Nieuwsbericht | | 03-03-2023 | ±3 minuten leestijd

Heeft u het visum voor uw reis naar India online aangevraagd? Soms wordt na het indienen van een online visumaanvraag nog om extra informatie gevraagd. Als dat in uw geval zo is, ontvangt u daarover een e-mail. Voor een vlot verloop van de visumaanvraag is het daarom belangrijk dat u uw e-mail goed in de gaten houdt.

E-visa voor India

Voor een reis naar India is vandaag de dag meestal geen fysiek visum meer nodig, maar kan in veel gevallen een elektronisch visum worden aangevraagd: het ETA India. Als u voldoet aan de gestelde voorwaarden, kunt u dit visum eenvoudig online aanvragen. De geldigheid van het visum is afhankelijk van de gekozen variant. Na toekenning kan het visum worden gebruikt voor het reisdoel dat is geselecteerd in het aanvraagformulier. Afhankelijk van het reisdoel, dat toeristisch of zakelijk kan zijn, wordt het ETA respectievelijk ook wel het e-Tourist visum of het e-Business visum genoemd.

Soms extra informatie nodig voor uw aanvraag

Het komt de afgelopen tijd wat vaker voor dat de Indiase immigratiedienst om aanvullende informatie vraagt voor de verwerking van online visumaanvragen. Om te voorkomen dat uw aanvraag automatisch wordt afgewezen, is het belangrijk de gevraagde informatie op tijd te verstrekken. Door de gevraagde gegevens en/of documenten tijdig aan te leveren, voorkomt u bovendien vertraging in de levertijd van het visum.

Extra gegevens tijdig aanleveren

Wordt er om aanvullende gegevens of documenten gevraagd met betrekking tot een door u ingediende visumaanvraag voor India? Dan is het belangrijk dat u deze extra informatie zo snel mogelijk aanlevert bij VisumBuitenland.nl. Doe dit binnen 12 uur nadat het bericht dat er extra informatie nodig is aan u is verzonden. U kunt hiermee dus niet te lang wachten.

Reageert u te laat of levert u niet de juiste gegevens of documenten aan? Dan is het risico vrij groot dat uw aanvraag automatisch wordt afgekeurd. In dat geval verschijnt op uw persoonlijke statuspagina de volgende melding: “No/Wrong response to our e-mail within 48 hours”.

Om welke gegevens of documenten gaat het?

Als de Indiase immigratiedienst u vraagt aanvullende gegevens of documenten aan te leveren, dan zijn deze nodig om uw aanvraag verder te kunnen verwerken. Soms wordt gevraagd naar gegevens of documenten die u al eerder heeft aangeleverd, deze moeten dan opnieuw worden aangeleverd. Het kan gaan om de volgende gegevens of documenten:

  • een paspoortscan;
  • een pasfoto;
  • een specificatie van de reden van uw bezoek en een reisschema met de plekken in India die u en uw eventuele medereizigers willen bezoeken;
  • een ander telefoonnummer van de contactpersoon door wie u in India bent uitgenodigd (dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als de contactpersoon onbereikbaar is op het eerder opgegeven nummer);
  • de gegevens van een of meerdere medereiziger(s) en/of uw gezamenlijke reisschema;
  • de gegevens met betrekking tot de vlucht waarmee u India weer zult verlaten;
  • informatie over uw huidige en vorige beroep (inclusief functietitels) en het adres, telefoonnummer en e-mailadres van uw werkgever.

In bepaalde gevallen kan naast bovenstaande gegevens ook gevraagd worden om:

  • gegevens met betrekking tot uw laatste vertrek uit India, inclusief de datum, locatie (grensovergang, haven of luchthaven) en uw vluchtgegevens (indien van toepassing);
  • het bewijs van uw vorige vertrek in de vorm van een scan van de paspoortpagina met de uitreisstempel;
  • extra informatie met betrekking tot de activiteiten die u zult ondernemen in India (dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als u naar een conferentie gaat in het land);
  • een zakelijke uitnodigingsbrief van de Indiase onderneming (in het geval van een zakenreis).

Is er extra informatie nodig voor uw online visumaanvraag voor India? Dan is het belangrijk dat u alle gevraagde gegevens en documenten tijdig en in goede orde aanlevert. In veruit de meeste gevallen wordt voor een online visumaanvraag voor India niet om extra informatie gevraagd. Mocht dit in uw geval wel zo zijn, neemt VisumBuitenland.nl tijdig contact met u op. Dit gebeurt via e-mail, dus zorg ervoor dat u uw mailbox goed in de gaten houdt.

Let op: dit nieuwsartikel over het visum voor India is meer dan een jaar oud. Mogelijk bevat het daardoor achterhaalde informatie en adviezen, er kunnen dan ook geen rechten meer aan dit artikel worden ontleend. Gaat u binnenkort op reis en wilt u weten welke regels momenteel gelden? Lees dan alle actuele informatie over het visum voor India.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor India. VisumBuitenland.nl treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (10,25 USD per visum, via indianvisaonline.gov.in). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 10,25 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 50,51 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum India is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.