Nieuwsbericht | | 17-09-2021 | ±4 minuten leestijd

Na een lange periode van gesloten grenzen, is het sinds 7 september 2021 eindelijk weer mogelijk om naar Canada te reizen. Als u van plan bent om binnenkort voor een vakantie, zakenreis of familiebezoek naar Canada te gaan, zijn er een aantal dingen waar u rekening mee moet houden. Zo heeft u niet alleen een eTA Canada nodig, maar moet u ook de ArriveCAN app downloaden.

Wat is ArriveCAN?

Alle reizigers, enkele uitzonderingen daargelaten, moeten verplicht de ArriveCAN app downloaden op hun telefoon of de webversie invullen. Downloaden van de app kan hier voor Android en hier voor Apple smartphones. Als u uw gegevens niet in de app of op de website van de Canadese overheid invult, kan u de toegang tot Canada worden ontzegd. Nadat u uw gegevens via ArriveCAN heeft ingevuld, wordt er een ontvangstbewijs naar u gemaild. U kunt een digitale versie van dit ontvangstbewijs (via de app, e-mail of als schermafbeelding) of een geprinte versie tonen aan uw luchtvaartmaatschappij of de Canadese douane.

Het ontvangstbewijs toont enkel aan dat u de informatie met succes hebt doorgegeven. De ArriveCAN app geeft u geen vrijstelling van de volksgezondheidsvoorschriften die er gelden, is geen vaccinatiebewijs of bewijs dat uw reisdoel essentieel is en geeft u geen garantie dat u Canada daadwerkelijk zal mogen betreden.

Welke gegevens moet ik invullen?

Contactinformatie en reisgegevens

Zowel uw eigen contactgegevens als die van de personen die met u meereizen moeten worden ingevuld. Daarnaast moet u enkele reisgegevens doorgeven, zoals het doel van uw reis, de datum en het tijdstip van aankomst. Als u naar Canada vliegt vult u uw vluchtnummer in, de naam van de luchthaven en de luchtvaartmaatschappij. Bij een reis via land of zee vult u de naam van de grensovergang of haven in.

Vaccinatiebewijs en testresultaten

In de ArriveCAN app kunt u uw vaccinatiegegevens invullen, en uw vaccinatiebewijs indien u in aanmerking wil komen voor de vrijstelling voor volledig gevaccineerde reizigers (“fully vaccinated exemption”). Ook kunnen de resultaten van de coronatest die u voor aankomst in Canada heeft laten afnemen geüpload worden. Daarnaast wordt er gevraagd naar informatie over de landen waar u in de 14 dagen voorafgaand aan uw aankomst in Canada bent geweest. Landen waar u een overstap heeft gemaakt tellen hierbij niet mee.

Quarantaineplan

Daarnaast worden u enkele vragen gesteld met betrekking tot uw quarantaineplan. Zo wordt u bijvoorbeeld gevraagd of u onderdak heeft waar u 14 dagen of langer in quarantaine kunt gaan en of u hier elk contact kunt vermijden met andere mensen die niet samen met u hebben gereisd. Ook dient u aan te geven of u toegang zult hebben tot de eerste levensbehoeften, zoals water, voedsel en medicijnen, zonder hiervoor uw quarantainelocatie te hoeven verlaten en of er op deze plek mensen met een verhoogd risico op ernstig beloop van Covid-19 aanwezig zullen zijn. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om mensen van boven de 65 die niet volledig gevaccineerd zijn, mensen die onderliggende medische aandoeningen of een verzwakt immuunsysteem hebben. U moet ook invullen of er mensen aanwezig zijn die werken in een instelling waar mensen met een verhoogd risico op Covid-19 verblijven.

ArriveCAN nodig voor een overstap in Canada?

Reizigers die alleen een overstap maken in Canada om vervolgens door te reizen naar een ander land – en hierbij de beveiligde zone op het vliegveld niet verlaten – hoeven hun gegevens niet te uploaden in de ArriveCAN app. In het geval van een overstap hoeft u alleen een eTA Canada aan te vragen middels het online aanvraagformulier.

Moet ik wijzigingen in mijn reisplannen doorgeven?

Voordat u in Canada bent gearriveerd

Als uw reisplannen wijzigen voordat u Canada binnenkomt en de gegevens die u in de ArriveCAN app had doorgegeven niet meer juist zijn, moet u een nieuwe aanvraag starten. ArriveCAN zal uw vorige informatie in dat geval wissen.

Nadat u in Canada bent gearriveerd

Als u volledig gevaccineerd bent

Volledig gevaccineerde reizigers hoeven na aankomst in Canada niet via ArriveCAN over hun gezondheid te rapporteren en hoeven zich na aankomst niet te laten testen. Als u notificaties of e-mails ontvangt van ArriveCAN waarin u wordt gevraagd uw dagelijkse rapportage te voltooien of om u op dag 8 van uw reis te laten testen, neem dan contact op met de Public Health Agency van Canada. U mag deze meldingen negeren.

Als u niet volledig gevaccineerd bent

De dag na aankomst in Canada moet u bevestigen dat u bent aangekomen op het adres dat u hebt opgegeven als uw quarantainelocatie. Als u coronasymptomen vertoont tijdens uw quarantaineperiode moet u dit aangeven. Op dag 8 dient u een coronatest te laten afnemen, het monster naar het lab te sturen en dit te bevestigen. Er zal telefonisch contact met u worden opgenomen (via 1-888-336-7735) om te controleren of u zich aan de verplichte quarantaine houdt. In enkele gevallen zal er iemand bij u langskomen om dit te bevestigen. Als u naar een aangewezen quarantainevoorziening wordt gestuurd, hoeft u zich na aankomst niet dagelijks via ArriveCAN te melden.