Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum India
Algemene vragen
- • Wat is een visum/visa/e-visum India?
Personen die voor toeristische of zakelijke doeleinden of medische behandeling naar India reizen, zijn verplicht een visum aan te vragen vóór vertrek. Het visum India is een digitale toestemming; ook wel Electonic Travel Authorization (ETA) genoemd. Personen die niet over deze authorisatie beschikken worden niet toegelaten bij het inchecken of boarden van hun vlucht naar India. Omdat het aanvragen online kan, middels een digitaal aanvraagformulier (uitleg) wordt ook wel gesproken van een elektronisch visum, ofwel e-visum. De termen visum, visums, visa, e-visum, e-visa worden door elkaar gebruikt, omdat ze dezelfde betekenis hebben.
- • Wat voor soorten visums India zijn er?
Er zijn verschillende soorten visums voor India. Allereerst drie elektronische varianten, voor toeristen (het eTourist visum), zakenreizigers (het eBusiness visum) en reizigers met een medisch reisdoel (het eMedical visum). En tot slot een fysiek visum dat in de vorm van een sticker in het paspoort van de reiziger wordt geplakt door een consulaire medewerker.
Omdat de elektronische visums (ook wel de e-visa genoemd) goedkoper, eenvoudiger en sneller aan te vragen zijn, worden deze aanbevolen voor alle reizigers die daarvan gebruik mogen maken. Of u gebruik mag maken van het online aan te vragen visum voor India hangt er vanaf of u voldoet aan de voorwaarden van het e-visum India. - • Heb ik een visum India nodig?
Als u de nationaliteit heeft van een Europees land, zoals Nederland of België, en naar India wenst te reizen voor vakantie, een zakenreis of medische redenen, dan bent u verplicht een visum India aan te vragen. De visumplicht geldt tevens voor kinderen en babyʼs.
- • Ik heb een visum India aangevraagd, maar nog niet ontvangen, wat nu?
Direct nadat u de betaling van uw visumaanvraag heeft voltooid, ontvangt u daarvan een bevestiging per e-mail. In die e-mail staat een link naar uw persoonlijke statuspagina op VisumBuitenland.nl. Daar kunt u zien wat de status van uw (groeps)aanvraag is.
Is uw visum niet toegekend binnen de verwachte termijn? Op de statuspagina staat vermeld wanneer u er verstandig aan doet om hierover contact op te nemen en hoe u dat kunt doen.
De immigratiedienst behandelt alle aanvragen individueel. Dus niet per groep, maar per persoon. Ook als u meerdere reizigers heeft ingevuld in één aanvraagformulier. Soms zit er behoorlijk wat verschil tussen het moment van toekenning van de verschillende visums uit één groepsaanvraag. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de aanvraag van één of enkele personen wordt onderworpen aan een handmatige steekproef-inspectie. Als een aanvraag voor een reiziger meer tijd in beslag neemt dan die van andere reizigers in dezelfde groep, betekent dat niet dat de visumaanvraag voor deze reiziger een grotere kans heeft om afgekeurd te worden.
Heeft u nog geen enkele e-mail ontvangen? Bekijk dan in uw e-mailprogramma de map met ongewenste e-mail (ook wel de spambox, of junkmail geheten). Is ook hier geen e-mail te vinden van de afzender support@visumbuitenland.nl? Dan kunt u de status van uw aanvraag via de website opzoeken.
Lukt dat ook niet? Stuur dan een e-mail naar support@visumbuitenland.nl met daarin uw ordernummer. Het ordernummer is te vinden in het transactieafschrift van uw betaling. - • Moet ik nog rekening houden met het coronavirus?
De coronamaatregelen zijn al vaak gewijzigd. Daarom is het verstandig om ruim voor vertrek én net voor vertrek de pagina te lezen met de actuele maatregelen tegen covid-19 in India.
Check de coronamaatregelen voor uw reis naar India
Voordat u aanvraagt
- • Wat voor visum India moet ik aanvragen?
