Visum India

Veel gestelde vragen over visum India

Vind hier snel het antwoord op uw vraag.

Algemeen

  • Wat is een visum / visa / e-visum India?

    Toeristen en zakelijke reizigers naar India zijn verplicht een visum aan te vragen voor vertrek. Het visum India is een digitale toestemming, ook wel Electonic Travel Authorization (ETA) genoemd. Zonder deze verplichte reistoestemming wordt u de toegang tot India ontzegd. Omdat het aanvragen online kan middels een digitaal aanvraagformulier wordt ook wel gesproken van een elektronisch visum, ofwel e-visum. De termen visum, visums, visa, e-visum, e-visa worden door elkaar gebruikt omdat ze dezelfde betekenis hebben.

  • Wat voor soorten visums India zijn er?

    Er zijn vier soorten visums. Ten eerste is er het klassieke fysieke visum in de vorm van een sticker voor in het paspoort. Dit visum is niet online aan te vragen, hiervoor dient u contact op te nemen met de Ambassade van India in Den Haag. Omdat dit omslachtig is, heeft de Indiase overheid drie elektronische visums geïntroduceerd; één voor toeristen (‘e-Tourist Visum‘), één voor zakenreizigers (‘e-Business Visum‘) en één voor medische reizigers (‘e-Medical Visum‘).

    Deze drie elektronische varianten zijn niet geschikt voor mensen die in India willen wonen of studeren, bij een Indiase organisatie in dienst willen gaan of langer dan 60 dagen in India willen verblijven. Voor de meeste reizigers (toeristen en zakenreizigers) zijn de elektronische visums echter wel geschikt en zeer eenvoudig online aan te vragen via deze website.

  • Heb ik een visum India nodig?

    Als u Nederlander of Belg bent en naar India wenst te reizen voor een vakantie, een zakenreis of een medisch doel, dan bent u verplicht een visum India aan te vragen. De visumplicht geldt ook voor kinderen en baby’s, ook als ze in het paspoort van hun ouders staan bijgeschreven.

Voordat u aanvraagt

  • Kan ik een elektronisch ‘e-Visum India’ / visum India aanvragen?

    Dat kan, indien u voor minder dan 60 dagen naar India gaat en uw reisdoel toeristisch, zakelijk of medisch is. Lees de voorwaarden voor het aanvragen van een visum India.

  • Wat voor visum India moet ik aanvragen?

    Gaat u als toerist naar India, dan moet u een ‘e-Tourist Visum India‘ aanvragen. Gaat u naar India voor zaken, dan moet u een ‘e-Business visum India‘ aanvragen. Gaat u naar India voor medische redenen, dan moet u een ‘e-Medical Visum India‘ aanvragen. Deze visums kunt u online aanvragen.

    Gaat u wonen of studeren in India, of werken voor een Indiase werkgever? Dan dient u een fysiek visum aan te vragen bij de Indiase ambassade in Den Haag. Lees meer over het over het fysieke visum.

  • Op welke zeehavens of luchthavens mag ik arriveren?

    U mag met een e-visum India alleen aankomen via de toegestane zeehavens of luchthavens: Ahmedabad, Amritsar, Bagdogra, Bengaluru, Calicut, Chennai, Chandigarh,Cochin, Coimbatore, Delhi, Gaya, Goa, Guwahati, Hyderabad, Jaipur, Kolkata, Lucknow, Mangalore, Mumbai, Nagpur, Pune, Tiruchirapalli, Trivandrum en Varanasi. Tevens is het e-visum voor India geldig voor de havens Cochin, Goa en Mangalore.

  • Hoe lang mag ik in India blijven met mijn visum?

    U mag met een online aangevraagd visum maximaal 60 dagen in India verblijven. Toeristen en zakenreizigers mogen met het visum India tweemaal het land betreden (‘double-entry‘), zolang het visum geldig is. Reizigers met een medisch reisdoel mogen het land drie keer betreden (‘triple-entry‘) met hetzelfde visum. Het is dus mogelijk om de verblijfsperiode van 60 dagen op te knippen in meerdere delen en India dus vaker te betreden met hetzelfde visum.

