten is dat uw gegevens niet worden verkocht en ook niet worden gebruikt voor welke andere commerciële doeleinden dan ook.

    Mocht u nog vragen over privacy hebben, bekijk dan ook ons privacybeleid of neem contact met ons op.

  • • Ik kom er niet uit, kunnen jullie helpen?

    Probeer altijd eerst op deze pagina uw antwoord te vinden, zo kunt u namelijk snel het antwoord vinden op uw vraag om een visum voor Turkije aan te vragen.

    Mocht u op deze pagina geen antwoord op uw vraag vinden, dan helpen wij u natuurlijk graag. Om contact met ons op te nemen kunt u het contactformulier gebruiken.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden… Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.