Vul hieronder een trefwoord in om snel het antwoord te vinden op uw vraag over het visum India

Algemene vragen over het visum India

  • Heb ik voor mijn reis naar India een visum nodig?

    Reizigers uit de meeste landen, waaronder Nederland en België, hebben voor een reis naar India altijd een visum nodig. Het maakt daarbij niet uit of men het land per vliegtuig, cruiseschip, boot, trein, auto of bus inreist. De enige uitzondering geldt voor reizigers met de nationaliteit en het paspoort van India, de Malediven, Bhutan of Nepal.

    Reist u naar India voor een korte overstap? Dan heeft u niet altijd een visum nodig. Zie voor meer informatie hierover het antwoord op de vraag ‘Heb ik een visum nodig voor een overstap in India?’

    Reizigers uit EU-landen, zoals Nederland of België, kunnen het visum voor India online aanvragen. Hetzelfde geldt voor reizigers uit veel andere landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Heeft u een andere nationaliteit? Dan kunt u op deze pagina controleren of u met uw nationaliteit in aanmerking komt voor de online aanvraagprocedure. De online aanvraagprocedure is de eenvoudigste manier om het visum te verkrijgen, omdat er in dit geval geen bezoek aan de ambassade nodig is.

    Vraag uw visum India nu online aan

    Het visum voor India dat online kan worden aangevraagd, wordt ook wel e-visum genoemd. Er zijn verschillende soorten e-visa beschikbaar. De meest gebruikte e-visa zijn het zogeheten ‘e-Tourist Visa’ voor toeristische reizen en het zogeheten ‘e-Business Visa’ voor zakenreizen. Het e-visum voor toeristische reizen is beschikbaar met een geldigheidsduur van 30 dagen of van 1 jaar. Het visum voor zakenreizen is altijd 1 jaar geldig. In het aanvraagformulier kunt u aangeven welk van deze drie e-visa u wilt aanvragen.

    De online aanvraag bestaat uit het invullen van het aanvraagformulier, het voldoen van de kosten en het aanleveren van enkele documenten. U doorloopt al deze stappen in een beveiligde online omgeving en ontvangt bovendien duidelijke instructies bij iedere stap. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u het visum per e-mail. Vervolgens hoeft u het document alleen nog uit te printen, zodat u het bij aankomst in India samen met uw paspoort kunt tonen.

    Open nu het aanvraagformulier van het e-visum India

  • Welk visum voor India moet ik aanvragen?

    U kunt uw visum voor India online of bij de ambassade aanvragen. Het indienen van een online aanvraag is de eenvoudigste manier om een visum te verkrijgen. Hiervoor moet u echter wel aan alle voorwaarden van het e-visum voldoen. Online aanvragen zijn niet alleen eenvoudiger, maar ook goedkoper en worden bovendien sneller verwerkt dan visumaanvragen die bij de ambassade worden ingediend. Omdat alle benodigde gegevens en documenten voor het aanvragen van een e-visum digitaal kunnen worden aangeleverd, hoeft u uw huis bovendien niet te verlaten.

    Dien nu een online visumaanvraag in

    In het online aanvraagformulier op deze website kunt u kiezen uit drie verschillende varianten van het e-visum India. Reist u naar India voor zaken, of combineert u een vakantie met een zakenreis? Kies dan altijd het e-Business visum. Reist u alleen met een toeristisch reisdoel naar India en verblijft u er niet langer dan 30 dagen? Dan kunt u kiezen voor het e-Tourist visum met een geldigheidstermijn van 30 dagen. Reist u toeristisch en wilt u langer dan 30 dagen in India blijven? Of wilt u meerdere keren naar India reizen met hetzelfde toeristenvisum? Kies dan het e-Tourist visum met een geldigheidstermijn van 1 jaar. Lees hierover meer op de pagina met uitleg over de geldigheid van de e-visa voor India.

    Merk op dat u elk visumtype al zo lang voor vertrek kunt aanvragen als u wilt, maar dat de variant met 30 dagen geldigheid maximaal 21 dagen voor vertrek per e-mail wordt toegestuurd. Voor een lange cruisereis kan het bijvoorbeeld handig zijn om het toeristenvisum met 1 jaar geldigheid aan te vragen, omdat die variant al 120 dagen vooraf kan worden toegekend.

    Voldoet u niet aan alle voorwaarden voor het e-visum? Of wilt u het visum liever persoonlijk aanvragen in plaats van online? In beide gevallen kunt u contact opnemen met de ambassade of het consulaat van India.

  • Heb ik een visum nodig voor een overstap in India?

    Verlaat u tijdens uw overstap in India de transitzone op het vliegveld? Dan heeft u altijd een visum nodig. Ook voor een overstap kunt u gebruikmaken van het online aan te vragen toeristenvisum. Er bestaat ook een specifiek transitvisum, dat geschikt is voor een overstap in India tot 3 dagen. Voor het verkrijgen van dit transitvisum moet u echter tweemaal een bezoek brengen aan een consulaat of ambassade. Een keer om uw paspoort af te geven en nog een keer om het weer op te halen met het ingeplakte visum. Omdat het toeristenvisum eenvoudig online kan worden aangevraagd, maken de meeste reizigers hier liever gebruik van.

    Direct online een toeristenvisum aanvragen

    Verlaat u tijdens uw overstap de transitzone van het vliegveld in India niet? Dan heeft u in principe geen visum nodig. Let op: soms moeten reizigers die overstappen hun bagage voor de volgende vlucht zelf inchecken. In dat geval moet de transitzone worden verlaten en is een visum dus verplicht. Houd er bovendien rekening mee dat sommige luchtvaartmaatschappijen al bij het boarden controleren of elke reiziger een visum heeft en dat ze daarbij geen uitzonderingen maken voor reizigers die alleen voor een overstap naar India reizen. Informeer daarom ruim voor vertrek bij uw luchtvaartmaatschappij of u zonder visum aan boord mag als u alleen voor een overstap naar India vliegt.