  • Hoe lang is mijn visum India geldig?

    Met een visum India kunt u 60 dagen in India verblijven. Het is belangrijk dat u aankomt op de dag die u heeft ingevuld in het aanvraagformulier, of maximaal 30 dagen daarna. Indien u meer dan 30 dagen later aankomt dan u heeft ingevuld bij het aanvragen, is het visum niet meer geldig en mag u India niet in. U mag ook twee keer India inreizen met hetzelfde visum, indien uw twee verblijven in totaal niet meer dan 60 dagen duren en uw tweede aankomstdatum niet meer dan 30 dagen na de ingevulde eerste aankomstdatum valt.

  • Ik kom per boot of per land India binnen, heb ik een visum nodig?

    Ja, u heeft altijd een visum nodig als u India wilt betreden. Per land India binnen reizen kan echter niet met een online aangevraagd e-visum, hiervoor dient u vooraf een speciaal papieren visum aan te vragen bij de ambassade van India in Den haag. Indien u per boot aankomt in Cochin, Goa of Mangalore kunt u gebruikmaken van een online aangevraagd e-Visum. Indien u per boot op een andere locatie aankomt dient u vooraf een visum aan te vragen via de ambassade van India in Den Haag.

  • Is een visum India ook verplicht voor kinderen / baby’s?

    Ja, het is voor reizigers van alle leeftijden verplicht over een eigen visum te beschikken, dus ook voor kinderen en baby’s. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s die in het paspoort van hun ouders staan bijgeschreven.

  • Mijn kind staat in mijn paspoort bijgeschreven, toch visum nodig?

    Ja, het is voor reizigers van alle leeftijden verplicht over een eigen visum te beschikken, dus ook voor kinderen en baby’s. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s die in het paspoort van hun ouders staan bijgeschreven.

  • Ik ga werken, studeren of wonen in India, heb ik een visum nodig?

    Als u gaat werken in India als onderdeel van een zakenreis kunt u gebruik maken van een online aangevraagd visum India. Als u echter in dienst wilt gaan bij een Indiase organisatie dient u een fysiek visum aan te vragen, specifiek voor dit doel.

  • Mag ik gaan wonen of studeren in India met een visum?

    Dat mag niet met een online aangevraagd elektronisch visum India, maar wel met een fysiek visum dat u kunt aanvragen bij de Indiase ambassade in Nederland of België.

  • Zijn er nog meer tips voor een geslaagde reis en verblijf in India?

    Jazeker, we hebben er een speciale pagina voor gemaakt. Lees https://visumbuitenland.nl/india/algemeen onze aanbevelingen voor reizigers naar India.

De aanvraagprocedure

  • Wanneer moet ik mijn visum India aanvragen?

    We adviseren uw aanvraag minimaal vier werkdagen voor uw vertrek richting India in te dienen. Alle aanvragen worden verwerkt door de Indiase overheid en deze geeft geen harde garantie over de levertermijn. Voor de zekerheid is het daarom verstandig uw aanvraag een week of langer voor uw vertrek in te dienen.

  • Hoe moet ik mijn visum India aanvragen?

    Een aanvraag voor een visum India indienen gaat in drie stappen. Allereerst vult u het Aanvraagformulier visum India in. Vervolgens betaalt u voor uw visums per iDeal, Mister Cash of Bancontact. Ten slotte ontvangt u het e-visum binnen vier werkdagen per e-mail.

  • Wat kost het visum India?

    Een visum voor India kosten €84,95 per persoon. Dit is een totaalbedrag, er zijn geen aanvullende kosten, u betaalt dus geen transactiekosten, geen koersopslag, geen aflever- of verzendkosten en u loopt geen risico op wisselkoersfluctuaties. In één aanvraag kunnen meerdere visums worden aangevraagd, de kosten per persoon blijven dan ongewijzigd.

  • Zijn er aanvullende kosten, zoals transactiekosten of leverkosten?

    Nee. De totaalprijs van €84,95 is een all-in prijs. Waar enkele tussenpartijen extra kosten declareren vraagt u hier uw visums aan zonder enige vorm van extra kosten. Hier betaalt u dus geen transactiekosten, geen koersopslag, geen aflever- of verzendkosten en loopt u geen risico op wisselkoersfluctuaties.

