Nieuwsbericht | | 20-10-2022 | ±2 minuten leestijd

Hoewel de reisbeperkingen die India tijdens corona had ingevoerd bijna allemaal opgeheven zijn, zijn er nog altijd enkele landen die te maken hebben met speciale visumregels. Dit betreft onder meer het Verenigd Koninkrijk. Dit heeft ook een aanzienlijke impact op de Indiase toeristische sector.

Nieuwe maatregelen voor reizigers uit het Verenigd Koninkrijk

Sinds november 2021 is het weer mogelijk om met een elektronisch visum naar India te reizen. Sommige landen hebben echter nog steeds te maken met reisbeperkingen die tijdens corona werden ingevoerd. Het Verenigd Koninkrijk is hier het grootste voorbeeld van; reizigers uit het VK vertegenwoordigen meer dan 50% van het aantal toeristen van Europa naar India, maar toch kunnen ze nog steeds geen e-visum voor India aanvragen. Bovendien moeten ze sinds 7 oktober in persoon verschijnen bij de visumcentra in hun land om een papieren visum te verkrijgen. Deze visumcentra zijn zeer beperkt in het Verenigd Koninkrijk, waardoor veel mensen uren moeten reizen en in sommige gevallen zelfs in een hotel moeten overnachten. De nieuwe maatregel volgt op de verklaringen van de Britse Minister van Binnenlandse Zaken, Suella Braverman, die zich zorgen maakt over mogelijke fraude bij visumaanvragen die via tussenpersonen worden ingediend.

Verregaande gevolgen

Deze maatregelen zorgen voor extra vertragingen bij visumaanvragen voor India in het Verenigd Koninkrijk, waardoor veel reizigers gedwongen worden hun reis naar India te annuleren. Britse toeristenbureaus zijn overweldigd en in veel gevallen is het voor klanten niet mogelijk om hun geld terug te krijgen. De toeristenbureaus moeten noodgedwongen nieuwe boekingen weigeren, omdat ze niet kunnen garanderen dat hun klanten hun visums op tijd zullen krijgen. In het Verenigd Koninkrijk schat de Association of Tour Operators, een groep van meer dan 120 reisorganisaties dat minstens 1500 boekingen zijn geraakt door de vertragingen bij India, goed voor ongeveer $ 10 miljoen. Ook in de Verenigde Staten hebben veel reizigers te maken met vertragingen bij de toewijzing van visums voor India. De toerismesector in India vreest dat dit ervoor kan zorgen dat meer dan 6 miljoen mensen volgend jaar ervoor kiezen niet naar India te reizen, met mogelijk 12 miljard dollar aan verliezen voor de sector.

Capaciteit visumcentra opgeschaald

Ondanks de inspanningen van verschillende partijen in beide landen om de problemen bij de visumaanvragen op te lossen, is de situatie niet echt veranderd. De Indian Association of Tour Operators (IATO) heeft de Indiase overheid meerdere malen opgeroepen om het e-visum voor India weer beschikbaar te stellen voor alle landen, maar tot nu toe lijkt de overheid hier niet in mee te gaan. De Hoge Commissaris van India in Londen, Vikram Doraiswami, kondigde op 12 oktober aan dat hij de capaciteit om visums voor India af te geven via hun provider VFS Global wilde verdubbelen, van 20.000 naar 40.000 visums per maand. Hiervoor opent deze week een nieuw centrum in Glasgow en tegen het einde van de maand wordt er een ander centrum verwacht in Londen met nieuwe openingstijden, die ook op zaterdag open zal zijn.

Positieve verwachtingen

Er zijn onderhandelingen gaande tussen de Indiase en Britse regeringen over dit onderwerp. Het Verenigd Koninkrijk hoopt snel te worden betrokken bij het Indiase “Mobility and Migration”-beleid, wat de visumaanvraagprocedure voor Britten zou versnellen. De gesprekken staan gepland voor 24 oktober en de hoop is dat India het e-visum op korte termijn weer beschikbaar zal stellen voor alle landen.

VisumBuitenland.nl is een commercieel en professioneel visumbureau en ondersteunt reizigers onder andere bij het verkrijgen van het visum voor India. VisumBuitenland.nl treedt op als bemiddelaar en maakt op geen enkele wijze deel uit van een overheid. Een visum aanvragen kan ook rechtstreeks bij de immigratiedienst (25,63 USD per visum, via indianvisaonline.gov.in). Echter, niet met Nederlandstalige ondersteuning. Als u uw aanvraag indient via VisumBuitenland.nl, staat ons supportcenter u 24 uur per dag, 7 dagen per week te woord. Daarnaast controleren wij uw aanvraag en alle door u aangeleverde documenten handmatig voordat we deze namens u indienen bij de immigratiedienst. Indien we hierbij fouten of onvolledigheden vermoeden, nemen we direct persoonlijk contact met u op, om te zorgen dat uw aanvraag alsnog snel en correct kan worden verwerkt. Om gebruik te maken van onze dienstverlening betaalt u ons 25,63 USD aan consulaire kosten, die wij namens u betalen aan de immigratiedienst, alsmede € 26,34 aan servicekosten als vergoeding voor onze bemiddeling, inclusief btw. Onze diensten hebben al vele reizigers behoed voor grote problemen tijdens hun reis. Mocht een aanvraag ondanks onze ondersteuning en controle toch worden afgekeurd, dan vergoeden wij het volledige aankoopbedrag (tenzij voor dezelfde reiziger al eerder een aanvraag voor een visum India is afgekeurd). Lees hier meer over onze diensten.