Nieuwsbericht | | 24-04-2020 | ±2 minuten leestijd

Australië krijgt steeds meer visumaanvragen binnen. Een positieve ontwikkeling zou men denken, maar het wordt steeds duidelijker dat een vrij groot deel van deze aanvragen van fraudeurs komt die misbruik maken van het visum Australië om langer dan toegestaan in Australië te blijven.

Meer bezoekers én meer fraudeurs

De Australische overheid zelf linkt de stijging van aanvragen aan het groeiende aantal toeristen, maar het wordt langzamerhand duidelijk dat het systeem bijzonder gevoelig is voor fraude. Dit soort fraude lijkt vooral toegepast te worden door Maleisiërs. ABC News onthulde recent dat op zijn minst 33.000 Maleisiërs misbruik hebben gemaakt van het visum systeem van Australië. Dit zorgde er op zijn beurt voor dat de Maleisische overheid haar burgers opriep om de visumregels van Australië te respecteren.

Hoe werkt het?

De fraude focust zich op de online verkrijgbare reistoestemming voor Australië, de zogeheten ETA (Electronic Travel Authority). Met een ETA kunnen reizigers uit andere landen Australië binnen reizen voor verschillende doeleinden. De ETA zelf stelt een reiziger in staat om maximaal 3 maanden in Australië te blijven. Reizigers van zo ongeveer ieder land kunnen een ETA aanvragen, dus ook Maleisiërs. Wat veel fraudeurs dan doen is gelijk een beschermingsaanvraag indienen, wat ze in staat stelt om tot wel 8 jaar in Australië te wonen en werken. Omdat het immigratiesysteem van Australië vaak overweldigd wordt door het aantal aanvragen, wordt dit soort fraude vaak over het hoofd gezien.

Doelwitten voor mensensmokkelaars

Helaas is ook de criminele onderwereld zich ondertussen bewust van deze tactiek, wat dit soort mensen (veelal arme arbeiders die een betere toekomst zoeken) rijpe doelwitten maakt voor bijvoorbeeld mensensmokkelaars. Voor een riante som zorgen deze criminelen ervoor dat de buitenlandse arbeiders Australië binnenkomen, waarna ze illegaal worden verhuurd aan fabrieken, restaurants en tal van andere bedrijven die op zoek zijn naar goedkope werknemers. Vrouwen belanden tevens vaak in de seksindustrie. Deze immigranten leven dan vaak onder bijzonder erbarmelijke omstandigheden.

eVisitor in plaats van ETA

De fraude lijkt zich dus vrijwel uitsluitend te focussen op de ETA reistoestemming voor Australië. Australië biedt ook een ander online visum aan, het eVisitor, dat voornamelijk door toeristen wordt gebruikt. Het eVisitor heeft het voordeel dat het goedkoper en sneller aan te vragen is dan de ETA. Daartegenover staat wel dat de ETA beschikbaar is voor meer landen. Reizigers uit landen als Nederland en België komen in aanmerking voor het eVisitor, maar reizigers uit bijvoorbeeld Maleisië niet. Vandaar dat hun aandacht uitgaat naar de ETA. Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat Australië de regels rondom de ETA flink gaat aanscherpen, waardoor het eVisitor aan populariteit zal winnen. De Australische politiek ligt al tijden onder druk om immigratie aan te pakken, en het nieuws van dit soort grootschalige fraude zal de druk alleen maar opvoeren.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor Australië is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor Australië.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Australië. VisumBuitenland.nl is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (0 AUD per visum, via immi.homeaffairs.gov.au). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 0 AUD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 24,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Australië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.