  • Kan ik een visum India aanvragen voor iemand anders?

    Ja, indien u de benodigde gegevens en documenten (paspoort en pasfoto) van de reiziger in bezit heeft kunt u voor hem of haar een visum aanvragen via deze website.

  • Kan ik een visum India aanvragen met spoed?

    Het is mogelijk om een spoedaanvraag in te dienen. Als u met spoed een visum voor India nodig heeft, kunt u een zogenaamde spoedaanvraag voor het visum India aanvragen. U dient hiervoor het normale aanvraagformulier in te vullen en vervolgens “Spoed” aan te vinken in dit formulier. Vervolgens gaan wij hier direct mee aan de slag, waardoor u gemiddeld binnen 2 dagen het visum ontvangt. Dagelijks vragen wij tientallen spoedvisums voor India aan. Helaas is het niet mogelijk garanties te geven over de levertermijn van visums voor India, ook niet als er spoed is.

  • Wat heb ik nodig om een aanvraag voor het visum India in te dienen?

    Vereisten
    - Een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is vanaf het moment dat u arriveert in India en minimaal twee lege pagina’s bevat
    - Een scan of duidelijke foto van uw paspoort
    - Een scan of duidelijke foto van uw visitekaartje (alleen als u zakelijk reist)
    - Een recente pasfoto
    - Een aankomstdatum
    - Een bevestiging van uw retourdatum (ticket terugvlucht / retourticket)

  • Kan ik een aanvraag doen voor meerdere visums?

    Ja. Het is mogelijk namens meerdere mensen tegelijk een visumaanvraag in te dienen. U betaalt dan alle visums in één keer. Het combineren van meerdere reizigers in één visumaanvraag bespaart u tijd omdat u niet alle gegevens opnieuw hoeft in te vullen bij opeenvolgende reizigers bij één aanvraag.

  • Kan ik een scan van mijn paspoort en/of pasfoto later insturen?

    Ja. Zolang niet alle gegevens en documenten en/of uw betaling ontvangen zijn staat uw aanvraag ‘on-hold’, dat wil zeggen dat de levertermijn van twee à vier werkdagen nog niet is ingegaan.

  • Hoe kan ik betalen voor mijn visum India?

    U kunt uw visa betalen per iDeal of Bancontact / Mister Cash.

  • Waar moet mijn paspoort aan voldoen?

    Het paspoort dient nog minimaal zes maanden geldig te zijn nadat u bent aangekomen in India.

  • Waar moet mijn pasfoto aan voldoen?

    Uw pasfoto moet recentelijk zijn genomen en van goede kwaliteit zijn. Dat wil zeggen dat de foto scherp moet zijn en dat het gezicht van de reiziger herkenbaar in beeld moet staan.

Wijzigingen, annuleren of afwijzingen

  • Kan mijn aangevraagde visum geweigerd / afgewezen worden?

    Vrijwel alle aangevraagde visums voor India worden ook daadwerkelijk toegewezen. Hierop kan echter geen enkele garantie worden gegeven; de Indiase overheid behoudt te allen tijde het recht aanvragen zonder opgaaf van reden te weigeren. Ook na het ontvangen van een visum behoudt de Indiase douane het recht om reizigers de toegang tot het land te ontzeggen, bijvoorbeeld als ze verwachten dat de reiziger het land niet met goede bedoelingen betreedt of verboden objecten bij zich heeft.

    U kunt altijd opnieuw het visum proberen aan te vragen via: https://visumbuitenland.nl/india/aanvragen

  • Krijg ik mijn geld terug als de aanvraag van het visum wordt afgekeurd?

    Helaas kan geen restitutie worden verleend indien het visum is afgekeurd, gelukkig komt dit vrijwel nooit voor.

  • Krijg ik mijn geld terug als ik geen gebruik maak van het visum?

    Nee. Als u een aanvraag heeft ingediend en betaald gaan wij direct aan de slag met uw visumaanvraag. Vanaf dit moment is annuleren om wat voor reden dan ook niet mogelijk en kan geen restitutie plaatsvinden.