  • Hoe lang blijft het visum geldig?

    De geldigheidsduur is afhankelijk van het visumtype dat u aanvraagt. Op deze website kunt u drie soorten visa aanvragen, elk met een andere geldigheidsduur.

    1. Het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 30 dagen
    Dit is het visum dat het meest wordt aangevraagd. U mag hiermee 30 dagen in India verblijven. U kunt dit elektronische toeristenvisum al zo lang voor vertrek aanvragen als u wilt, maar het wordt nooit eerder dan 21 dagen voor vertrek toegekend. U mag India tweemaal inreizen, waarbij de eerste aankomst binnen 30 dagen na de toekenning van dit visum moet plaatsvinden. Een eventuele tweede aankomst moet plaatsvinden binnen 30 dagen na de eerste aankomstdatum in het land. U moet India (beide keren) verlaten binnen 30 dagen na de eerste aankomstdatum.

    Vraag nu het e-Tourist visum voor een verblijf van 30 dagen aan

    Wilt u het visum al meer dan 3 weken voor uw reis naar India ontvangen? Vraag dan het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 1 jaar aan.

    2. Het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 1 jaar
    Dit toeristenvisum is 1 jaar geldig, geteld vanaf de datum van toekenning. Het is een multiple-entry visum, wat betekent dat u vanaf de datum van toekenning van dit visum gedurende 1 jaar zo vaak u wilt naar India mag reizen. U mag per reis echter nooit meer dan 90 aaneengesloten dagen in het land doorbrengen. Per kalenderjaar mag u met dit visum in totaal maximaal 180 dagen in India doorbrengen. Houd er bovendien rekening mee dat u na het verlopen van de geldigheid van uw visum niet meer in India mag zijn. U moet het land dus uiterlijk verlaten op de dag dat uw visum verloopt, dus precies 1 jaar na toekenning.

    Aanvragen voor het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 1 jaar worden nooit meer dan 120 dagen voor de verwachte reisdatum in behandeling genomen. U kunt het visum wel al eerder aanvragen, maar u ontvangt het dan alsnog ongeveer 120 dagen voor vertrek.

    Vraag het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 1 jaar nu aan

    3. Het e-Business visum
    Het e-Business visum is bedoeld voor zakenreizen naar India. Dit multiple-entry visum is 1 jaar geldig en staat een onbeperkt aantal verblijven toe. Elk afzonderlijk verblijf mag maximaal 180 aaneengesloten dagen duren. Er geldt geen maximum aan het totaal aantal dagen dat u gedurende het jaar dat het visum geldig is in India mag doorbrengen. Als u per kalenderjaar of per visum in totaal langer dan 180 dagen in India wilt verblijven moet u zich echter wel registreren bij een Foreigners Registration Officer (FRO) of een Foreigners Regional Registration Officer (FRRO).

    Aanvragen voor het e-Business visum worden nooit eerder dan 120 dagen voor de geplande aankomstdatum in India in behandeling genomen.

    Vraag nu het e-Business visum aan

  • Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

    Aan het gebruik van een e-visum voor India zijn een aantal voorwaarden verbonden. Allereerst moet u rekening houden met de voorwaarden omtrent uw nationaliteit. De online aanvraagprocedure is namelijk niet voor reizigers van alle nationaliteiten beschikbaar. Nederlanders en Belgen kunnen het visum online aanvragen, net als reizigers uit alle andere EU-landen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Reizigers met een andere nationaliteit kunnen op deze pagina controleren of ook zij het visum India online kunnen aanvragen.

    Er gelden ook een aantal voorwaarden met betrekking tot het paspoort dat gebruikt wordt voor de visumaanvraag en de reis naar India. Iedere reiziger moet een eigen paspoort hebben. Dit geldt ook voor kinderen. Voor de visumaanvraag moet een regulier paspoort worden gebruikt. Daarnaast wordt ook het Duitse kinderpaspoort (Kinderreisepass) geaccepteerd. Het is niet mogelijk online een visum voor India aan te vragen met een noodpaspoort, diplomatiek paspoort, reisdocument voor vreemdelingen of laissez-passer.

    Het paspoort moet bij aankomst in India bovendien nog minstens 6 maanden geldig zijn en nog minstens twee lege pagina’s bevatten. Als uw paspoort binnen 6 maanden na uw verwachte aankomstdatum in India verloopt, is het advies om een nieuw paspoort aan te vragen voordat u een visum aanvraagt.

    Er zijn ook voorwaarden met betrekking tot uw reisdoel. Het e-visum is bedoeld voor toeristische of zakelijke reizen. Onder toeristische reisdoelen vallen activiteiten zoals het bezichtigen van bezienswaardigheden, het bezoeken van stranden of musea, het volgen van yoga- of kooklessen of het bezoeken van vrienden of familie. Met het toeristenvisum zijn ook ayurvedische behandelingen toegestaan. Het e-visum voor zakelijke reisdoelen is bedoeld voor zakelijke activiteiten, zoals meetings met zakenpartners of het bezoeken van beurzen. Ook het leveren van zakelijke diensten in India is toegestaan met een zakelijk e-visum, zolang u niet in dienst treedt bij een Indiase organisatie. Verder is het toegestaan zakelijke producten te leveren, installeren en onderhouden. Ook mag u personeel werven tijdens uw zakelijke reis naar India. U mag met een e-visum geen werkzaamheden voor een NGO verrichten en geen journalistieke activiteiten uitvoeren. Heeft u een ander reisdoel? Neem dan contact op met de ambassade van India voor het aanvragen van een ander visum.

    Tot slot gelden er een aantal voorwaarden die te maken hebben met de reisplanning. Met een e-visum India mag u via alle grotere internationale vliegvelden en zeehavens in het land arriveren. Controleer voordat u uw visumaanvraag indient echter altijd of zowel uw aankomst- als vertreklocatie voorkomt in de lijst met toegestane grensposten. Bovendien moet u al bij aankomst in India over een ticket beschikken voor uw terug- of doorreis vanuit het land. Dit mag een vlieg-, bus-, trein- of bootticket zijn. U kunt ook worden gevraagd aan te tonen dat u voldoende financiële middelen heeft om uw verblijf in India te bekostigen. Als u een bezoek wilt brengen aan een van de beschermde regio’s in India, heeft u naast een visum ook een speciale vergunning nodig.