Gaat u als toerist naar India, dan moet u een ‘e-Tourist Visum India’ aanvragen. Gaat u naar India voor zaken, dan moet u een ‘e-Business visum India’ aanvragen. Gaat u naar India voor medische redenen, dan moet u een ‘e-Medical Visum India’ aanvragen. Deze visums kunt u online aanvragen, middels het zelfde online aanvraagformulier.
Gaat u wonen of studeren in India, of werken voor een Indiase werkgever? Dan dient u een fysiek visum aan te vragen. Lees meer over het over het fysieke visum. - • Op welke zeehavens of luchthavens mag ik arriveren?
Bekijk de actuele lijst met aankomstlocaties in India waar het elektronische online aan te vragen visum India wordt geaccepteerd, op de pagina met de visumvoorwaarden van India
- • Hoe lang is mijn visum India geldig?
Op deze website kunt u een toeristenvisum met een geldigheidsduur van 30 dagen of 1 jaar aanvragen. Met het visum met een geldigheidsduur van 1 jaar mag u vanaf de datum van toekenning gedurende 365 dagen zo vaak naar India reizen als u wilt. Elk verblijf mag maximaal 90 aaneengesloten dagen duren en moet in zijn geheel binnen de geldigheidstermijn van het visum vallen.
In het geval van het visum met een geldigheidsduur van 30 dagen mag u in India arriveren binnen 30 dagen vanaf de dag waarop uw visumaanvraag is goedgekeurd. De laatste dag waarop u in India mag arriveren, staat vermeld bij ‘date of expiry’ op uw visum. De maximale verblijfsduur met dit visum is 30 dagen. Met dit visum mag u altijd 30 dagen in India verblijven, ook als u pas op de 30e dag vanaf de goedkeuring van uw visumaanvraag in India arriveert.
Als u voor het e-visum India met een geldigheid van 30 dagen kiest, wordt uw visumaanvraag pas drie weken voor de door u ingevulde verwachte aankomstdatum in behandeling genomen. Dit om ervoor te zorgen dat uw visum nog niet verlopen is wanneer u op reis gaat. Als u uw aanvraag al eerder indient, wordt deze in de wacht gezet en automatisch drie weken voor de verwachte aankomstdatum in behandeling genomen. U kunt uw visum dus al zo lang voor vertrek aanvragen als u wilt. Ook kunt u hierdoor nog altijd besluiten om tot drie weken eerder of tot een week later op reis te gaan.
Voorbeeld: u vraagt uw visum aan op 1 februari en vult in het aanvraagformulier in dat u in India verwacht te arriveren op 14 juli. Uw aanvraag wordt dan in de wacht gezet en rond 24 juni automatisch in behandeling genomen. Naar verwachting wordt uw aanvraag dan op 1 juli goedgekeurd. U mag dan in India arriveren tussen 1 en 30 juli. Als u op 1 juli al in India arriveert, mag u tot 30 juli in het land blijven. Als u pas op 30 juli arriveert, mag u blijven tot 28 augustus.
Lees voor meer uitleg ook de pagina over de geldigheidsduur van het visum India. - • Is mijn visum nog geldig voor een volgende reis naar India?
Heeft u een visum met een geldigheidsduur van 30 dagen aangevraagd? Het toeristenvisum voor India met een geldigheidsduur van 30 dagen is tweemaal te gebruiken, maar alleen als het laatste vertrek binnen 30 dagen na de eerste aankomstdatum ligt.
Heeft u een visum met een geldigheidsduur van 1 jaar aangevraagd? Het toeristenvisum met een geldigheidsduur van 1 jaar is een zogeheten ‘multiple-entry’ visum. Dit betekent dat dit visum voor meerdere reizen gebruikt mag worden. Alle reizen met dit visum (aankomst én vertrek) moeten plaatsvinden binnen de geldigheidsduur van het visum. Het laatste vertrek uit India mag dus niet meer dan 365 dagen na de toekenning van het visum plaatsvinden. De exacte verloopdatum staat aangegeven op het visum. - • Ik kom per boot of per land India binnen; heb ik een visum nodig?