  • Kan ik mijn visumaanvraag nog annuleren?

    Nee. Als u een aanvraag heeft ingediend en betaald gaan wij direct aan de slag met uw visumaanvraag. Vanaf dit moment is annuleren om wat voor reden dan ook niet mogelijk en kan geen restitutie plaatsvinden.

  • Kan ik nog wijzigingen aanbrengen in mijn visumaanvraag?

    Nee. Als u een aanvraag heeft ingediend en betaald gaan wij direct aan de slag met uw visumaanvraag. Vanaf dit moment is annuleren of het aanbrengen van wijzigingen in de aanvraag om wat voor reden dan ook niet mogelijk en kan geen restitutie plaatsvinden.

  • Ik heb een fout gemaakt bij het invullen, kan ik corrigeren?

    Nee. Als u een aanvraag heeft ingediend en betaald gaan wij direct aan de slag met uw visumaanvraag. Vanaf dit moment is annuleren of het aanbrengen van wijzigingen in de aanvraag om wat voor reden dan ook niet mogelijk en kan geen restitutie plaatsvinden.

Na de aanvraag

  • Wat is het ‘gele boekje’ / inentingenpaspoort / vaccinatieboekje?

    Als u naar India reist vanaf een land waar gele koorts voorkomt (alleen in Afrika en Zuid-Amerika) bent u verplicht gevaccineerd te zijn tegen gele koorts op het moment dat u India in reist. Dit dient u te bewijzen door middel van uw inentingenpaspoort, ofwel het ‘gele boekje’. Los van deze eventueel verplichte vaccinatie kan het verstandig zijn enkele andere vaccinaties te halen voor u naar India reist. Hierover kan uw huisarts u meer vertellen.

  • Wanneer ontvang ik mijn visum India?

    Gemiddeld ontvangt u uw visum India binnen 48 uur na aanvraag. Soms kan een aanvraag echter 4 werkdagen in beslag nemen. De Indiase overheid biedt geen gegarandeerde levertermijn. Wij kunnen dan ook geen garanties bieden over de uiterste leverdatum van uw online aangevraagde visum.

  • Hoe ontvang ik mijn visum India?

    U ontvangt uw visum India per e-mail.

  • Ik heb een visum India, kom ik het land nu gegarandeerd in?

    Nee. De Indiase douane heeft het recht om reizigers de toegang tot het land te ontzeggen, bijvoorbeeld als ze verwachten dat de reiziger het land niet met goede bedoelingen betreedt of verboden objecten bij zich heeft. Ook als ze in het bezit zijn van een geldig visum.

  • Moet ik mijn visum India uitprinten en meenemen?

    Ja. Print het visum uit en bewaar het bij uw paspoort.

  • Hoe kan ik mijn visum verlengen?

    Indien u voor uw vertrek al verwacht dat u langer dan 60 dagen in India zal blijven kun u het beste een papieren visum aanvragen bij de Indiase ambassade in Den Haag. Indien u al in India bent en langer dan 60 dagen in het land wenst te blijven dient u dit te regelen bij de lokale autoriteiten.

Overig

  • Hoe gaan jullie met persoonlijke gegevens en privacy om?

    Wij gaan zeer secuur met uw persoonlijke gegevens om, wij begrijpen dat u erg vertrouwelijke gegevens bij ons indient wanneer u een visum aanvraagt. Deze website gebruikt SSL om te zorgen dat alle gegevens beveiligd en versleuteld van uw device naar ons systeem worden verzonden. Meer informatie over ons privacy beleid leest u hier.

  • Ik kom er niet uit, kunnen jullie helpen?

    Jazeker. De meeste vragen die aan onze helpdesk worden gesteld staan ook op deze pagina. Daarom vragen we u met klem eerst deze pagina goed door te lezen wanneer u een vraag heeft. Indien u benieuwd bent naar de status van uw aanvraag kunt u die hier controleren. Heeft u een andere vraag? Neem dan gerust contact op met onze Nederlandstalige helpdesk.

Geen antwoorden gevonden op basis van uw trefwoorden… Laat alle vragen zien of probeer het opnieuw.
Of neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag.