Nieuwsbericht | | 04-01-2022 | ±3 minuten leestijd

De Australische immigratiedienst heeft momenteel te maken met grote vertragingen bij het verwerken van visumaanvragen. Hierdoor kunnen reizigers die eigenlijk wel in aanmerking komen voor een visum soms toch niet naar Australië reizen.

Nieuwe reisregels sinds 1 november

Vanwege de wereldwijde uitbraak van corona hield Australië de grenzen lange tijd gesloten. Reizen naar Australië was alleen mogelijk in uitzonderlijke situaties. Op 1 november 2021 besloot de Australische overheid om de reisregels te versoepelen. Ook ouders van Australische burgers mogen sindsdien weer naar Australië reizen. Zij moeten echter wel een geldig visum Australië en een zogenaamde ‘Travel exemption’ in hun bezit hebben. De exemption, of uitzonderingsvergunning, wordt doorgaans binnen een week toegekend als de aanvrager kan aantonen inderdaad de ouder van een Australische burger te zijn. Normaliter wordt ook het visum gemiddeld binnen een week gekeurd. De laatste tijd is er echter sprake van grote vertragingen. Reizigers moeten in sommige gevallen langer dan een maand op hun visum wachten.

Geldigheidsduur exemption zorgt voor problemen

Het visum Australië is geldig gedurende een jaar. Deze geldigheidstermijn begint vanaf het moment van toekenning. Een vertraagde visumaanvraag betekent dus niet dat het visum minder lang geldig is. De travel exemption moet echter binnen acht weken gebruikt worden. Hoewel het doorgaans wordt aanbevolen eerst zo’n uitzonderingsvergunning aan te vragen en dan een visumaanvraag in te dienen, zorgen de vertragingen bij de Australische immigratiedienst voor veel problemen. Net als bij het visum start de geldigheidsduur van een travel exemption zodra het wordt toegekend. Maar, aangezien voor een reis naar Australië een visum verplicht is, moeten reizigers noodgedwongen wachten tot het visum wordt goedgekeurd, terwijl ondertussen de geldigheidstermijn van de uitzonderingsvergunning al begint te lopen. Men kan er echter ook voor kiezen om eerst het visum aan te vragen en pas na goedkeuring de uitzonderingsvergunning aan te vragen. Uit ervaring blijkt echter dat visumaanvragen sneller worden goedgekeurd als men al in het bezit is van een travel exemption.

Grote toename eVisitor aanvragen voor Australië

Een woordvoerder van de Australische immigratiedienst liet weten dat ze sinds 1 november meer dan 100.000 eVisitor visumaanvragen hebben verwerkt. In dezelfde periode in 2020 waren dit nog minder dan 5000 aanvragen. Dit komt deels vanwege oude aanvragen die nog in de wacht staan. Australië was door de uitbraak van corona tijdelijk gestopt met het toekennen van toeristenvisums. Een van de gevolgen hiervan is dat de officiële gemiddelde levertijden behoorlijk langer zijn geworden, omdat de immigratiedienst vanwege de nieuwe reisregels nu al die oude aanvragen moet verwerken. Volgens de officiële cijfers wordt 75% van alle aanvragen binnen zeven maanden gekeurd, 90% binnen negen maanden. Dit betekent dus niet dat men na het indienen van een visumaanvraag zeven of negen maanden moet wachten. De achterstallige visumaanvragen geven een vertekend beeld van de echte levertijden.

Alle visumaanvragen voor Australië worden individueel behandeld. Hierdoor kunnen de levertijden sterk verschillen. Koppels die samen reizen melden in sommige gevallen dat het visum van een van de reizigers gelijk wordt goedgekeurd, terwijl de partner weken moet wachten op zijn of haar visum.

Nieuwe visumregels Australië gelden niet voor toeristenvisums

Sinds 15 november mogen specifieke visumhouders ook weer naar Australië reizen, zonder een uitzonderingsvergunning aan te hoeven vragen. Dit heeft echter geen betrekking op toeristenvisums. Het eVisitor visum (subklasse 651) en het ETA Australië (subklasse 601) vallen niet onder de nieuwe reisregels. Reizigers die met een toeristenvisum naar Australië reizen, hebben ook een uitzonderingsvergunning nodig. Wie niet in aanmerking komt voor zo’n vergunning, mag nog niet naar Australië reizen met enkel een toeristenvisum.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor Australië is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor Australië.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor Australië. VisumBuitenland.nl is officieel partner van de International Air Transport Association, IATA, met lidnummer 57231226, treedt op als bemiddelaar, is geen advocatenkantoor, heeft ook geen advocaten in dienst, levert geen juridisch advies en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (0 AUD per visum, via immi.homeaffairs.gov.au). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 0 AUD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 24,95 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum Australië is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.