Ja, u heeft altijd een visum nodig als u India wilt betreden. Per auto, bus of trein India binnenreizen kan echter niet met een e-visum; hiervoor dient u vooraf een speciaal stickervisum aan te vragen. Indien u per boot of cruiseschip aankomt in Chennai (Madras), Cochin, Mormugao (bij Goa), New Mangalore (bij Mangalore) of Mumbai, dan kunt u gebruikmaken van een online aangevraagd e-visum. Indien u over water op een andere locatie arriveert, dient u vooraf een fysiek visum aan te vragen.
- • Is een visum India ook verplicht voor kinderen/babyʼs?
Ja, het is voor reizigers van alle leeftijden verplicht over een eigen visum te beschikken, dus ook voor kinderen en babyʼs.
- • Ik ga werken in India; welk visum heb ik nodig?
Als u gaat werken in India als onderdeel van een zakenreis, kunt u gebruikmaken van een zakelijk e-visum India. Als u echter in dienst wilt treden bij een Indiase organisatie, dient u een fysiek visum aan te vragen, specifiek voor dit doel.
- • Mag ik gaan wonen of studeren in India met een visum?
Dat mag niet met een online aangevraagd e-visum India, maar wel met een fysiek visum, dat u kunt aanvragen bij de Indiase ambassade, in Nederland of België.
Vragen over de aanvraagprocedure
- • Wanneer moet ik mijn visum India aanvragen?
Probeer het visum zo snel mogelijk aan te vragen nadat u een eerste overnachtingslocatie in India hebt vastgelegd. Die locatie moet namelijk worden ingevuld in het aanvraagformulier. Mochten de reisdatums na het aanvragen van het visum nog wijzigen, dan is dat geen probleem. Het visum kan al maanden voor vertrek worden aangevraagd. In noodsituaties is het meestal middels een spoedaanvraag alsnog binnen 3 werkdagen te regelen, maar er kunnen geen garanties worden gegeven op de levertijden. Het is dan ook verstandig de aanvraag tijdig in te dienen.
- • Hoe kan ik het visum voor India aanvragen?
Een aanvraag voor een visum India indienen verloopt in drie stappen: allereerst vult u het aanvraagformulier van het visum India (uitleg) in. Vervolgens voldoet u de kosten middels iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard. Ten slotte ontvangt u het e-visum binnen een week per e-mail.
- • Wat kost het visum India?
Een visum voor India kost € 49,95 per persoon. Dit is een totaalbedrag, dus inclusief alle consulaire kosten, servicekosten, btw en transactiekosten als u betaalt per iDEAL of Bancontact. Lees meer over de kosten van het visum India.
- • Kan ik een visum India aanvragen voor iemand anders?
Ja, indien u de benodigde gegevens en documenten (paspoort en pasfoto) van de reiziger in bezit heeft, kunt u voor hem of haar een visum aanvragen via deze website.
- • Kan ik een visum India aanvragen met spoed?
Ja. De normale levertijd van 1 week wordt daarmee verkort tot gemiddeld 3 werkdagen. Let op: levertijden zijn gemiddelden en kunnen nooit worden gegarandeerd. Meer informatie vindt u op de pagina met uitleg over de spoedprocedure van het visum India.
- • Heb ik een visum nodig voor mijn overstap in India?
Verlaat u tijdens uw overstap in India tussendoor de transitzone op het vliegveld? Dan heeft u altijd een visum nodig. Ook voor een overstap kunt u gebruikmaken van het online aan te vragen toeristenvisum. Er bestaat ook een specifiek transitvisum, dat geschikt is voor een overstap in India tot 3 dagen. Voor dit transitvisum moet u echter tweemaal een bezoek brengen aan een consulaat of ambassade. Een keer om uw paspoort af te geven en nog een keer om het weer op te halen met ingeplakt visum. De meeste reizigers maken daarom liever gebruik van het toeristenvisum, dat eenvoudig online kan worden aangevraagd.
