Nieuwsbericht | | 10-01-2023 | ±4 minuten leestijd

Het aanvragen van een elektronisch visum voor Egypte is over het algemeen erg gemakkelijk. Het kan echter voorkomen dat de melding verschijnt dat er al een aanvraag met uw paspoortgegevens bestaat. Lees hier wat die melding inhoudt en wat u in dit geval kunt doen om alsnog een visum Egypte te verkrijgen.

Het indienen van de visumaanvraag

Als u uw visumaanvraag voor Egypte indient via VisumBuitenland.nl, wordt deze eerst gecontroleerd door een Nederlandstalige visumexpert. Pas daarna wordt de aanvraag doorgezet naar de immigratiedienst van Egypte. De immigratiedienst beslist of het visum wordt toegekend of niet. In veruit de meeste gevallen gebeurt dit zonder problemen en ontvangt de aanvrager na gemiddeld 11 dagen een visum voor Egypte.

Het kan echter voorkomen dat VisumBuitenland.nl bij het doorzetten van de aanvraag een melding ontvangt dat er met het ingevulde paspoortnummer al een aanvraag bestaat. Dat betekent dat de aanvrager in kwestie al eerder een aanvraag heeft ingediend of is begonnen. Dit kan zijn bij de Egyptische overheid of via een ander visumbureau.

Eerdere aanvraag mogelijk niet afgerond

De melding dat er voor een bepaalde aanvrager al een aanvraag bestaat kan ook verschijnen als de eerdere aanvraag (nog) niet is afgerond en betaald. Dit komt door de manier waarop het digitale aanvraagsysteem van de Egyptische immigratiedienst werkt. Dit systeem slaat tussendoor namelijk alle ingevulde gegevens op. Zodra een naam, geboortedatum en paspoortnummer is ingevuld, kan dit systeem al herkennen om wie het gaat.

Dat het Egyptische systeem zo werkt, is niet altijd handig. Ook gegevens uit een incomplete aanvraag worden namelijk opgeslagen. Dit geldt ook als er geen betaling is gedaan en er dus ook geen visum is afgegeven. Het is dan niet meer mogelijk om met dezelfde gegevens ergens anders een e-visum voor Egypte aan te vragen.

Het doorzetten van uw aanvraag naar de immigratiedienst

Als de visumaanvraag voor Egypte wordt ingediend met behulp van het digitale aanvraagformulier op VisumBuitenland.nl, worden de ingevulde gegevens pas met de Egyptische immigratiedienst gedeeld nadat alle benodigde informatie volledig en op een correcte manier is ingevuld. De aanvraag komt dus pas bij de immigratiedienst terecht wanneer deze compleet is.

In het aanvraagformulier op deze website moeten een aantal contactgegevens, reisgegevens en gegevens over de reiziger worden ingevuld. Ook worden er enkele achtergrondvragen gesteld. Een daarvan luidt: ‘Is er onlangs voor deze reiziger ook al een aanvraagformulier voor het visum Egypte ingevuld (deels of geheel) op een andere website?’ Als deze vraag met ‘Ja’ wordt beantwoord, is het niet mogelijk om voor de reiziger in kwestie een visumaanvraag voor Egypte in te dienen via deze website.

Dubbele aanvraag: mogelijke oplossingen

Als een reiziger bovenstaande vraag in het aanvraagformulier ten onrechte met ‘Nee’ beantwoord, kan de aanvraag alsnog niet in behandeling genomen worden. Als de melding verschijnt dat er voor een bepaalde reiziger al een aanvraag bestaat, neemt een visumspecialist direct contact op met de aanvrager. Er zijn in dit geval drie opties om het probleem op te lossen:

  • De eerste optie is om de al begonnen visumaanvraag op de andere website af te maken door daar de ontbrekende informatie in te vullen en de betaling te voldoen.
  • De tweede optie is het aanvragen van een visa on arrival (VOA) bij aankomst in Egypte. In dit geval moet u wel rekening houden met wachtrijen en de daarbij horende wachttijden die kunnen oplopen tot enkele uren. In tegenstelling tot het visa on arrival, ontvangt u het e-visum voor Egypte al voor vertrek, waardoor u met een gerust hart op reis kunt.
  • Een andere optie is het aanvragen van een fysiek visum bij de ambassade van Egypte in uw land van herkomst. Deze optie is duurder en neemt meer tijd in beslag dan het aanvragen van een e-visum, omdat u hiervoor naar de ambassade moet. Deze optie wordt over het algemeen dan ook alleen aangeraden als u geen mogelijkheid heeft om de eerder begonnen online aanvraag af te ronden. Ook wanneer men niet in aanmerking komt voor een e-visum, moet een fysiek visum worden aangevraagd.

Het e-visum voor Egypte eenvoudig online aanvragen

Als u nooit eerder een visumaanvraag voor Egypte heeft ingediend, of uw vorige visum voor Egypte inmiddels is verlopen, kunt u het visum zonder problemen online aanvragen. Ga wel altijd na of u aan alle voorwaarden voldoet. Op deze website vindt u uitgebreide informatie over het visum voor een reis naar Egypte. Ook de aanvraagprocedure wordt stap voor stap uitgelegd. Een ander voordeel van het indienen van uw visumaanvraag via VisumBuitenland.nl is dat u in het geval van vragen of problemen terug kunt vallen op de klantenservice.

Na goedkeuring gaat de geldigheidsperiode van het visum direct in en mag u naar Egypte reizen. Het single-entry visum is in totaal 90 dagen geldig en mag gebruikt worden voor één reis naar Egypte. Het multiple-entry visum is 180 dagen geldig en mag gedurende deze geldigheidsduur gebruikt worden voor meerdere reizen naar Egypte. Ongeacht het gekozen visumtype, mag elk verblijf in Egypte maximaal 30 aaneengesloten dagen duren.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor Egypte is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor Egypte.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Egypte. VisumBuitenland.nl treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (25 USD per visum, via visa2egypt.gov.eg). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 25 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 31,94 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Egypte is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.