    Houd er altijd rekening mee dat bepaalde vaccinaties in sommige gevallen verplicht zijn om naar India te mogen reizen. Daarnaast zijn er een aantal vaccinaties die dringend worden aanbevolen voor reizen naar India. Het is dan ook verstandig om ruim voor vertrek uw huisarts te raadplegen voor advies met betrekking tot de aanbevolen vaccinaties in uw geval.

    Voldoet u aan alle bovengenoemde voorwaarden? Vraag dan direct een e-visum India aan. Twijfelt u nog of u in aanmerking komt? Lees dan de pagina met uitgebreide uitleg over de voorwaarden die verbonden zijn aan het gebruik van het e-visum.

  • Mag ik naar India reizen als ik een strafblad heb?

    U komt niet in aanmerking voor het e-visum voor India als u ooit gearresteerd, vervolgd of veroordeeld bent voor een wetsovertreding. Hetzelfde geldt als u ooit een land bent uitgezet of als u ooit criminele activiteiten, zoals terrorisme, in het openbaar heeft aangemoedigd. Als u toch naar India wilt reizen, dient u in dit geval contact op te nemen met de ambassade van India.

    Heeft u ooit een boete gekregen voor een verkeersovertreding? Dan mag u meestal nog gewoon gebruikmaken van het e-visum India. Heeft de overtreding geleid tot een strafblad? Dan kunt u geen e-visum aanvragen. Neem in dat geval contact op met de ambassade van India.

  • Moet ik voor mijn visumaanvraag naar de ambassade of het consulaat?

    Het is meestal niet nodig om voor het aanvragen van een visum naar een ambassade of consulaat van India te gaan. De meeste reizigers kunnen het visum namelijk online aanvragen. De online aanvraag bestaat uit het invullen van een digitaal formulier en het uploaden van enkele documenten. Ook de betaling kan online worden voldaan. Als uw visumaanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u het visum per e-mail (in pdf-formaat). De aanvraag kan dus volledig vanuit huis worden voltooid.

    Dien uw aanvraag voor het visum voor India nu in

    Voor de online aanvraagprocedure gelden wel een aantal voorwaarden. Lees deze aandachtig door voordat u een aanvraag indient.

  • Ik heb een PIO-kaart of OCI-kaart. Heb ik alsnog een visum nodig?

    Nee. Als u over een geldige PIO- of OCI-kaart beschikt, heeft u geen visum nodig. In dat geval hoeft u bij aankomst in India alleen een geldig paspoort en uw PIO- of OCI-kaart te tonen.

  • Ik wil een bijzondere regio van India bezoeken. Waar moet ik rekening mee houden?

    In het noordoosten van India liggen een aantal beschermde regio’s. Voor een bezoek aan deze regio's is in de meeste gevallen een speciale vergunning nodig, een zogeheten Restricted Area Permit (RAP) of Protected Area Permit (PAP). Naast deze vergunning moet men ook altijd een visum India hebben. Het gaat hierbij om de volgende regio’s:

    • Arunachal Pradesh
    • Himachal Pradesh
    • Jammu en Kasjmir
    • Rajasthan
    • Sikkim
    • Uttarakhand
    • Manipur
    • Mizoram
    • Nagaland

    Voor reizen naar de eilandengroepen de Andamanen en Nicobaren is meestal geen bijzondere vergunning meer nodig. Meer informatie over de benodigde vergunningen vindt u in het nieuwsartikel over deze bijzondere regio's in India.

  • Heeft het coronavirus nog invloed op mijn reisplannen?

    India heeft de coronamaatregelen al vaak gewijzigd. U wordt geadviseerd om zowel ruim voor vertrek als net voor uw reis na te gaan wat de actuele situatie is wat betreft het coronavirus in India.

Vragen omtrent de aanvraagprocedure

  • Hoe vraag ik online een visum India aan?

    Het visum India is een zogeheten e-visum, wat betekent dat de aanvraagprocedure online verloopt. U vult het aanvraagformulier online in, u levert de benodigde documenten online aan en ook de kosten voldoet u online. Na toekenning ontvangt u ook het visum in digitale vorm. De aanvraagprocedure bestaat uit de volgende stappen.

    1. Aanvraagformulier invullen
    Allereerst moet u het aanvraagformulier voor het visum India invullen. In dit formulier vult u uw contactgegevens, reisgegevens en persoonlijke gegevens in. Het is belangrijk dat alle gegevens zorgvuldig worden ingevuld, zodat er geen fouten worden gemaakt. Dit geldt in het bijzonder voor de paspoortgegevens. Het is mogelijk meerdere reizigers aan een aanvraag toe te voegen door te klikken op de knop met de tekst ‘Voeg een reiziger toe’.

    Aanvraagformulier voor het visum India openen

    2. Betaling voldoen
    Nadat u het formulier heeft ingevuld, krijgt u de mogelijkheid om de ingevulde gegevens nog een keer te controleren. Doe dit aandachtig. Hierna kunt u de betaling voldoen. U kunt de kosten van het visum met verschillende betaalmethodes voldoen. Lees meer over de kosten bij de vraag ‘Wat is de prijs van een visum voor India?’

    3. Documenten aanleveren
    Om uw aanvraag te voltooien dient u vervolgens een aantal documenten aan te leveren. Dit doet u in een beveiligde online omgeving. U moet voor elke reiziger een pasfoto en een kopie van het paspoort uploaden. Zakenreizigers moeten daarnaast ook een visitekaartje en een uitnodigingsbrief aanleveren. Lees voor meer informatie over de voorwaarden waar deze documenten aan moeten voldoen het antwoord op de vraag ‘Welke gegevens en documenten heb ik nodig?’.