Direct online een toeristenvisum aanvragen
Verlaat u de transitzone op het vliegveld niet tijdens uw overstap in India? Dan heeft u in principe geen visum nodig. Let op: soms moeten reizigers die overstappen hun bagage voor de volgende vlucht zelf inchecken. In dat geval moet de transitzone worden verlaten en is een visum dus verplicht. Bovendien moet u er rekening mee houden dat sommige luchtvaartmaatschappijen al bij het boarden controleren of elke reiziger een visum heeft en dat ze daarbij geen uitzonderingen maken voor reizigers die alleen naar India reizen voor een overstap. Informeer daarom ruim voor vertrek bij uw luchtvaartmaatschappij of u aan boord mag zonder visum als u alleen voor een overstap naar India vliegt. - • Wat heb ik nodig om een aanvraag voor het visum India in te dienen?
- Een paspoort, dat nog minimaal 6 maanden geldig is vanaf het moment dat u arriveert in India, en minimaal twee lege paginaʼs bevat
- Een scan of duidelijke foto van uw paspoort
- Een scan of duidelijke foto van uw visitekaartje (alleen als u zakelijk reist)
- Een recente pasfoto
- Een verblijfsadres in India - • Kan ik een aanvraag doen voor meerdere visums?
Ja. Het is mogelijk namens meerdere mensen tegelijk een visumaanvraag in te dienen. U betaalt dan alle visums in één keer. Het combineren van meerdere reizigers in een enkele visumaanvraag bespaart u tijd, omdat u niet alle gegevens opnieuw hoeft in te vullen bij opeenvolgende reizigers bij één aanvraag en er maar één betaling hoeft te worden uitgevoerd.
- • Staat er een 0 of een O in mijn paspoortnummer?
In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter o in het paspoortnummer staat. De letter o komt in het Nederlandse paspoortnummer nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u kleine letters of hoofdletters invult.
Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.
Dient u uw aanvraag voor een visum India in via VisumBuitenland.nl? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal die altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.
Heeft u een visum aangevraagd via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer nog te wijzigen; u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen. - • Kan ik de scan van mijn paspoort en/of mijn pasfoto later pas uploaden?
Ja, al gaat de levertijd van 1 week (of gemiddeld 3 werkdagen bij spoed) pas in vanaf het moment dat alle documenten in goede orde zijn aangeleverd. Stel het aanleveren dan ook niet te lang uit.
- • Hoe kan ik mijn visum India betalen?
U kunt uw visa betalen per iDEAL, Bancontact, PayPal of creditcard.
- • Waar moet mijn paspoort aan voldoen?
Het paspoort dient nog minimaal zes maanden geldig te zijn nadat u in India bent gearriveerd en moet minimaal twee lege paginaʼs bevatten. Het e-visum kan alleen met een regulier paspoort worden aangevraagd, niet met een noodpaspoort, reisdocument voor vreemdelingen, paspoort voor diplomaten of Laissez-passer.
- • Waar moet mijn pasfoto aan voldoen?
Uw pasfoto moet recentelijk zijn genomen, in kleur en van goede kwaliteit zijn. Dat wil zeggen dat de foto scherp moet zijn en dat het gezicht van de reiziger herkenbaar in beeld moet staan. Het is niet noodzakelijk om een officiële pasfoto te gebruiken die door een fotograaf is gemaakt. Ook een selfie of andere niet-professionele foto voldoet, als uw gezicht er volledig, duidelijk, neutraal en scherp op te zien is. Ook moet de foto in kleur zijn en moet deze bij het uploaden dusdanig worden uitgesneden dat het hoofd er groot op staat en er geen andere personen of objecten in beeld zijn.
Vragen over wijzigingen, annuleren of afwijzingen
- • Kan mijn aangevraagde visum geweigerd/afgewezen worden?
Vrijwel alle aangevraagde visums voor India worden ook daadwerkelijk toegewezen. Hierop kan echter geen enkele garantie worden gegeven; de Indiase immigratiedienst behoudt te allen tijde het recht om aanvragen zonder opgaaf van reden te weigeren. Ook na het ontvangen van een visum behoudt de Indiase immigratiedienst het recht om reizigers de toegang tot het land te ontzeggen; bijvoorbeeld als ze verwachten dat de reiziger het land niet met goede bedoelingen betreedt of verboden objecten bij zich heeft.
Als uw aanvraag wordt afgewezen door de immigratiedienst ontvangt u het aankoopbedrag volledig retour. Deze coulance-regeling geldt echter slechts eenmaal per reiziger. - • Krijg ik mijn geld terug als de aanvraag van het visum wordt afgekeurd?
Ja, in het onwaarschijnlijke geval dat uw aanvraag wordt afgewezen ontvangt u het volledige aankoopbedrag retour. Dat geldt echter niet als er al eerder een visumaanvraag is afgekeurd voor dezelfde persoon.
- • Kan ik mijn visumaanvraag nog annuleren?
Nee, zodra u de betaling heeft voltooid en alle documenten heeft aangeleverd wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk de aanvraag te annuleren. Ook niet als u het niet meer wilt of kunt gebruiken.
- • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen; kan ik corrigeren?
Nee, zodra u de betaling heeft voltooid en alle documenten heeft aangeleverd wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Vanaf dit moment is annuleren of het aanbrengen van wijzigingen in de aanvraag niet meer mogelijk, ongeacht de reden. Heeft u een fout gemaakt in het aanvraagformulier? Neem dan contact op met het supportcenter om te vragen wat u het beste kunt doen.
Vragen na de aanvraag
- • Wat is het ‘gele boekje’/inentingenpaspoort/vaccinatieboekje?
Als u naar India reist vanaf een land waar gele koorts voorkomt (alleen in Afrika en Zuid-Amerika), bent u verplicht gevaccineerd te zijn tegen gele koorts op het moment dat u India inreist. Dit dient u te bewijzen door middel van uw inentingenpaspoort, ofwel het ‘gele boekje’. Los van deze eventueel verplichte vaccinatie kan het verstandig zijn enkele andere vaccinaties te halen voor u naar India reist. Hierover kan uw huisarts u meer vertellen.
- • Wanneer ontvang ik mijn visum India?
De normale levertijd van het e-visum India bedraagt 1 week. Heeft u het visum al eerder nodig? Lees dan meer op de pagina over de spoedprocedure van 3 werkdagen.
- • Ik heb een visum India, kom ik het land nu gegarandeerd in?
Nee. De Indiase immigratiedienst behoudt altijd het recht om reizigers de toegang tot het land te ontzeggen. Bijvoorbeeld als verwacht wordt dat de reiziger het land met verkeerde bedoelingen betreedt, of verboden objecten bij zich heeft. Ook als deze in het bezit is van een visum.
- • Moet ik mijn visum India uitprinten en meenemen?
Ja. Print het visum uit en bewaar het bij uw paspoort tijdens de gehele reis.
Overige/andere vragen
- • Hoe gaan jullie met persoonlijke gegevens en privacy om?
Wij gaan zeer secuur met uw persoonlijke gegevens om; wij begrijpen dat u erg vertrouwelijke gegevens bij ons indient wanneer u een visum aanvraagt. Deze website gebruikt SSL om te zorgen dat alle gegevens beveiligd en versleuteld van uw device naar ons systeem worden verzonden. Meer informatie over ons privacy beleid leest u hier.
- • Ik kom er niet uit; kunnen jullie helpen?
Jazeker. De meeste vragen die aan het visum supportcenter worden gesteld, staan ook op deze pagina. Daarom vragen we u met klem eerst deze pagina goed door te lezen. Indien u benieuwd bent naar de status van uw aanvraag, kunt u die hier controleren. Heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met het Nederlandstalige supportcenter.
Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.
VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor India. VisumBuitenland.nl treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (25,63 USD per visum, via indianvisaonline.gov.in). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 25,63 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 26,47 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum India is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.