Nieuwsbericht | | 24-12-2021 | ±2 minuten leestijd

Door corona is er bij de Canadese immigratiedienst een grote achterstand ontstaan bij het verwerken van visumaanvragen. De overheid heeft miljoenen vrijgemaakt om het probleem op te lossen.

1,8 miljoen achterstallige visumaanvragen

Sinds de wereldwijde uitbraak van het coronavirus (Covid-19), heeft de Canadese overheid grote moeite om het enorme aantal visumaanvragen te verwerken. De achterstand bedraagt momenteel zo’n 1,8 miljoen aanvragen. Dit betreft zowel aanvragen voor permanente verblijfsvergunningen als tijdelijke visums zoals werkvisums en studievisums. Sinds juli 2021 is de achterstand gegroeid met bijna 350.000 aanvragen. Volgens de Canadese immigratiedienst, het IRCC, is dit grotendeels vanwege de verschillende coronamaatregelen die wereldwijd worden genomen, zoals grenssluitingen en lockdowns. Er is veel minder internationale mankracht beschikbaar om de vele visumaanvragen bij de verschillende Canadese ambassades en consulaten over de hele wereld te verwerken. Volgens het IRCC valt het merendeel van deze problemen buiten hun controle.

De Canadese overheid heeft daarom besloten 85 miljoen dollar te investeren om de achterstand weg te werken. De investering is onderdeel van een groter plan om de economische gevolgen van corona op te vangen.

Ook problemen voor bedrijven

De grote achterstand bij de visumaanvragen leidt ook tot problemen in het bedrijfsleven. Het wordt steeds moeilijker voor bedrijven om geschikt personeel te vinden. Voor corona was er voldoende buitenlandse mankracht beschikbaar, maar sinds de grenssluitingen zijn gespecialiseerde arbeiders steeds moeilijk te vinden. Het aantal vacatures in Canada stond in september op 1.014.600. Vooral kleinere bedrijven voelen hier de gevolgen van. Zij roepen de Canadese overheid dan ook op om het visumproces te versoepelen om meer arbeiders naar het land te lokken.

In een verklaring kondigde de overheid aan 411.000 immigranten te willen verwelkomen in 2022, het hoogste jaarlijkse aantal in de Canadese geschiedenis. Volgens de Canadian Federation of Independent Business (CFIB), de vereniging voor zelfstandige bedrijven, is dit een goed begin, maar moeten er structurele veranderingen plaatsvinden om het probleem echt op te lossen. Het CFIB meldt dat meer dan de helft van kleine bedrijven er niet in slaagt om voldoende arbeiders te werven om op volle capaciteit te kunnen draaien.

Geen achterstand bij eTA aanvragen

Het aanvragen van de digitale reistoestemming voor Canada, het eTA, verloopt vooralsnog grotendeels zonder problemen. Hoewel de systemen soms overbelast raken door de hoeveelheid aanvragen, is er geen achterstand bij de eTA procedure. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat er voor het aanvragen van een eTA voor Canada geen interview nodig is bij de ambassade of het consulaat. Dit is namelijk wel verplicht bij het aanvragen van een visum. Ook buurland Amerika worstelt mede hierdoor met een grote achterstand met betrekking tot visumaanvragen. Er hoeft dus geen bezoek te worden gebracht aan de ambassade en het eTA Canada kan daardoor volledig online worden aangevraagd. Hierdoor wordt de aanvraag ook veel sneller gekeurd dan visumaanvragen. Waar een visumaanvraag al snel maanden in beslag kan nemen, wordt het eTA vaak dezelfde dag nog gekeurd. Doordat het proces een stuk eenvoudiger is, is het eTA ook vele malen goedkoper dan het visum.

Aan het eTA zitten echter wel een aantal beperkingen vast. Zo mag men bijvoorbeeld niet in loondienst treden bij een Canadees bedrijf. Met een eTA mag men per bezoek zes maanden in Canada verblijven.