    Na het indienen van de documenten is uw aanvraag compleet. Een medewerker van VisumBuitenland.nl controleert vervolgens of de aanvraag volledig is en of de aangeleverde gegevens en documenten aan de voorwaarden voldoen. Kleine fouten kunnen vaak meteen worden verbeterd, maar in sommige gevallen is het nodig dat u zelf uw gegevens wijzigt of nieuwe documenten aanlevert. In dat geval wordt zo spoedig mogelijk contact met u opgenomen, zodat de aanvraag alsnog zo snel mogelijk kan worden verwerkt.

    Begin direct met het aanvragen van uw e-visum India

  • Wanneer moet ik mijn aanvraag indienen?

    Het advies is om uw visumaanvraag in te dienen zodra u de reis naar India en een eerste overnachtingslocatie heeft geboekt. Het is verstandig om het visum ruim op tijd aan te vragen. De levertijden kunnen namelijk niet gegarandeerd worden en bovendien zorgt een ruim op tijd toegekend visum over het algemeen voor veel rust.

    In het aanvraagformulier moet u een eerste overnachtingsplaats en uw aankomst- en vertreklocatie invullen. Weet u nog niet zeker waar u in India aankomt of vanuit waar u weer uit het land vertrekt? Of weet u nog niet zeker waar u gaat overnachten? Dan kunt u het visum toch alvast aanvragen. U mag namelijk afwijken van de ingevulde overnachtingsplaats en/of aankomst- en vertreklocaties. Zolang deze aspecten van uw reisplannen voldoen aan de voorwaarden, hoeft u niemand te informeren over eventuele wijzigingen in deze reisinformatie. Weet u nog niet zeker wanneer u in India zult arriveren? Zolang u in India aankomt binnen de geldigheidsduur van het visum, hoeft u niet in het land aan te komen op de exacte datum die u in het aanvraagformulier invult.

    Vraag hier het visum India aan

    Vraagt u uw visum ruim voor vertrek aan? Dat is geen probleem. Houd er wel rekening mee dat uw aanvraag dan mogelijk in de wacht wordt gezet. Zo wordt het visum met een geldigheidsduur van 30 dagen nooit eerder dan 21 dagen voor de ingevulde verwachte aankomstdatum toegekend. De visa met een geldigheidsduur van 1 jaar worden maximaal 120 dagen voor vertrek toegekend. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de geldigheid van uw visum nog niet verlopen is wanneer u op reis gaat.

  • Welke gegevens en documenten heb ik nodig?

    Om een visum India aan te vragen moet u een digitaal formulier invullen, de kosten voldoen en de benodigde documenten aanleveren. Zorg ervoor dat u alle benodigde gegevens en documenten bij de hand heeft, zodat u de aanvraag snel en foutloos kunt indienen. Voor het invullen van het aanvraagformulier heeft u de volgende gegevens nodig:

    Contactgegevens. Hier vult u onder andere uw e-mailadres in.
    Reisgegevens. Het gaat hier onder andere om uw reisdata en de aankomst- en vertreklocaties. Ook moet u hier aangeven welke plaatsen in India u wilt bezoeken en waar u gaat overnachten. U mag deze reisplannen later nog wijzigen.
    Gegevens van alle reizigers. Hier vult u van alle reizigers de paspoortgegevens en enkele persoonlijke gegevens in, zoals informatie over de werkgever en de namen van de ouders.

    Na het voldoen van de kosten moeten voor iedere reiziger de volgende documenten digitaal worden aangeleverd:

    Een recente pasfoto. Dit mag een officiële pasfoto of een zelfgemaakte foto zijn. Uitsnedes van de foto uit het paspoort zijn echter niet toegestaan. Het is belangrijk dat de foto scherp is, dat het gezicht volledig in beeld is en dat de reiziger recht in de camera kijkt. Zorg ervoor dat de reiziger op de foto geen kleding met een opvallende print draagt en dat de achtergrond een egale kleur heeft.
    Een scan of een foto van het paspoort. Deze afbeelding dient scherp en in kleur te zijn. De volledige informatiepagina van het paspoort moet in beeld zijn. Ook de handtekening van de reiziger moet zichtbaar zijn. Let er dus op dat geen enkel stukje bedekt wordt (bijvoorbeeld door een vinger). Alle gegevens moeten goed leesbaar zijn.

    Naast een pasfoto en kopie van het paspoort, moeten zakenreizigers ook een visitekaartje en een uitnodigingsbrief aanleveren. Op het visitekaartje moet de naam, het e-mailadres en het telefoonnummer van de reiziger staan, en de naam van de werkgever. Heeft u geen visitekaartje? Dan kunt u ook een schermafdruk van een e-mailafsluiting of een ander document met dezelfde gegevens en soortgelijke lay-out gebruiken. Op de uitnodigingsbrief moeten de volgende gegevens staan: de naam van de reiziger, de naam van de te bezoeken organisatie in India, de naam en het adres van de werkgever in het thuisland.

    U levert de documenten aan na het voldoen van de kosten. U kunt de kosten van het visum online voldoen met iDEAL, Bancontact, creditcard, PayPal of Trustly.

    Ik heb alle documenten bij de hand en wil de aanvraag indienen

  • Staat er een 0 of een O in mijn paspoortnummer?

    In een Nederlands paspoortnummer komen cijfers en letters voor. Soms is niet goed te zien of er een cijfer 0 of letter O in het paspoortnummer staat. De letter O komt in Nederlandse paspoortnummers echter nooit voor. Het gaat dus altijd om het cijfer 0. Het paspoortnummer is niet hoofdlettergevoelig, het maakt dus niet uit of u het paspoortnummer in kleine letters of hoofdletters invult.

    Belgische paspoortnummers bestaan altijd uit twee letters, gevolgd door zes of zeven cijfers.

    Dient u uw aanvraag voor een visum India in via VisumBuitenland.nl? Dan wordt altijd gecontroleerd of u geen letter O en cijfer 0 heeft omgewisseld. Als deze fout wordt opgemerkt, zal deze altijd meteen voor u worden gecorrigeerd. Zo kunt u alsnog probleemloos op reis.

    Heeft u een visumaanvraag ingediend via een andere website? Dan wordt deze fout in de meeste gevallen niet gecorrigeerd en kan het zijn dat uw visum ongeldig is. Het is niet mogelijk een paspoortnummer na toekenning van het visum nog te wijzigen, dus u moet dan een volledig nieuw visum aanvragen.

  • Wat is de prijs van een visum voor India?

    De kosten van het visum India zijn afhankelijk van het type visum dat u aanvraagt. Op VisumBuitenland.nl kunt u drie verschillende typen visa voor India online aanvragen. Dat zijn:

    • Het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 30 dagen: € 59,95
    • Het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 1 jaar: € 84,95
    • Het e-Business visum met een geldigheidsduur van 1 jaar: € 139,95

    Het e-Tourist visum met een geldigheidsduur van 30 dagen is voor de meeste vakantiereizen geschikt en is daarom de meest populaire variant van het visum India. Alle genoemde prijzen zijn per persoon. Er geldt geen korting voor groepsaanvragen.

    Bij een visumaanvraag via VisumBuitenland.nl kunt u gebruikmaken van een aantal optionele diensten waarvoor een toeslag wordt berekend. Zo kunt u kiezen voor een spoedprocedure, waardoor u het visum sneller ontvangt. Hiervoor wordt € 17,50 bovenop de visumprijs berekend. Ook heeft u de mogelijkheid om de CO₂-uitstoot van uw vluchten te laten compenseren en om uw reis te laten registreren bij de ambassade. De exacte hoogte van de toeslagen voor deze aanvullende opties staat duidelijk aangegeven in het aanvraagformulier.

  • Kan ik een visum aanvragen voor iemand anders?

    Ja, u kunt ook een visumaanvraag indienen voor een andere persoon. Hiervoor heeft u wel de toestemming van de betreffende persoon nodig. Het is ook mogelijk om meerdere personen aan één aanvraagformulier toe te voegen, zodat u meerdere visumaanvragen tegelijkertijd kunt indienen. Klik hiervoor in het aanvraagformulier op de knop ‘Voeg een reiziger toe’.

    In het aanvraagformulier moet u voor iedere reiziger een aantal persoonlijke gegevens invullen. Daarom heeft u in het geval van een visumaanvraag voor een andere persoon eerst toestemming nodig van de persoon in kwestie. Deze persoon dient ook te bevestigen dat alle ingevulde gegevens juist en volledig zijn zodra u het aanvraagformulier heeft ingevuld. Vraagt u een visum aan voor een minderjarige? Dan dient een ouder van deze minderjarige reiziger of een andere persoon met ouderlijk gezag te bevestigen dat de ingevulde gegevens juist en volledig zijn.

Nadat u de aanvraag heeft ingediend

  • Hoe wordt het visum geleverd?

    Zodra uw visumaanvraag is goedgekeurd, ontvangt u een e-mail en een sms-bericht. In de e-mail vindt u instructies over hoe u uw visum online kunt downloaden. Het visum wordt altijd als pdf geleverd. Als u uw visum eenmaal heeft ontvangen, kunt u het meteen printen en gebruiken om naar India te reizen.

  • Hoe moet ik het visum meenemen op reis?

    U bent verplicht om het visum uit te printen, aangezien u het bij aankomst in India moet kunnen tonen. Het advies is om het visum twee keer in kleur uit te printen, zodat u één kopie in uw handbagage en één kopie in uw ruimbagage kunt bewaren. Bewaar voor de zekerheid ook een digitale kopie op uw smartphone.

  • Hoe lang duurt het voordat ik mijn visum India ontvang?

    Na het indienen van een aanvraag wordt het visum gemiddeld binnen 7 dagen geleverd. Bij spoedaanvragen wordt het visum gemiddeld al na 24 uur geleverd. Deze levertijden gaan in op het moment dat alle benodigde documenten in goede orde zijn ontvangen.

    Let op: de genoemde levertijden zijn gemiddelden en kunnen niet worden gegarandeerd. In de meeste gevallen worden visa binnen deze gemiddelde termijnen geleverd, maar in uitzonderlijke gevallen kunnen vertragingen ontstaan waardoor aanvragen langer dan gemiddeld in behandeling zijn. Redenen voor vertraging kunnen onder andere technische problemen, bijzondere drukte, feestdagen of steekproefcontroles door de Indiase autoriteiten zijn. Dit geldt ook voor spoedaanvragen.

    Het verschil tussen een visumaanvraag waarbij voor een spoedlevering wordt gekozen en een aanvraag zonder spoedlevering is de snelheid waarmee VisumBuitenland.nl de aanvraag in behandeling neemt. Een aanvraag met spoedlevering wordt altijd binnen 24 uur in behandeling genomen, maar vaak zelfs al binnen een uur. Binnen dit tijdsbestek wordt de aanvraag gecontroleerd op veelvoorkomende invulfouten en, als alles in orde is, direct doorgezet naar de immigratiedienst in India. De immigratiedienst toetst vervolgens of u toelaatbaar bent en of het te verwachten valt dat u voldoet aan de voorwaarden van het visum. VisumBuitenland.nl kan op geen enkele manier invloed uitoefenen op de snelheid waarmee uw aanvraag door de immigratiedienst in India wordt verwerkt.

  • Wat kan ik doen als mijn visumaanvraag langer in behandeling is dan verwacht?

    Controleer allereerst of u een e-mail van VisumBuitenland.nl heeft ontvangen. Controleer hierbij ook uw map met ongewenste e-mail (spam). Soms stuurt VisumBuitenland.nl namelijk een e-mail met belangrijke informatie over uw visumaanvraag. Heeft u geen bericht ontvangen over (een verandering in) de status van uw aanvraag? Bekijk dan uw persoonlijke statuspagina. Op deze pagina kunt u de status van uw visumaanvraag controleren. U kunt uw statuspagina bekijken via de link in een van de e-mails die u van VisumBuitenland.nl heeft ontvangen, maar u kunt de status van uw aanvraag ook opzoeken via de website. Op de statuspagina staat ook wanneer het nuttig kan zijn om contact op te nemen met de klantenservice.

    Wacht u op de goedkeuring van een aanvraag binnen een groepsaanvraag?
    Het gebeurt regelmatig dat visumaanvragen van individuele reizigers binnen een groepsaanvraag op verschillende momenten worden goedgekeurd. Aanvragen worden namelijk altijd individueel beoordeeld. Het kan voorkomen dat er meerdere dagen liggen tussen de toekenning van het eerste en laatste visum binnen een groepsaanvraag. Dat kan bijvoorbeeld komen door een steekproefcontrole of bijzondere drukte bij de immigratiedienst. Aanvragen die langer in behandeling zijn hebben geen grotere kans om afgekeurd te worden.

    Wilt u de verwerking van uw aanvraag versnellen?
    Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, is het niet meer mogelijk om de verwerking van uw aanvraag te versnellen. Uw aanvraag wordt namelijk vrijwel direct na het indienen van de benodigde documenten doorgestuurd naar de immigratiedienst van India. VisumBuitenland.nl kan maar in beperkte mate invloed uitoefenen op de snelheid waarmee de immigratiedienst aanvragen keurt. Het is ook niet mogelijk om een normale aanvraag na het indienen nog in een spoedaanvraag te wijzigen. Dien nooit een tweede aanvraag in om sneller een visum te ontvangen. Dit zorgt alleen maar voor problemen en (verdere) vertragingen.

  • Ik heb geen bevestigingsmail ontvangen, wat nu?

    Nadat u de betaling heeft voldaan, ontvangt u onmiddellijk een e-mail met de bevestiging dat uw aanvraag is ontvangen. Afhankelijk van uw e-mailprogramma kan het ook wat langer duren voordat u deze bevestiging ontvangt. Controleer ook altijd de map met ongewenste e-mail. Daarnaast is het verstandig na te gaan of u nog genoeg opslagruimte heeft om nieuwe e-mails te kunnen ontvangen.

    Heeft u na 24 uur nog geen bevestigingsmail ontvangen en is deze ook niet terug te vinden in de map met ongewenste e-mail? Op de contactpagina leest u hoe u de status van uw aanvraag kunt opzoeken en zo nodig contact kunt opnemen met de klantenservice.

  • Hoe kan ik de gegevens in mijn aanvraag wijzigen?

    Heeft u uw documenten nog niet aangeleverd?
    Dan kunt u alle gegevens nog probleemloos wijzigen. U kunt de wijzigingen doorvoeren door te antwoorden op een van de e-mails die u van VisumBuitenland.nl heeft ontvangen. Leg in de e-mail uit dat u de gegevens in uw aanvraag wilt wijzigen. Noem in deze e-mail ook uw ordernummer, volledige naam en geboortedatum.

    Heeft u uw documenten al aangeleverd?
    Uw aanvraag wordt vrijwel meteen in behandeling genomen nadat de door u aangeleverde documenten (pasfoto en paspoort) zijn goedgekeurd. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om uw gegevens te wijzigen. In veel gevallen is dat ook niet nodig. Meestal wordt een aanvraag met verkeerde gegevens alsnog goedgekeurd en dus een visum toegekend. Vaak, maar niet altijd, kunt u dit visum ook gewoon gebruiken voor uw reis naar India. Meer informatie over welke fouten problematisch zijn en welke niet leest u bij de vraag ‘De gegevens op mijn visum kloppen niet, wat nu?’

  • De gegevens op mijn visum kloppen niet, wat nu?

    Is uw aanvraag goedgekeurd, maar heeft u een fout ontdekt in de gegevens die op uw visum staan? Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar er zijn ook fouten die er wel voor zorgen dat het visum ongeldig is.

    Zijn uw contactgegevens, uw reisplannen of uw beroep gewijzigd? Of kloppen andere gegevens die u in het aanvraagformulier heeft ingevuld, maar die niet op het visum vermeld staan, niet meer?
    In al deze gevallen kunt u het visum probleemloos gebruiken voor uw reis naar India. U mag binnen de op het visum vermelde geldigheidsduur naar India reizen. U mag het land in- en uitreizen via alle lucht- en zeehavens die op het visum staan aangegeven. India verlaten mag ook via een aantal andere lucht- en zeehavens en via een grensovergang over land, op voorwaarde dat deze grensovergang een controlepost heeft.

    Staat uw naam verkeerd op het visum?
    Uw naam moet op het visum altijd hetzelfde gespeld zijn als in het machineleesbare deel van uw paspoort. Hierdoor kan het voorkomen dat de spellingswijze van uw naam op het visum afwijkt van de normale schrijfwijze van uw naam. Dit geldt vooral als uw naam bijzondere tekens, accenten of umlauten bevat (zoals ä, ö, ü, ß, é of ç). Controleer dus of uw naam op het visum precies zo is gespeld als onderaan op de informatiepagina van uw paspoort, in de twee regels met veel "<<<" tekens. Komt de spelling overeen? Dan is uw naam op het visum correct gespeld. Komt de spelling van uw naam op uw visum niet overeen met de spelling ervan in het machineleesbare deel van uw paspoort? Dan is uw naam verkeerd gespeld en is het visum niet geldig.

    Klopt uw paspoortnummer of nationaliteit niet?
    Als een van deze gegevens anders op uw visum staat dan in uw paspoort, dan is uw visum niet geldig. Heeft u het visum met een oud paspoort aangevraagd en gebruikt u een nieuw paspoort voor uw reis naar India? In dat geval mag u het visum alsnog gebruiken. Neem dan het visum, uw oude én uw nieuwe paspoort mee op reis.

    Klopt de geldigheidsduur van het visum niet?
    De geldigheidsduur is de periode tussen de data die bij Date of issue en bij Date of expiry staan. U mag gedurende deze hele periode in India arriveren. Voor het visum met een geldigheidsduur van 30 dagen is de datum bij Date of expiry of ETA de laatste dag waarop u in India mag arriveren. Bij aankomst in India wordt er een stempel in uw paspoort gezet. Vanaf die datum mag u altijd maximaal 30 dagen in het land verblijven. Het is niet mogelijk later in India aan te komen dan de verloopdatum van uw visum.

    Is uw visum vanwege een fout ongeldig?
    Nadat het visum is toegekend is het niet meer mogelijk om fouten te corrigeren. In dat geval is het aanvragen van een nieuw visum India de enige oplossing. De nieuwe aanvraag overschrijft alle eerder toegekende visa.

    Vraag meteen een nieuw visum India aan

  • Kan ik mijn visumaanvraag nog annuleren?

    U kunt uw visumaanvraag annuleren totdat deze in behandeling is genomen door de Indiase immigratiedienst. Dit gebeurt vrijwel meteen nadat u uw documenten heeft aangeleverd en deze door VisumBuitenland.nl zijn goedgekeurd. Hierna kunt u uw aanvraag niet meer annuleren.

    Er is geen bedenktijd of herroepingsperiode. De reden hiervoor is dat de meeste reizigers hun visum zo snel mogelijk willen ontvangen. Dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden. U heeft met deze voorwaarden ingestemd op het moment dat u uw visumaanvraag indiende.

  • Waar vind ik de factuur voor mijn visumaanvraag?

    Direct na het indienen van uw aanvraag kunt u vanaf uw persoonlijke statuspagina een kwitantie downloaden. Dit is een bevestiging dat de betaling is voldaan, maar geen factuur. De btw-factuur kan pas worden gedownload als uw aanvraag volledig is verwerkt. Vanaf dat moment kunt u de factuur downloaden vanaf uw statuspagina.

    U vindt de link naar uw persoonlijke statuspagina onder andere in de e-mail die u ontvangt nadat u uw aanvraag heeft ingediend. U kunt de factuur downloaden vanaf uw statuspagina door bovenaan die pagina te klikken op ‘Factuur: downloaden’.

  • Mijn visumaanvraag is afgekeurd, wat nu?

    Het is erg uitzonderlijk dat een visumaanvraag voor India wordt afgekeurd. Mocht dit in uw geval gebeuren, is het achterhalen van de reden voor afkeuring de eerste stap. Dat is echter niet altijd eenvoudig, want de immigratiedienst van India geeft hiervoor meestal geen reden. Meestal heeft een afkeuring een van de volgende oorzaken:

    • U heeft het formulier (bewust of onbewust) onjuist ingevuld.
    • Uw documenten voldoen niet aan de voorwaarden.
    • U voldoet niet aan alle voorwaarden van het e-visum India.
    • U heeft niet op tijd of niet op de juiste manier gereageerd op een verzoek van de immigratiedienst.
    • De immigratiedienst heeft reden om te geloven dat u mogelijk een risico vormt voor de openbare orde in India.

    Als u weet dat uw aanvraag is afgekeurd vanwege een verkeerd ingevuld aanvraagformulier of vanwege onjuiste documenten, dan is de kans groot dat een nieuwe aanvraag wél wordt goedgekeurd. Als u niet weet waarom uw aanvraag is afgekeurd, dan heeft het meestal weinig nut om een nieuwe aanvraag voor een e-visum in te dienen. De kans is dan namelijk groot dat ook de nieuwe aanvraag wordt afgekeurd. Neem in dat geval contact op met de ambassade van India om na te vragen of u in aanmerking komt voor een ander soort visum.

    Dien nu een nieuwe visumaanvraag in

  • Kan ik de geldigheid van mijn visum verlengen?

    Het is mogelijk om de geldigheid van het visum India te verlengen, maar niet via VisumBuitenland.nl. U kunt een verlengingsaanvraag namelijk uitsluitend via een Foreigners Registration Officer (FRO) of een Foreigners Regional Registration Officer (FRRO) indienen. Dit kan zowel online als bij een kantoor in India.

    Er bestaat echter geen enkele garantie dat een aanvraag voor verlenging van het visum wordt goedgekeurd. Daarom is het aan te raden om voor de reis al een visum aan te vragen dat lang genoeg geldig is. U kunt India ook voor een korte periode verlaten en vanuit het buitenland een nieuwe visumaanvraag indienen. Zodra deze aanvraag is goedgekeurd, kunt u met het nieuwe visum meteen opnieuw naar India reizen. Houd ook bij een tweede reis rekening met alle voorwaarden voor reizen naar India.

Overige vragen over het visum India

  • Ik reis met kinderen, waar moet ik op letten?

    Bij reizen met minderjarigen moet u rekening houden met een aantal regels. Allereerst is het belangrijk om te weten dat reizigers van alle leeftijden, dus ook kinderen en baby’s, moeten beschikken over een eigen paspoort en een visum.

    Reizen niet beide ouders of niet alle personen met ouderlijk gezag mee met een minderjarige? Dan moet rekening worden gehouden met een aantal bijzondere regels die zijn ingevoerd om ontvoeringen te voorkomen. In dit geval moet de minderjarige een schriftelijke verklaring meenemen dat hij of zij de reis in kwestie mag maken. Deze bevestiging moet door alle personen met ouderlijk gezag zijn ondertekend. Bovendien wordt aangeraden om het kind kopieën van de identiteitsdocumenten van alle personen met ouderlijk gezag mee te laten nemen. Verdere informatie hierover vindt u op kinderontvoering.org.

  • Is een visum een garantie dat ik naar India mag reizen?

    Een toegekend visum garandeert niet dat u India ook daadwerkelijk mag inreizen. Bij aankomst worden alle reizigers nogmaals gecontroleerd. Mochten er tijdens deze grenscontrole nog onduidelijkheden worden ontdekt, kunt u worden onderworpen aan een grondigere inspectie. Als hierbij wordt ontdekt dat u niet aan alle voorwaarden van uw visum voldoet of dat u een potentieel risico vormt voor de openbare orde in India, kan u de toegang tot het land worden geweigerd. In de praktijk gebeurt dit echter alleen in uiterst zeldzame gevallen. De meeste reizigers met een geldig visum kunnen India zonder problemen inreizen.

  • Welke vaccinaties worden aanbevolen voor een reis naar India?

    De informatie op deze pagina is niet geschreven door een arts. Het is altijd aan te raden om uw huisarts te raadplegen over de aanbevolen inentingen en/of medicatie in uw situatie. Het advies kan namelijk per persoon verschillen en is daarnaast afhankelijk van de exacte reisplannen.

    Over het algemeen zijn er geen verplichte inentingen voor een reis naar India, behalve als u voorafgaand aan uw reis naar India in een land bent geweest waar gele koorts voorkomt. In dat geval is een vaccinatie tegen gele koorts verplicht. Verder worden voor reizen naar India over het algemeen de vaccinaties tegen DTP, hepatitis A en BMR geadviseerd.

  • Ik wil medicijnen meenemen naar India. Waar moet ik op letten?

    Het is toegestaan om medicijnen mee te nemen naar India, maar in sommige gevallen is hiervoor een medicijnverklaring verplicht. Deze moet door een arts worden ondertekend. Op de website van het CAK kunt u controleren voor welke medicijnen een verklaring nodig is en hoe u deze kunt verkrijgen.

  • Wat is een ambassaderegistratie?

    De Nederlandse Rijksoverheid geeft u de mogelijkheid om uw reisplannen met hen te delen. Als u dit doet kan de Nederlandse ambassade in India tijdens uw reis contact met u opnemen om u te waarschuwen over eventuele veiligheidsrisico’s of om advies te verlenen. In crisissituaties is dit bijzonder belangrijk. Tijdens de coronacrisis, bijvoorbeeld, werden reizigers op deze manier onder andere over repatriëringsvluchten geïnformeerd.

    Hoe registreer ik mijn reis?
    De ambassaderegistratie moet bij het ministerie van Buitenlandse Zaken worden ingediend. Dit kan via een speciale website van de Nederlandse overheid, maar ook tegelijkertijd met het indienen van uw visumaanvraag. Als u de ambassaderegistratie tegelijk met uw visumaanvraag indient, hoeft u niet nogmaals dezelfde gegevens in te vullen, waardoor u tijd bespaart. De optie voor de ambassaderegistratie vindt u in het aanvraagformulier voor het visum India.

    Is een ambassaderegistratie verplicht?
    De ambassaderegistratie staat helemaal los van het visum voor India. In veruit de meeste gevallen is een visum verplicht voor een reis naar India. Visumaanvragen worden door de immigratiedienst van India gekeurd. Ambassaderegistraties zijn niet verplicht en worden ingediend bij de Nederlandse Rijksoverheid.

  • Hoe werkt de CO₂-compensatie via VisumBuitenland.nl?

    In het aanvraagformulier krijgt u de mogelijkheid om de CO₂-uitstoot van uw heen- en terugvlucht vanuit India te compenseren. Als u voor deze optie kiest, betaalt u een toeslag die volledig ten goede komt aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten. VCS is een van de meest betrouwbare certificeerders van klimaatprojecten en berekent precies welke investering nodig is om een bepaalde hoeveelheid aan CO₂-emissies op te slaan of te besparen. VisumBuitenland.nl investeert de toeslag voor de CO₂-compensatie bijvoorbeeld in projecten die duurzame energiebronnen ontwikkelen.

    De hoogte van de toeslag die u betaalt voor de CO₂-compensatie wordt berekend op basis van de CO₂-emissies van directe vluchten in economyclass. Door de CO₂-compensatie kunt u dus volledig energieneutraal naar India reizen. Lees meer over de CO₂-compensatie via VisumBuitenland.nl.

  • Hoe wordt er met mijn persoonsgegevens omgegaan?

    Op deze website worden veel persoonsgegevens verwerkt. Het gaat daarbij om gevoelige persoonsgegevens, zoals paspoortnummers, burgerservicenummers en pasfotoʼs. U mag verwachten dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan.

    VisumBuitenland.nl garandeert dat uw gegevens worden beschermd in overeenstemming met de geldende privacyregelgeving (AVG / GDPR). Hiervoor zijn zowel technische als organisatorische voorzorgsmaatregelen genomen. Uw gegevens worden alleen middels beveiligde verbindingen verwerkt en versleuteld opgeslagen. Ook worden uw gegevens direct verwijderd als het opslaan ervan niet langer nodig is. VisumBuitenland.nl heeft haar privacybeleid ontworpen en getoetst in samenwerking met Taylor Wessing, een internationaal gerenommeerd advocatenkantoor.

    Uw persoonsgegevens worden alleen verwerkt bij de uitvoering van uw opdracht; het aanvragen van een visum voor India. Uw gegevens worden niet verkocht of gebruikt voor andere commerciële doeleinden. Toch brengt het verwerken van persoonsgegevens altijd risicoʼs met zich mee. Ook als alle voorzorgsmaatregelen worden opgevolgd. Om een visum India te verkrijgen, moeten uw persoonsgegevens soms worden gedeeld met verschillende overheidsinstanties. Zij beoordelen of u een mogelijk veiligheidsrisico vormt en of uw aanvraag wordt goedgekeurd. VisumBuitenland.nl kan geen invloed uitoefenen op deze overheidsinstanties en wat zij met uw persoonsgegevens doen. Hierover leest u meer in het privacybeleid.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden... Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor India. VisumBuitenland.nl treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (25,63 USD per visum, via indianvisaonline.gov.in). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 25,63 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 36,41 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum India is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.